• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Många som gillar att svara på frågor man inte ställt, no pun intended ;)
Min fråga var: Kan man ompröva i förväg?
Den är endast teoretisk.
Men vi kan låtsas som att jag haft en hyra på 2000:- som nu stiger till 4000:- eller har haft en lön som ökar med 8000:- även om det egentligen kvittar. Min poäng är att exemplen ovan är grund för omprövning och ändringar jag vet kommer ske sex månader fram i tiden.
Du kan ompröva så fort du vet att en förändring har skett eller kommer att ske.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Många som gillar att svara på frågor man inte ställt, no pun intended ;)
Min fråga var: Kan man ompröva i förväg?
Den är endast teoretisk.
Men vi kan låtsas som att jag haft en hyra på 2000:- som nu stiger till 4000:- eller har haft en lön som ökar med 8000:- även om det egentligen kvittar. Min poäng är att exemplen ovan är grund för omprövning och ändringar jag vet kommer ske sex månader fram i tiden.
Mycket möjligt, men jag svarade likväl då en av anledningarna till den långa handläggningstiden gällande just omprövningar är pga att alltför många skickar in omprövningar för ”småsaker” som inte är skäl nog för omprövningar…

Om Du istället hade angett en större bonus alt större arv, så hade jag nog inte svarat mer än att självklart så kan man skicka in en ansökan i förväg…
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Fast nu har just tiden för omprövningar förlängts och tiden för eventuellt inledande minskat…
Som jag skrev, så är just omprövningarna det som kanske borde prioriteras… iallafall de som anger att dom ”vill” få betala mindre…
För som jag oxå skrev, så gäller fastställt skuldsaneringsbeslut tills nytt beslut sker och 4 månader är då oerhört lång tid om man t.ex blivit sjukskriven alternativt arbetslös…
Fast de tre första månaderna anses skulle klaras med buffert och betalningsfria månader så det är from månad fyra ny betalningsplan ska upprättas. Det blir såklart tufft vid en ny skuldsanering el om man har en 0 plan, då lär man gå rejält minus
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Kan man ompröva i förväg? Alltså om jag vet att jag tex kommer få tex en hyreshöjning, eller lönehöjning etc i juni, kan jag då begära omprövning i tex februari? Ev ny betalplan borde väl kunna ändras framåt i tiden.
Jag gjorde en omprövning i början av november för högre lön from december dvs from januaris betalplan. Det har jag ännu inte fått svar på.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Mycket möjligt, men jag svarade likväl då en av anledningarna till den långa handläggningstiden gällande just omprövningar är pga att alltför många skickar in omprövningar för ”småsaker” som inte är skäl nog för omprövningar…

Om Du istället hade angett en större bonus alt större arv, så hade jag nog inte svarat mer än att självklart så kan man skicka in en ansökan i förväg…
Ja man kan ersätta mitt exempel med vad man vill, att det var grund för omprövning var en förutsättning.
Minskning på över 500:- eller en ökning runt gränsen är en småsak för vissa, men likväl giltigt för omprövning. Vad vi tycker om det är inte så relevant, det är KFM och deras info och beslut vi har att förhålla oss till. Däremot har vi ju ett val hur vi förvaltar saneringen, och är man tveksam tror jag de flesta väljer omprövning för att man är rädd om den och inte för att man tycker det är kul.

Har fått svar nu på min fråga iaf.
 
Senast ändrad:

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Jag gjorde en omprövning i början av november för högre lön from december dvs from januaris betalplan. Det har jag ännu inte fått svar på.
Det förstår jag att du inte har fått. Man kanske även taktiskt väntar så länge man kan med omprövning för just högre lön eller har jag fel…?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Ja man kan ersätta mitt exempel med vad man vill, att det var grund för omprövning var en förutsättning.
Inkomstminskning på över 500:- är en småsak för vissa, men likväl giltigt för omprövning. Vad vi tycker om det är inte så relevant, det är KFM och deras info vi har att förhålla oss till.

Har fått svar nu på min fråga iaf.
Så klart & glöm inte att buffertpengen oxå skall dras av… dvs det är en minskning om ytterligare 500kr efter buffertpengen är avdragen…
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Fast de tre första månaderna anses skulle klaras med buffert och betalningsfria månader så det är from månad fyra ny betalningsplan ska upprättas. Det blir såklart tufft vid en ny skuldsanering el om man har en 0 plan, då lär man gå rejält minus
Korrekt ! :)
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Så klart & glöm inte att buffertpengen oxå skall dras av… dvs det är en minskning om ytterligare 500kr efter buffertpengen är avdragen…
Hur menar du nu? Om jag har en buffert på säg 1000:- och får en inkomstminskning på 600:- så skulle det inte vara skäl för omprövning?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp