• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Var det innan beslut de ville förlänga ?

Det var under inledande där kfm skickar ut förslag till borgenärerna och då motsatte sig ett utav åtta inkasso med motiveringen att:

"vår kund förlorar för mycket pengar på denna uppgörelse i skuldsanering och vi kan godkänna den om saneringen förlängs med två år (till sju år alltså). en svensk skuldsanering är inte giltig i norge enligt norsk lag."

kfm svarade:
"det är korrekt att en svensk skuldsanering inte är giltig i norge. en svensk skuldsanering pågår som längst i fem år och eftersom kaffesump har sina huvudsakliga intressen och bosättning i sverige så kommer vi att avslå er begäran"

Eftersom denna skuld delas med min fru så har detta inkasso fortsatt nu i ett år att skicka faktura till mig med påförd ränta. När jag angav denna skuld till kfm så var den på 199 tusen och nu är den på 208 tusen kronor (första betalning från kfm har inkommit också). När kfm nu gjorde första betalningen så skickade dom en faktura med följande text under:

"Kravet er nesten betalt, og det gjenstår kun et beløp på NOK 208913,91. Vi ber om at dette betales innen 7 dager. Dersom restkravet ikke betales innen fristen, vurderer vi å iverksette rettslig pågang. Dette kan medføre store ekstrakostnader på saken."
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det var under inledande där kfm skickar ut förslag till borgenärerna och då motsatte sig ett utav åtta inkasso med motiveringen att:

"vår kund förlorar för mycket pengar på denna uppgörelse i skuldsanering och vi kan godkänna den om saneringen förlängs med två år (till sju år alltså). en svensk skuldsanering är inte giltig i norge enligt norsk lag."

kfm svarade:
"det är korrekt att en svensk skuldsanering inte är giltig i norge. en svensk skuldsanering pågår som längst i fem år och eftersom kaffesump har sina huvudsakliga intressen och bosättning i sverige så kommer vi att avslå er begäran"

Eftersom denna skuld delas med min fru så har detta inkasso fortsatt nu i ett år att skicka faktura till mig med påförd ränta. När jag angav denna skuld till kfm så var den på 199 tusen och nu är den på 208 tusen kronor (första betalning från kfm har inkommit också). När kfm nu gjorde första betalningen så skickade dom en faktura med följande text under:

"Kravet er nesten betalt, og det gjenstår kun et beløp på NOK 208913,91. Vi ber om at dette betales innen 7 dager. Dersom restkravet ikke betales innen fristen, vurderer vi å iverksette rettslig pågang. Dette kan medføre store ekstrakostnader på saken."
Jag förstår för jag har bara hört om förlängning om någon borgenär omprövar under en pågående skuldsanering och inte med motiveringen att de tycker att de inte får tillräckligt med pengar.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Hejsan jag har i något år funderat över skuldsanering. Men hankat mig fram.

Det jag undrar lite över är.

Får man arbetsgivare reda på ifall jag har skuldsanering?

Sedan detta med lön, min lön varierar.
Så en månad kanske jag får ut 26 000 Nästa 20 000. Efter skatt.

Hur funerar det då, när man har skuldsanering, för det är väl ett fast belopp?

Vad händer om jag tjänar mer, än jag uppgett i skuldsaneringen?
Säg tex att jag uppgett att jag tjänar 350 000 om året, men så visar det sig att jag tjänade 378 000.
Kollar de upp det och får jag betala in överskottet?

Skuldsanering pågår väl under 5år, eller går det att för privatpersoner få kortare tid?
Under dessa fem år, händer en del förhoppningsvis med lönen.
Hur ofta behöver man redovisa att lönen ändras?
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Hejsan ställer några av mina frågor här inne med.

Funderar på skuldsanering, men undrar hur det går till rent praktiskt.

Ena månaden får jag kanske 20 efter skatt, andra 26. Så lönen går upp och ner, beroende på röda dagar osv.
Hur räknar dem då?

Åh vad händer, om jag tex lär vabba en massa därav får mindre i lön?


Efter att man blivit beviljad skuldsanering, räknar de någonsin om det hela då, tänker att ens lön ökar varje år. Sambons lön ökar osv.
Eller rullar det bara på?

Vad händer om man tex uppgett att man tjänar 350 000 om året, men det visar sig att man tjänat 375 000 istället? Är lite svårt att innan veta exakt hur mycket man kommer tjäna.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Hejsan ställer några av mina frågor här inne med.

Funderar på skuldsanering, men undrar hur det går till rent praktiskt.

Ena månaden får jag kanske 20 efter skatt, andra 26. Så lönen går upp och ner, beroende på röda dagar osv.
Hur räknar dem då?

Åh vad händer, om jag tex lär vabba en massa därav får mindre i lön?


Efter att man blivit beviljad skuldsanering, räknar de någonsin om det hela då, tänker att ens lön ökar varje år. Sambons lön ökar osv.
Eller rullar det bara på?

Vad händer om man tex uppgett att man tjänar 350 000 om året, men det visar sig att man tjänat 375 000 istället? Är lite svårt att innan veta exakt hur mycket man kommer tjäna.
Jag hade nog tittat på de två senaste årsinkomsterna och tagit ett snitt. Vanliga normala löneökningar behöver inte omprövas, endast ökningar som överstiger 4-5000:-/mån och är stadigvarande. En årsinkomst på 375 ist för 350 motsvarar inte det riktigt, men bäst är ju att försöka komma så nära som möjligt. Att det går upp och ner med vabb etc förväntas du klara, med tex buffert och de betalningsfria månaderna.
Ingen kan på förhand veta oavsett, man kan förlora jobbet osv.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Hejsan jag har i något år funderat över skuldsanering. Men hankat mig fram.

Det jag undrar lite över är.

Får man arbetsgivare reda på ifall jag har skuldsanering?

Sedan detta med lön, min lön varierar.
Så en månad kanske jag får ut 26 000 Nästa 20 000. Efter skatt.

Hur funerar det då, när man har skuldsanering, för det är väl ett fast belopp?

Vad händer om jag tjänar mer, än jag uppgett i skuldsaneringen?
Säg tex att jag uppgett att jag tjänar 350 000 om året, men så visar det sig att jag tjänade 378 000.
Kollar de upp det och får jag betala in överskottet?

Skuldsanering pågår väl under 5år, eller går det att för privatpersoner få kortare tid?
Under dessa fem år, händer en del förhoppningsvis med lönen.
Hur ofta behöver man redovisa att lönen ändras?
Om du har pågående utmätning hos din arbetsgivare kommer dom få ett brev där det står att din utmätning upphävs för att du blivit beviljad skuldsanering (eller något i den stilen). Har du inte någon pågående utmätning så är det inget din arbetsgivare blir varse om, om dom inte på något vis kollar upp det själv vill säga.
 

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
70
Poäng
197
Arbetsgivare får inte reda på en skuldsanering.
Om den fasta inkomsten ökar med runt 5k i månaden bör man skicka in en ändring om detta, att inkomsten flukterar pga övertid eller annat
behöver du inte bry dig om, ändringar kan du skicka in om ex inkomsten förändras betydligt, eller om dina kostnader för utgifter kraftigt ökat
Är du ensamstående så brukar det bli på 5 år och ett normalbelopp du får behålla efter hyran på 5157:- + en buffert på någon hundralapp.
Har du barn som bor hemma så kan tiden skrivas ner till 3 år.
Har du bil, hus,lgh eller andra värdesaker?
Har du kollat att du har chans till sanering?, gör testet nedan
 
Senast ändrad:

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Arbetsgivare får inte reda på en skuldsanering.
Om den fasta inkomsten ökar med runt 5k i månaden bör man skicka in en ändring om detta, att inkomsten flukterar pga övertid eller annat
behöver du inte bry dig om, ändringar kan du skicka in om ex inkomsten förändras betydligt, eller om dina kostnader för utgifter kraftigt ökat
Är du ensamstående så brukar det bli på 5 år och ett normalbelopp du får behålla efter hyran på 5157:- + en buffert på någon hundralapp.
Har du barn som bor hemma så kan tiden skrivas ner till 3 år.
Har du bil, hus,lgh eller andra värdesaker?
Har du kollat att du har chans till sanering?, gör testet nedan
Fast har personen i fråga pågående utmätning så kommer arbetsgivaren att få reda på det.

Det där testet är riktigt värdelöst, dom bör inte ens ha det. Jag blev nekad skuldsanering, men när jag gjorde testet med exakt samma uppgifter (utgifter) men ökade min lön med 9000 kr/månad så tyckte testet att jag skulle bli beviljad. Så ta det med en nypa salt minst sagt…
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Kom bara ihåg att Skuldsanering ger nya betalningsanmärkningar. Det ger en på tre år är KFM inleder en undersökning för att se om du kan få skuldsanering. Det ger en på fem år om KFM beviljar skuldsanering.

Jag lämnade in en ansökan, och innan på telefon rådde fogden mig att återkalla ansökan innan hen började arbeta med ansökan. Jag bestämde mig för att återkalla eftersom jag utgick från att jag skulle bli nekad. Om inte hade jag inte blivit klar med den här skiten förrän 2025.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp