• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Alltså jag går ju runt. Men betalar 40.000 per månad för lån. Allt är ju inte amortering. ..

Jag har dock bytt jobb. Innan hade jag 50-55K ut. Nu har jag 40K ut
Jag fick för mig du hade ca 1 mille i årsinkomst, eller har jag drömt?
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Skusan kommer vara rosenrasande över att du gått från 50-55K ut till 40K ut
Men gud vilken kommentar.
Nu har ju inte @Terry_ skuldsanering. Så att KFM kommer vara rosenrasande för att han har en lön på 40K/mån ut istället för 50-55K är ju trams.

Sedan så @Terry_ - lägg in en ansökan om skuldsanering. Du har ju onekligen gjort vad du har kunnat och eftersom att du söker utifrån dagsläget så är det ju den inkomst du sår med idag som räknas.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Jag fick för mig du hade ca 1 mille i årsinkomst, eller har jag drömt?

Strax där under. Stämmer. 77-78 innan skatt har varit ca 55.000 efter skatt.

Det ska dock sägas att det inte är min (eller arbetsgivaren/branschens fel för den delen)

Det som har hänt är att EU kraftigt dragit åt snarat åt finans. Tidigare kunde du ha 40.000-50.000 i provision i månaden. Nu är det lagstadgat att så inte får vara fallet.

Nu får den rörliga ersättningen aldrig överstiga den "fast" eftersom den fasta är runt 30.000 för folk i min ålder så blir det en kraftig minskning på den rörliga.


Där kan man läsa lite mer om det. Så innan den nya lagstiftningen så hade jag ju marginaler att helt enkelt betala mina lån - nu när min arbetsgivare tog bort provision HELT (den rörliga delen är borta. Så har dom tolkat lagstiftningen) så halverades min lön till ca 500K per år.
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Lagt in en ny omprövning nu.
4 mån är kön in så runt 1 december kommer man "öppna" min omprövning.
Och ja, en del av mig är ju nervös för att man kommer att anse att jag har så pass hög ökning att jag måste börja betala in mer än de 13200 kr jag redan betalar.

När jag själv räknar på lön jag angav vid tillfället då jag ansökte om skuldsanering med de dåvarande utgifter i hyra och pendling så mot nuvarande lön och nuvarande utgifter i hyra och pendling samt så hamnar jag under 3500 kr (skattade pengar).
Vilket är ju definitivt under 5000 kr och även under 4000 kr.

Och jag vet att vissa då anser att jag inte skulle ha ansökt om en omprövning. Men, i mitt huvud så finns hjärnspöken om att annars kommer borgenärer att komma in med en omprövning nästa år när deklaration är utförd och man ser att min inkomst har ökat. Och det vill jag verkligen inte med tanke på vilka risker det medför som tex förlängd betalplan osv.

Men - ja, nu är den inskickad. Jag kommer att vara nervös i fyra månader. Och det är vid exakt just sådana här tillfällen jag känner mig så låst, stressad och utlämnad.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
I 10 år ungefär (så länge som jag varit medlem här ni ser ju 2012 som medlem) har jag gått runt men nu tar det slut

Hallongoda - håller tummarna för dig!
 

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Tack för ingående uträkning och för din omtanke, jag uppskattar det enormt mycket <3
Det tär rätt hårt på en när varje månad är en trisslott om man går runt, men det som tär mest just nu är oron över att de ska avslå min omprövning för att jag självvalt bytte ner mig i lön trots att det fanns grund för det i mitt tycke..

Nya jobbet är jag garanterad en löneökning som ligger under gränsen för omprövning men som gör en del i fickan, kruxet är att denna löneökning går in "automatiskt" när min provanställning på sex månader löpt ut vilket sker först i slutet på november.. I värsta fall får jag väl försöka hitta något extraknäck de veckor grabben är hos sin mamma så man går runt..
... "det som tär mest just nu är oron över att de ska avslå min omprövning för att jag självvalt bytte ner mig i lön trots att det fanns grund för det i mitt tycke" ... jag förstår det - att det är just det som tär mest <3
När kommer du få svar tror du? Jag har uppfattat det som så att de är igång och behandlar ditt ärende och att det hade uppstått följdfrågor från KFM i Kalmar. Så börjar "plågan" du befinner dig ta slut eller?
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Ca 8-900k i skulder, konsumtionsskulder. Senaste lånet knappt ett år gammalt men var tvunget att tas då jag m familj annars blivit vräkta..
Jag har sanering nu, går snart in i år två.
Vad berättade du vad du gjort m lånen? Konsumtionslån låter så enkelt.
Hur gick din process, och skrev du ngt eget brev.
Snart får jag löneutmätning. Ska söka andra gång nu i höst.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp