• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Fick idag hem mitt brev med betalningsutrymme etc efter att fått inledande. Jag har en lön på ca 21000, min flickvän jobbar ett par timmar i veckan och studerar på universitet och får fullt CSN vilket inte räknas in i hushållets inkomst av någon anledning och alltså så är hennes LÖN inte speciellt hög.

Dem bedömer mitt betalningsutrymme vara ungefär 1000kr eftersom att jag står för en stor del av hushållets inkomst på pappret. I verkligheten används ju hennes CSN inkomst till att betala för ungefär 50%.

Vad rekommenderar ni att jag gör? Låter detta rimligt eller ska jag själv höja ett finger om att jag faktiskt har ett större betalningsutrymme än så eftersom att i verkligheten så betalar jag inte 90% av våra kostnader utan snarare 50-60%. Kanske räknar handläggaren på att jag har detta betalningsutrymmet tills hon slutar studera om 2 år och därefter så kommer mitt betalningsutrymme att höjas för de resterande 3 åren?

Givetvis hade det för egen del varit helt underbart att endast betala så lågt men samtidigt så är prio 1 att faktiskt få godkänd skuldsanering.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Fick idag hem mitt brev med betalningsutrymme etc efter att fått inledande. Jag har en lön på ca 21000, min flickvän jobbar ett par timmar i veckan och studerar på universitet och får fullt CSN vilket inte räknas in i hushållets inkomst av någon anledning och alltså så är hennes LÖN inte speciellt hög.

Dem bedömer mitt betalningsutrymme vara ungefär 1000kr eftersom att jag står för en stor del av hushållets inkomst på pappret. I verkligheten används ju hennes CSN inkomst till att betala för ungefär 50%.

Vad rekommenderar ni att jag gör? Låter detta rimligt eller ska jag själv höja ett finger om att jag faktiskt har ett större betalningsutrymme än så eftersom att i verkligheten så betalar jag inte 90% av våra kostnader utan snarare 50-60%. Kanske räknar handläggaren på att jag har detta betalningsutrymmet tills hon slutar studera om 2 år och därefter så kommer mitt betalningsutrymme att höjas för de resterande 3 åren?

Givetvis hade det för egen del varit helt underbart att endast betala så lågt men samtidigt så är prio 1 att faktiskt få godkänd skuldsanering.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Prio ETT måste i rimlighetens namn vara ÄRLIGHET och att du vill bidra med så mycket du bara kan till fordringsägarna.

Jag hade iallafall lyft detta till Din handläggare. Känns som att handläggaren har tänkt fel här, för om tjejen uppbär fullt studielån inkl bidrag, så är det ju även baserat på hyra och andra fasta avgifter man kan tänkas ha under studietiden...
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Hej!

Ni som har fått inledande skuldsanering.

Hur lång tid tog det från ert första samtal med skusan till ett besked om inledande skuldsanering ?

Jag fick ett samtal för 12 dagar sedan från skusan och fortfarande inget besked om inledande eller något annat.

Ring och kolla skulle jag säga!
Har tyvärr själv varit med om att brevet med beslutet från kfm inte kom fram. Hade fått avslag och tiden för att överklaga hann gå ut innan jag fick reda på beslutet. Fick avslag tyvärr.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Fick idag hem mitt brev med betalningsutrymme etc efter att fått inledande. Jag har en lön på ca 21000, min flickvän jobbar ett par timmar i veckan och studerar på universitet och får fullt CSN vilket inte räknas in i hushållets inkomst av någon anledning och alltså så är hennes LÖN inte speciellt hög.

Dem bedömer mitt betalningsutrymme vara ungefär 1000kr eftersom att jag står för en stor del av hushållets inkomst på pappret. I verkligheten används ju hennes CSN inkomst till att betala för ungefär 50%.

Vad rekommenderar ni att jag gör? Låter detta rimligt eller ska jag själv höja ett finger om att jag faktiskt har ett större betalningsutrymme än så eftersom att i verkligheten så betalar jag inte 90% av våra kostnader utan snarare 50-60%. Kanske räknar handläggaren på att jag har detta betalningsutrymmet tills hon slutar studera om 2 år och därefter så kommer mitt betalningsutrymme att höjas för de resterande 3 åren?

Givetvis hade det för egen del varit helt underbart att endast betala så lågt men samtidigt så är prio 1 att faktiskt få godkänd skuldsanering.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
CSN räknas inte som inkomst, så det är helt ok. Du ska ansöka om omprövning när sambon får jobb med riktig inkomst.
 

litefrågor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
22 Augusti 2017
Meddelanden
105
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
CSN räknas inte som inkomst, så det är helt ok. Du ska ansöka om omprövning när sambon får jobb med riktig inkomst.
Det förstår jag. Ville mest uppvisa att jag va villig att betala mer vilket stämmer. Är van vid utmätning så att nu få ett par extra tusen i månaden känns märkligt (men givetvis bra såvida det inte stället till det för mig).



När underlag om min skuldsanering nu skickas ut till långivare och inkassobolag.... vad är det dem brukar leta efter/kolla osv?

Kan dem tex komma åt min transaktionshistorik hos min bank och liknande? Har egentligen ingenting att dölja men är så fruktansvärt nervös så oroa mig.... lite för mycket och i onödan troligtvis.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Ring och kolla skulle jag säga!
Har tyvärr själv varit med om att brevet med beslutet från kfm inte kom fram. Hade fått avslag och tiden för att överklaga hann gå ut innan jag fick reda på beslutet. Fick avslag tyvärr.

Hej!

Som sagt idag är det 2 veckor sedan jag blev uppringd av skusan. Jag kollar poit varje dag

Redan i själva samtalet hade skusan nästan bestämt sig för avslag.

Hon påstod att jag hade fel lön rapporterad (44 000 kr/mån) och hon tyckte att boendekostnaden på 11700 kr är för hög trots en norm från FK på 17500 kr för min hushåll

Jag sa till de att hade fel för att pensionspengarna är inräknade i årslönen från skatteverket.

Jag kan mejla dig lönespecar, vi avvaktar fick jag till svars.

Vad tycker ni ?

Skall jag ringa de eller avvakta till nästa vecka ?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
CSN räknas inte som inkomst, så det är helt ok. Du ska ansöka om omprövning när sambon får jobb med riktig inkomst.

Låter likväl märkligt att man likväl inte skall bidra med försörjningen om man uppbär fullt studielån med tanke på att det även innefattar pengar till hyra, etc...
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Hej!

Som sagt idag är det 2 veckor sedan jag blev uppringd av skusan. Jag kollar poit varje dag

Redan i själva samtalet hade skusan nästan bestämt sig för avslag.

Hon påstod att jag hade fel lön rapporterad (44 000 kr/mån) och hon tyckte att boendekostnaden på 11700 kr är för hög trots en norm från FK på 17500 kr för min hushåll

Jag sa till de att hade fel för att pensionspengarna är inräknade i årslönen från skatteverket.

Jag kan mejla dig lönespecar, vi avvaktar fick jag till svars.

Vad tycker ni ?

Skall jag ringa de eller avvakta till nästa vecka ?

Samma känsla fick jag vid samtalet vid första ansökan. Frågade vad lång tid det skulle ta innan man fick svar...2-3 veckor sa den handläggaren till mig då. Väntade å väntade tänkte inte på tiden...förrän det hade gått 3 veckor precis....ringde då upp henne och fick ett svar att det blev avslag men tiden för att kunna överklaga hade ju redan gått ut så beslutet hade vunnit laga kraft.
Ring så har du förhoppningsvis några dagar på dig att överklaga om du tycker beslutet är fel.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp