• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Ajdå, tänkte att dom eventuellt kan skjuta lite på inledandet tills jag fått den såld, vilket bör gå ganska så fort med tanke på hur lättsålda begagnade bilar är nuförtiden. De tar inte hänsyn till att bilen behövs när man har små barn? Eller vill att jag säljer den, och köper en billig exempelvis. Eller kan jag möjligtvis ringa KF och fråga först innan jag får beslut om inledande hur jag bör göra?
Du bör sälja innan, det är inte riktigt så att man själv kan bestämma när du vill sälja den. Sälj den och betala skulder och visa att du vill bli skuldfri.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 946
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Ajdå, tänkte att dom eventuellt kan skjuta lite på inledandet tills jag fått den såld, vilket bör gå ganska så fort med tanke på hur lättsålda begagnade bilar är nuförtiden. De tar inte hänsyn till att bilen behövs när man har små barn? Eller vill att jag säljer den, och köper en billig exempelvis. Eller kan jag möjligtvis ringa KF och fråga först innan jag får beslut om inledande hur jag bör göra?
Det kan du men du kan inte få svar hur det kommer beslutas beroende på hur du gör.
Bil tas hänsyn till för att åka till jobbet.
 

Fadedfromblack

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
30 Oktober 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Misstänker dock starkt att dom kommer säga åt dig att sälja den.
Du är sambo så bilen anses som enskild egendom med så hela bilen ägs av dig om den står på dig.

så då bör KFM anses att den skall säljas för att betala av skulder. Om du behöver bil verkar gränsen vara kring 20-30k enligt uppskattat genomsnitt från min sida utifrån vad jag läst här.
Du bör få avslag om den inte säljs och du betalar ner skulderna med pengarna.

Gör det någon skillnad för dig om du kan lösa bort de värsta 10
W
Det kan du men du kan inte få svar hur det kommer beslutas beroende på hur du gör.
Bil tas hänsyn till för att åka till jobbet.
För som det ser ut nu så jobbar sambon treskift, jag kvällar och helger så bilen är det som håller limmet ihop med lämning och hämtning på förskolan samt hos barnvakt utanför stan så vi kan ta extrapass osv.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
W

För som det ser ut nu så jobbar sambon treskift, jag kvällar och helger så bilen är det som håller limmet ihop med lämning och hämtning på förskolan samt hos barnvakt utanför stan så vi kan ta extrapass osv.
Bil kan dom inte neka er, dock är det inte befogat med en bil i den prisklassen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Sökt skuldsanering med 1,5 miljoner i skulder, inget hos inkasso eller KF men kommer släppa allt nästa månad. Är 36 år gammal, sambo, har en son på snart 4 år och fick just reda på att vi är gravida igen. Bor i hyresrätt och enda tillgången är en bil som är värd c:a 100 000, ej sålt den pga att den underlättar enormt i vårt vardagliga liv. Tog med den i ansökan. Bör jag sälja den före beslutet om eventuellt inledande tycker ni, eller bör jag vänta?
Det kan ha betydelse då det är av vikt att ha gjort allt för att minska skulderna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 946
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Det kan jag förstå, bäst att sälja den och köpa en billig för under 30K med andra ord. Tack för hjälpen!
Och en sådan kan ju utmätas också, om den inte behövs för att ta sig till jobbet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 946
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Bil kan dom inte neka er, dock är det inte befogat med en bil i den prisklassen.
Det är ju lite farligt att lämna tvärsäkra tips/svar på saker där det inte finns tvärsäkra svar i realiteten.
 

Fadedfromblack

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
30 Oktober 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Och en sådan kan ju utmätas också, om den inte behövs för att ta sig till jobbet.
Kanske bäst att bara sälja då, och inte köpa någon billig alls. Det kommer dock innebära att bådas våra inkomster kommer minska då vi inte kommer att kunna ta extrapass och utnyttja barnvakt istället för att vabba osv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp