• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 953
Mottagna reaktioner
13 600
Poäng
10 387
Påverkar inflationen skuldsanering när hushåll idag har ca 3000-5000 dyrare omkostnader ? Eller är det bara säkningar av lön som räknas? Eller mer utgifter tex sjukdom.

Sjukdomskostnader tas upp till högkostnadsskyddet normalt, det höjs lite varje år, tror det höjdes från 292 till 298 kr per månad eller så i år.

Det påverkar hushåll ja, inget är ändrat med skuldsaneringen och det behövs nog lagändring för att kunna ändra generellt
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Du kommer förmodligen få stå för den mellanskillnaden själv. Det fick jag när jag skaffade en dyrare lägenhet med ungefär samma hyresskillnad.
Jaha, så det ändras inget så man får den betald ? Va typiskt ! Blev akut flytt till det stället jag bor nu och ville ha en lägenhet där barnen går i skolan och har sina vänner men fanns ingen just då och nu har det blivit ledig en. Får se hur jag gör då! Kan inte betala 2500 extra för då kommer jag inte klara saneringen när jag inte kan spara något :(
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jaha, så det ändras inget så man får den betald ? Va typiskt ! Blev akut flytt till det stället jag bor nu och ville ha en lägenhet där barnen går i skolan och har sina vänner men fanns ingen just då och nu har det blivit ledig en. Får se hur jag gör då! Kan inte betala 2500 extra för då kommer jag inte klara saneringen när jag inte kan spara något :(
Jag säger inte att det inte kan bli så men du måste förstå att kfm jobbar för både dig och dina borgenärer så de kan inte ta 2500 kr från deras pengar till fördel för dig.
Du får ompröva och se men som sagt så fick jag stå för min höjning.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Jag säger inte att det inte kan bli så men du måste förstå att kfm jobbar för både dig och dina borgenärer så de kan inte ta 2500 kr från deras pengar till fördel för dig.
Du får ompröva och se men som sagt så fick jag stå för min höjning.
Nä, de förstår jag! Får testa helt enkelt! Som sagt bränsle kostnaden kommer gå ner då de kommer bli ca 4 mil mindre att åka varje dag! Får testa, ska kolla på den imorgon så vet jag hyra och så!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nä, de förstår jag! Får testa helt enkelt! Som sagt bränsle kostnaden kommer gå ner då de kommer bli ca 4 mil mindre att åka varje dag! Får testa, ska kolla på den imorgon så vet jag hyra och så!
Lycka till.
 

Luma

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Juni 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Kan vara en skuld som redan ingår i din sanering. Skulderna säljs mellan bolagen även under saneringen.
Om den inte finns med så är det ändå lugnt då den uppstod innan inledande skuldsanering.
Tack för svar. Den var långt innan.
 
Senast ändrad:

Luma

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Juni 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag har en fråga angående skuldsanering.
Har lite mer än 3 år kvar men min arbetsplats är ett helvete så mår fruktansvärt dåligt. Varför jobba kvar om man vill dö när man kommer hem.

Om jag säger upp mig så klarar jag mig på sparade pengar ett tag. Men sen behöver jag såklart ett nytt jobb när pengarna börjar minska i bössan. Äter ju ganska fort när kf ska ha 10000 i månaden.

Om det värsta händer och jag inte får nytt jobb inom säg 6-7 mån. Ska man då ompröva på a-kassan eller ska jag försöka härda ut, kanske låna lite pengar av anhöriga om det krisar?

Har varit hos psykolog så läkarna vet om mitt mående. Även varit sjukskriven pga det så allt finns på papper.

Jag vet vilken chans en sanering är och är såklart tacksam men situationen är inte hållbar. Vad gör man? Har någon varit i samma sits? Söker andra jobb men inte så aktivt pga ingen ork. All energi går åt till jobbet.

En sanering går väl inte att pausa heller så jobbig sits nu. Hade jag inte haft saneringen hade jag inte jobbat kvar, inte en chans.
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag har en fråga angående skuldsanering.
Har lite mer än 3 år kvar men min arbetsplats är ett helvete så mår fruktansvärt dåligt. Varför jobba kvar om man vill dö när man kommer hem.

Om jag säger upp mig så klarar jag mig på sparade pengar ett tag. Men sen behöver jag såklart ett nytt jobb.

Om det värsta händer och jag inte får nytt jobb inom 6-7 mån. Ska man ompröva på a-kassan då eller ska jag försöka härda ut, kanske låna lite pengar av anhöriga om det krisar?

Har varit hos psykolog så läkarna vet om mitt mående. Även varit sjukskriven pga det.
Du anses klara dig i tre månader på buffert och betalningsfri månad. Att säga upp sitt jobb utan att ha ett nytt är nog inte så bra.
 

Luma

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Juni 2022
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du anses klara dig i tre månader på buffert och betalningsfri månad. Att säga upp sitt jobb utan att ha ett nytt är nog inte så bra.
Nej, det förstår jag.

Får ju slutlön och semester utbetald så blir ju en bra sistalön som räcker ett tag plus sparande, sen a-kassa efter 50 dagar i värsta fall.

Det är inte bra men det är inte heller bra att självmord känns mer och mer realistiskt och en som en bra utväg på det här livet.

Vad har man för nytta av sanering om man är död menar jag.
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Jag har en fråga angående skuldsanering.
Har lite mer än 3 år kvar men min arbetsplats är ett helvete så mår fruktansvärt dåligt. Varför jobba kvar om man vill dö när man kommer hem.

Om jag säger upp mig så klarar jag mig på sparade pengar ett tag. Men sen behöver jag såklart ett nytt jobb när pengarna börjar minska i bössan. Äter ju ganska fort när kf ska ha 10000 i månaden.

Om det värsta händer och jag inte får nytt jobb inom säg 6-7 mån. Ska man då ompröva på a-kassan eller ska jag försöka härda ut, kanske låna lite pengar av anhöriga om det krisar?

Har varit hos psykolog så läkarna vet om mitt mående. Även varit sjukskriven pga det så allt finns på papper.

Jag vet vilken chans en sanering är och är såklart tacksam men situationen är inte hållbar. Vad gör man? Har någon varit i samma sits? Söker andra jobb men inte så aktivt pga ingen ork. All energi går åt till jobbet.

En sanering går väl inte att pausa heller så jobbig sits nu. Hade jag inte haft saneringen hade jag inte jobbat kvar, inte en chans.
Bara att söka nytt jobb och sedan söka omprövning på den nya lönen!

jag har bytt jobb två gånger, första gången var lönen längre än den jag hade innan, ganska mycket dessutom, bara skriva det i omprövnings ansökan att slå på ditt månde i nuvarande arbete, det är inte hållbart i längden du blir tillslut sjukskriven .
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp