• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

goingdown

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
25 Maj 2020
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
24
Poäng
102
Det är skillnad på att vara arbetslös och ha en anledning till det och att medvetet gå ner i arbetstid så att dem du är skyldiga pengar får mindre tillbaka.

Är naturligtvis många arbetslösa som fått avslag också, generellt sett för att framtida betalningsutrymme är svårt att beräkna.

Inte arbeta 100% när man har möjlighet brukar räknas som att man inte gjort allt för att betala på skulderna. Till det kommer spekulation på börsen, som även det talar mot en sanering.

Finns fortfarande personer som spekulerade på fastigheter under 90-talet och aktier under it-bubblan som än idag nekas skuldsanering.
Om man har 0 plan och redan ligger under att få behålla men ändå går runt kanske de inte bryr sig så mycket om man börjar studera?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Fick du ändå inledande trots att du inte gjort några ansträngningar att själv lösa situationen ?
I mitt fall fanns det inte så många ansträngningar att göra när jag blev skuldsatt ”över en natt” pga konkurs i AB med personligt borgensåtagande.
Mina borgenärer försökte själv upprätta en betalplan, 60 000/mån i 6 mån fick jag som förslag av någon tillsammans med rubriken ”Vi tror på dig!”.
Bockade i den rutan att jag försökt såklart, men nej, jag insåg snabbt att det ändå hade kvittat även om jag hade försökt.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
I mitt fall fanns det inte så många ansträngningar att göra när jag blev skuldsatt ”över en natt” pga konkurs i AB med personligt borgensåtagande.
Mina borgenärer försökte själv upprätta en betalplan, 60 000/mån i 6 mån fick jag som förslag av någon tillsammans med rubriken ”Vi tror på dig!”.
Bockade i den rutan att jag försökt såklart, men nej, jag insåg snabbt att det ändå hade kvittat även om jag hade försökt.

Det är nog långt ifrån många som har en lika rak väg mot skuldsanering som du fått. Du pratar ganska lättvindigt om hela fenomenet skuldsanering och ger en inte helt rättvis bild till personer som är på väg att ansöka.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Det är skillnad på att vara arbetslös och ha en anledning till det och att medvetet gå ner i arbetstid så att dem du är skyldiga pengar får mindre tillbaka.

Är naturligtvis många arbetslösa som fått avslag också, generellt sett för att framtida betalningsutrymme är svårt att beräkna.

Inte arbeta 100% när man har möjlighet brukar räknas som att man inte gjort allt för att betala på skulderna. Till det kommer spekulation på börsen, som även det talar mot en sanering.

Finns fortfarande personer som spekulerade på fastigheter under 90-talet och aktier under it-bubblan som än idag nekas skuldsanering.

Jag har haft 40 timmars vecka från maj 2020 till april 2022 hos samma arbetsgivare (är tillsvidareanställd) men valde för en månad sedan att själv gå ned till 37,22 timmar i veckan som motsvarar cirka 97%. Förlorar inte en krona på det eftersom jag kan styra min lön och få allt mellan 28-32 tusen efter skatt i månaden (ibland mer beroende på antal rödar dagar i månaden och söndagar som infaller). Kfm har räknat på att jag får ut 28k efter skatt i månaden. I torsdags fick jag ut för exempel 31.360 kr efter skatt och hade ändå bara jobbat 37,22 timmar per vecka i april och inte 40 timmars vecka.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Jag har haft 40 timmars vecka från maj 2020 till april 2022 hos samma arbetsgivare (är tillsvidareanställd) men valde för en månad sedan att själv gå ned till 37,22 timmar i veckan som motsvarar cirka 97%. Förlorar inte en krona på det eftersom jag kan styra min lön och få allt mellan 28-32 tusen efter skatt i månaden (ibland mer beroende på antal rödar dagar i månaden och söndagar som infaller). Kfm har räknat på att jag får ut 28k efter skatt i månaden. I torsdags fick jag ut för exempel 31.360 kr efter skatt och hade ändå bara jobbat 37,22 timmar per vecka i april och inte 40 timmars vecka.
Men då är det ju inte så att dina borgenärer får mindre betalt? För det är väl det som diskuteras här om att gå ner i tid?
 
  • Gilla
Reaktioner: lex

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det är nog långt ifrån många som har en lika rak väg mot skuldsanering som du fått. Du pratar ganska lättvindigt om hela fenomenet skuldsanering och ger en inte helt rättvis bild till personer som är på väg att ansöka.
Lite det jag också ville komma till.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Men då är det ju inte så att dina borgenärer får mindre betalt? För det är väl det som diskuteras här om att gå ner i tid?

Det jag menar är att, en del kanske kan gå ned i tid (som jag) men ändå behålla samma lön av olika orsaker som för mig - att jag kan påverka den då jag har ackordslön + att jag arbetar röda dagar och även söndagar.

Tex. i torsdags nu 31 tusen efter skatt utbetalt och nu början på juni får jag tillbaka 27.000 kr på skatten och får behålla varje krona plus att jag får lön också vid midsommar. Inte så hög tyvärr eftersom jag inte jobbade så många söndagar i maj. Kanske får ut 29-30 tusen efter skatt plus frugans lön 15 efter skatt. Nästan 72.000 kr in nu i juni och inget ska kfm ha (betalningsfri månad).

För dessa 72.000 kr ska vi ordna ny glasögon till frugan. Putta in lite extra på billånet som vi har och betala av Klarna helt och hållet som ligger på frugan + lite annat smått och gott som ska försvinna (många bäckar små) då nästa betalningsfria månad kommer i december.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Det är nog långt ifrån många som har en lika rak väg mot skuldsanering som du fått. Du pratar ganska lättvindigt om hela fenomenet skuldsanering och ger en inte helt rättvis bild till personer som är på väg att ansöka.
Det förstår jag med, och har aldrig påstått något annat. Min poäng är helhetsbilden som KFM tar hänsyn till och tänker att det kan vara till samma nytta att få höra om den raka vägen på samma sätt som resonemanget bakom de som får avslag gång på gång.
 

viggeloo

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
5 Augusti 2019
Meddelanden
721
Mottagna reaktioner
174
Poäng
357
Det är inte självklart att jag får skuldsanering direkt. Men mycket talar för det. Har jobbat övertid 200h/månad senaste 2 åren, 2 jobb, 3små barn, haft skulder sen 2015, haft löneutmätning tidigare, har kvalificerad för insolvens, gått på olika behandlingar samt började spela p.g.a depression. Kanske blir utmätning igen men ska ej ta fler lån och spärrat mig, igen. Anmält mig till ännu en behandling i augusti. Så finns ingen annan utväg än skuldsanering för mig. Det enda som är dåligt, ja, är att sista spel o lån är färskt. Men ansökan tar flera månader och hinner göra en hel del tills dess.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp