• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

SYMPATHY

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 November 2020
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Hej! Jag fick beslut om skuldsanering den 6/5 (beslut, ej inledande) och jag är verkligen tacksam för det.
Men nu har det gått över tre veckor från beslut och hur vet jag då att beslutet verkligen har vunnit laga kraft, dvs ingen har överklagat? Tack för svar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Jag hjälper en äldre anhörig på 70+ med en ansökan där tyvärr hen fick avslag. Hens skulder är gamla 20-30 år och hen kan aldrig betala tillbaka. Hen har gjort allt för att minska på antalet skulder genom att trots sin höga ålder städa och laga mat hos äldre och sålt allt hon kan på blocket Men hon får avslag på att hon ibland glömt svara i telefon när handläggaren ringer och att svar via brev inkommit 1-2 dagar för sent. Alltså hen har inte aktivt deltagit i arbetet..Men Hallå? Hen är 70+ lider av nervösa besvär, glömmer saker, har giftstruma och massa andra sjukdomar. Hen har svarit så fort hen kan och redovisat allt i brev....Skall man överklaga? Eller söka på nytt direkt? Tror att överklagan kan ta lång tid. Tingsrätten i Malmö har säkert massa andra ärenden som går före just nu...Just nu har KFM endast 44 dagars handläggning innan de börjar arbeta med ansökan....
Och jaaaa avslaget gjordes av en handläggare i Kalmar
Hen behöver kanske hjälp av en God man alternativt förvaltare som kan agera ombud?
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Hej hoppas någon skulle kunna hjälpa mig med lite frågor. Jag mår helt värdelöst och kan inte sova längre, det ända jag tänker på är mina skulder och lever i en konstant stress. Funderat länge på att bara avsluta det här livet men skulle aldrig kunna göra så mot min familj. Så den andra ända lösningen som finns är att ansöka om skuldsanering.
Jag har runt 1.2 miljoner i skulder men har aldrig varit hos inkasso eller KF.
Men jag har tagit många nya sms-lån senaste 6 månaderna bara för att gå runt och kunna betala räkningarna på mina andra lån och för att inte hamna hos KF.
Så min första fråga är, går det ens att få en skuldsanering med så pass nya lån som jag har? Eftersom dem väger in att dem vill se att man gjort allt för att förbättra situationen.
Sen min andra fråga är om jag ansöker om skuldsanering så ska jag sluta betala mina lån under tiden men om jag sen inte blir beviljad en skuldsanering så kommer jag ju hamnat hos KF ändå. Stämmer det?

tacksam för svar. Sorry för ett långt meddelande men har så mycket frågor och vet inte riktigt vart jag ska börja.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
E nfråga bara, hur begär man omprövning av förbehållsbeloppet, allt har ju som bekant skenat iväg i kostnader.
Om ditt betalningutrymme minskat med 500 kr eller mer med bufferten inräknad så kan du ompröva.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej hoppas någon skulle kunna hjälpa mig med lite frågor. Jag mår helt värdelöst och kan inte sova längre, det ända jag tänker på är mina skulder och lever i en konstant stress. Funderat länge på att bara avsluta det här livet men skulle aldrig kunna göra så mot min familj. Så den andra ända lösningen som finns är att ansöka om skuldsanering.
Jag har runt 1.2 miljoner i skulder men har aldrig varit hos inkasso eller KF.
Men jag har tagit många nya sms-lån senaste 6 månaderna bara för att gå runt och kunna betala räkningarna på mina andra lån och för att inte hamna hos KF.
Så min första fråga är, går det ens att få en skuldsanering med så pass nya lån som jag har? Eftersom dem väger in att dem vill se att man gjort allt för att förbättra situationen.
Sen min andra fråga är om jag ansöker om skuldsanering så ska jag sluta betala mina lån under tiden men om jag sen inte blir beviljad en skuldsanering så kommer jag ju hamnat hos KF ändå. Stämmer det?

tacksam för svar. Sorry för ett långt meddelande men har så mycket frågor och vet inte riktigt vart jag ska börja.
Du kan få inledande utan att ha varit hos kfm innan.
Du lär hamna där om du slutar betala på dina skulder.
Du kan få inledande med nya skulder det fick jag men jag fick visa kontoutdrag på att jag betalat gamla lån med de nya lånen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag hjälper en äldre anhörig på 70+ med en ansökan där tyvärr hen fick avslag. Hens skulder är gamla 20-30 år och hen kan aldrig betala tillbaka. Hen har gjort allt för att minska på antalet skulder genom att trots sin höga ålder städa och laga mat hos äldre och sålt allt hon kan på blocket Men hon får avslag på att hon ibland glömt svara i telefon när handläggaren ringer och att svar via brev inkommit 1-2 dagar för sent. Alltså hen har inte aktivt deltagit i arbetet..Men Hallå? Hen är 70+ lider av nervösa besvär, glömmer saker, har giftstruma och massa andra sjukdomar. Hen har svarit så fort hen kan och redovisat allt i brev....Skall man överklaga? Eller söka på nytt direkt? Tror att överklagan kan ta lång tid. Tingsrätten i Malmö har säkert massa andra ärenden som går före just nu...Just nu har KFM endast 44 dagars handläggning innan de börjar arbeta med ansökan....
Och jaaaa avslaget gjordes av en handläggare i Kalmar
Så sorgligt. Tyvärr är det ju så att samarbeta är en viktig del och att hen hade behövt hjälp inte bara med ansökan utan även den fortsatta processen.
Sök igen.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Är det den enda ökningen du fått under tiden ?
Före eller efter skatt ?
Ja exakt, precis avverkat 1 års betalningar nu med betalningen i maj.
Före skatt, alltid före :)

Fick svar av KF 3000-4000 i månaden för omprövning så jag skippar det.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej! Jag fick beslut om skuldsanering den 6/5 (beslut, ej inledande) och jag är verkligen tacksam för det.
Men nu har det gått över tre veckor från beslut och hur vet jag då att beslutet verkligen har vunnit laga kraft, dvs ingen har överklagat? Tack för svar!
Det vet du inte egentligen men kolla ditt skuldsaldo hos kfm för det brukar försvinna när det vunnit laga kraft.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ja exakt, precis avverkat 1 års betalningar nu med betalningen i maj.
Före skatt, alltid före :)

Fick svar av KF 3000-4000 i månaden för omprövning så jag skippar det.
3-4000 kr, då har de sänkt det lite för innan var det 4-5000 kr efter skatt dvs ökat betalningutrymme.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp