• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja, reda ut det sett över en 10 års period, eller hur? I så fall inte uppenbart att enbart gå på nuvarande räntor.

På kfms hemsida står det att man bedömer huruvida man kan betala sina skulder genom att kolla på nuvarande och framtida inkomster.

Ser inte hur min fråga är uppenbart orimlig.
Nej jag märker att du inte ser det.

Inkomst går oftast uppåt. Räntor brukar förhålla sig till någon referens och går både upp och ner.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Nej jag märker att du inte ser det.

Inkomst går oftast uppåt. Räntor brukar förhålla sig till någon referens och går både upp och ner.
Ord som oftast och brukar rimmar inte riktigt med uppenbart och orimligt. Lägg ner attityden, ditt första svar hade räckt. Du behöver inte trycka ner mig.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Ja, reda ut det sett över en 10 års period, eller hur? I så fall inte uppenbart att enbart gå på nuvarande räntor.

På kfms hemsida står det att man bedömer huruvida man kan betala sina skulder genom att kolla på nuvarande och framtida inkomster.

Ser inte hur min fråga är uppenbart orimlig.
Har du kikat på denna sida?
Provade lite olika exempel och den verkar räkna på "rätt sätt" om du bockar i att den ska ta hänsyn till referensräntan, för det gör väl alla seriösa långivare?

 

Evigskuld

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
11 Maj 2020
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag har haft skuldsanering sen maj 2020 och har en treårig betalplan. Jag funderar på att söka en ny tjänst som innebär ca 15-20 tkr i löneökning (högre chefsposition). Kommer i så fall göra en omprövning men finns det en risk att min skuldsanering hävs med tanke på den stora löneökningen?
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Hur mycket övertid är ok när man har skuldsanering?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jag har haft skuldsanering sen maj 2020 och har en treårig betalplan. Jag funderar på att söka en ny tjänst som innebär ca 15-20 tkr i löneökning (högre chefsposition). Kommer i så fall göra en omprövning men finns det en risk att min skuldsanering hävs med tanke på den stora löneökningen?
NEJ! Det gör det inte så länge DU är den som ansöker om omprövningen, så hävs inte skuldsaneringen!
Du kan dock komma att få betala mer resterande period, så klart. :)
 

Ann

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
28 Januari 2021
Meddelanden
385
Mottagna reaktioner
140
Poäng
327
Ni som har skuldsanering? Hur fungerar det med arbetsgivaren? Få de veta eller betalar de lön som vanligt som man själv betalar till KF? Har fått ny tjänst som PL dock jobbade jag mycket övertid innan så lönen är inte så stor skillnad men har fortfarande kris ekonomiskt varje månad. Vill kämpa innan sista utvägen så har lite funderingar, läste även att om man inte är hos KF och ansöker om skuldsanering får man inte fortsätta betala som vanligt ifall man blir nekad?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Ni som har skuldsanering? Hur fungerar det med arbetsgivaren? Få de veta eller betalar de lön som vanligt som man själv betalar till KF? Har fått ny tjänst som PL dock jobbade jag mycket övertid innan så lönen är inte så stor skillnad men har fortfarande kris ekonomiskt varje månad. Vill kämpa innan sista utvägen så har lite funderingar, läste även att om man inte är hos KF och ansöker om skuldsanering får man inte fortsätta betala som vanligt ifall man blir nekad?
Arbetsgivaren vet ingenting om att man har skuldsanering. Man får sin lön och betalar sitt belopp varje månad som vilken räkning som helst (förutom juni och december som är betalningsfria). Om man får inledande skuldsanering så slutar man betala sina skulder för att inte gynna enskild borgenär.
 
  • Gilla
Reaktioner: Ann
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp