• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Med drygt två veckor kvar till min sista inbetalning på skuldsaneringen så sitter jag och funderar om massa olika saker om livet efter saneringen.

Jag kommer för första gången på många år vara skuldfri. Jag kommer ha samma möjligheter som många andra, t ex att ta ett abonnemang utan att stå med skam och ångest över att kreditupplysningen inte gick igenom.
Jag kommer att kunna spara för första gången på väldigt länge och det finns redan planerat med pensionssparande som startar när första lönen kommer ograverad.

Framförallt känner jag en stor tacksamhet att fått denna andra chans att faktiskt visa att jag kan ta ansvar för ekonomin och ha ett "vuxet" förhållningssätt till pengar. Den del av saneringen som är en rehabilitering har fungerat på ett bra sätt upplever jag och jag är inte rädd för att trilla dit igen vilket i mitt fall var konsumtion.

Till alla som kämpar på och sliter så vill jag säga att det finns vägar och sätt att ta sig fram. I mitt fall var det första steget att sätta mig över skammen att inte kunna sköta min ekonomi och jag valde att berätta för familj och vänner. Jag fick bara stöd och uppmuntran och därigenom fick jag kraft och styrka.

Framförallt i början av min resa var dessutom detta forum oerhört viktigt med tips, råd och uppmuntran.

Vad vill jag med detta inlägg...bara ett filosoferande en fredag då snön ligger utanför och jag egentligen hade hoppats på att golfbanorna hade öppnat.

Om nån är nyfiken på min historia och resa så finns det här

Trevlig helg alla!
 
Senast ändrad:

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Med drygt två veckor kvar till min sista inbetalning på skuldsaneringen så sitter jag och funderar om massa olika saker om livet efter saneringen.

Jag kommer för första gången på många år vara skuldfri. Jag kommer ha samma möjligheter som många andra, t ex att ta ett abonnemang utan att stå med skam och ångest över att kreditupplysningen inte gick igenom.
Jag kommer att kunna spara för första gången på väldigt länge och det finns redan planerat med pensionssparande som startar när första lönen kommer ograverad.

Framförallt känner jag en stor tacksamhet att fått denna andra chans att faktiskt visa att jag kan ta ansvar för ekonomin och ha ett "vuxet" förhållningssätt till pengar. Den del av saneringen som är en rehabilitering har fungerat på ett bra sätt upplever jag och jag är inte rädd för att trilla dit igen vilket i mitt fall var konsumtion.

Till alla som kämpar på och sliter så vill jag säga att det finns vägar och sätt att ta sig fram. I mitt fall var det första steget att sätta mig över skammen att inte kunna sköta min ekonomi och jag valde att berätta för familj och vänner. Jag fick bara stöd och uppmuntran och därigenom fick jag kraft och styrka.

Framförallt i början av min resa var dessutom detta forum oerhört viktigt med tips, råd och uppmuntran.

Vad vill jag med detta inlägg...bara ett filosoferande en fredag då snön ligger utanför och jag egentligen hade hoppats på att golfbanorna hade öppnat.

Om nån är nyfiken på min historia och resa så finns det här

Trevlig helg alla!
Den känslan som du nu har måste vara helt fantastisk!!
skönt att dig igenom dessa 5 år o har nu framtiden utan en massa skulder framför dig!
På nått sätt är det skönt att detta forum finns så man insåg att man faktiskt inte var ensam om att hamnat i skuldträsket och inte vara ensam om att skämmas över situationen.
Som du själv skrivit så var det en otroligt skönt känsla när jag väl insåg att det inte går att jaga lån längre, insåg att jag behövde berätta för mina närmaste om situationen jag hamnat i.
jag har ju mer än 4 år kvar innan jag kommer ut på andra sidan men nu känns det lättare och man äntligen ser ett slut på ekorrhjulet!!
Lycka till nu!!!!
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Den känslan som du nu har måste vara helt fantastisk!!
skönt att dig igenom dessa 5 år o har nu framtiden utan en massa skulder framför dig!
På nått sätt är det skönt att detta forum finns så man insåg att man faktiskt inte var ensam om att hamnat i skuldträsket och inte vara ensam om att skämmas över situationen.
Som du själv skrivit så var det en otroligt skönt känsla när jag väl insåg att det inte går att jaga lån längre, insåg att jag behövde berätta för mina närmaste om situationen jag hamnat i.
jag har ju mer än 4 år kvar innan jag kommer ut på andra sidan men nu känns det lättare och man äntligen ser ett slut på ekorrhjulet!!
Lycka till nu!!!!
Tack...ja, det är en skön men samtidigt lite märklig känsla...nåt nytt.
Förutom saneringen så hade jag ju utmätning en period innan så det blir några år nu.
Du kommer klara den period du har kvar galant, det är jag helt övertygad om!
 

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Tack...ja, det är en skön men samtidigt lite märklig känsla...nåt nytt.
Förutom saneringen så hade jag ju utmätning en period innan så det blir några år nu.
Du kommer klara den period du har kvar galant, det är jag helt övertygad om!
Det förstår jag helt!
Körde oxå ett sväng med löneutmätning innan jag äntligen fick inledande på andra ansökan. Kommer aldrig glömma den känslan!
Nu får vi alla bara se framåt mot våra bättre ekonomiska liv :)
 

Pippi71

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Nej det var nog gång 3.
Tror du inte att jag vet om jag ställer samma fråga en eller tre gånger? Däremot kanske det har blivit något annat fel som gör att den har kommit upp fler gånger, men jag har bara ställt den frågan en gång!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Tror du inte att jag vet om jag ställer samma fråga en eller tre gånger? Däremot kanske det har blivit något annat fel som gör att den har kommit upp fler gånger, men jag har bara ställt den frågan en gång!
Nej det tror jag inte, kolla ett par sidor tillbaka så ser du själv.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
I vilket skede är de borgenärerna kan säga emot att man inte ska få saneringen ?! Är de innan betalplanen eller efter? Tänker om de vill ha underlag för man gjort för pengarna osv?!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
I vilket skede är de borgenärerna kan säga emot att man inte ska få saneringen ?! Är de innan betalplanen eller efter? Tänker om de vill ha underlag för man gjort för pengarna osv?!
De kan motsäga sig ända fram till att skuldsaneringen vunnit laga kraft men vanligast att de gör det när de har betalplanen tilhanda.
Några har jag dock sett att de gjort de precis innan skuldsaneringen vunnit kraft och det är för jävligt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp