• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Arbetsgivaren vet ingenting om att man har skuldsanering. Man betalar sitt belopp varje månad som vilken räkning som helst (förutom juni och december som är betalningsfria). Om man får inledande skuldsanering så slutar man betala sina skulder för att inte gynna enskild borgenär.
En liten rättelse… om man får inledande, så börjar man direkt betala på sin preliminära betalplan… ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: Ann
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
En liten rättelse… om man får inledande, så börjar man direkt betala på sin preliminära betalplan… ;)
Jag uppfattade det som att hon undrade om man betalar på sina skulder men jag kan ha missuppfattat. Trots att det var länge sen nu så kommer jag ihåg att jag började betala direkt vid inledande :)
Allt väl annars?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jag uppfattade det som att hon undrade om man betalar på sina skulder men jag kan ha missuppfattat. Trots att det var länge sen nu så kommer jag ihåg att jag började betala direkt vid inledande :)
Allt väl annars?
Allt bara bra med mig… :) Hoppas detsamma med Dig ?!
Snart är Du en ”fri” man igen - ekonomiskt alltså? Måste kännas enormt skönt?!
Själv påbörjar jag snart år 4… Herre min jösses, vad tiden går snabbt…
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Allt bara bra med mig… :) Hoppas detsamma med Dig ?!
Snart är Du en ”fri” man igen - ekonomiskt alltså? Måste kännas enormt skönt?!
Själv påbörjar jag snart år 4… Herre min jösses, vad tiden går snabbt…
Det är bra, går på en veckas ledighet idag.
Det känns väldigt skönt men också surrealistiskt. Jag har ju haft skulder så länge och allt vad det fört med sig så det kommer att bli en ny och bättre värld för mig :)
Snart år fyra...ja jäklar vad tiden går..
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Hej ni som har skuldsanering. Det påstås av vissa att det är enkelt att få skuldsanering. Att det är tom är ”glassigt”.
Håller ni med?
Sedan uppmanas det till att helst köpa på sig så mycket som möjligt för att få ökade skulder och större chans till sanering.
MAO utnyttja systemet för egen vinning. (Skuldfri efter 5 år med massa ”gratis prylar ”).
Är det bara jag som anser det är extremt omoraliskt och skulle aldrig göra ens komma på göra så?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hej ni som har skuldsanering. Det påstås av vissa att det är enkelt att få skuldsanering. Att det är tom är ”glassigt”.
Håller ni med?
Sedan uppmanas det till att helst köpa på sig så mycket som möjligt för att få ökade skulder och större chans till sanering.
MAO utnyttja systemet för egen vinning. (Skuldfri efter 5 år med massa ”gratis prylar ”).
Är det bara jag som anser det är extremt omoraliskt och skulle aldrig göra ens komma på göra så?
Jag läste i den andra tråden och det är bullshit.
Det är inte enkelt att få. Vore det enkelt skulle fler bli beviljade.
Vad som skulle vara glassigt vet jag inte? Att få behålla lönen två månader varje år? Detta skall täcka sjukfrånvaro, VAB mm. Till skillnad från utmätning så ändras inte beloppet som skall betalas varje månad.
Jag har varit här på forumet i sex år och det sista tror jag aldrig jag hört talas om, att man köper på sig saker inför skuldsanering för att öka chansen. Jag tror att den som skrev det endera ville provocera eller helt enkelt är dum i huvudet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 937
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har haft skuldsanering sen maj 2020 och har en treårig betalplan. Jag funderar på att söka en ny tjänst som innebär ca 15-20 tkr i löneökning (högre chefsposition). Kommer i så fall göra en omprövning men finns det en risk att min skuldsanering hävs med tanke på den stora löneökningen?
Nej
 

007

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
18 September 2016
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Hur mycket övertid är ok när man har skuldsanering?
Inte svar på din fråga, men ett litet tips. Lägg övertiden till övertidssaldot om du får välja, och ta sen ut lite då och då, eller allt när skuldsaneringen är över.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Hur mycket övertid är ok när man har skuldsanering?
Utan att verka dryg men hur långt är ett snöre? :p
Mig veterligen handlar det fortfarande om summa, om du jobbar övertid varje månad så du får en lön på runt 4000 netto, varje månad hela året, är det nog dags för omprövning.

Ni som har skuldsanering? Hur fungerar det med arbetsgivaren? Få de veta eller betalar de lön som vanligt som man själv betalar till KF? Har fått ny tjänst som PL dock jobbade jag mycket övertid innan så lönen är inte så stor skillnad men har fortfarande kris ekonomiskt varje månad. Vill kämpa innan sista utvägen så har lite funderingar, läste även att om man inte är hos KF och ansöker om skuldsanering får man inte fortsätta betala som vanligt ifall man blir nekad?
Om du blir nekad sanering ska du självfallet fortsätta betala på dina skulder. Däremot tar ofta processen så lång tid så många borgenärer skickar direkt till KF vid ett eventuellt avslag.
Processen är som lyder: Du söker skuldsanering. Du slutar betala tills du fått ett inledande beslut eller avslag.
Blir din ansökan avslagen - fortsätt betala som innan om borgenärerna går med på det, troligtvis kommer dina skulder ha hamnat hos inkasso eller KF så du måste förhandla fram nya betalplaner.
Blir din ansökan beviljad får du en inledande betalplan som du varje månad, förutom juni och december, betalar in till KF tills slutgiltiga beslutet kommer.
 
  • Gilla
Reaktioner: Ann

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Utan att verka dryg men hur långt är ett snöre? :p
Mig veterligen handlar det fortfarande om summa, om du jobbar övertid varje månad så du får en lön på runt 4000 netto, varje månad hela året, är det nog dags för omprövning.


Om du blir nekad sanering ska du självfallet fortsätta betala på dina skulder. Däremot tar ofta processen så lång tid så många borgenärer skickar direkt till KF vid ett eventuellt avslag.
Processen är som lyder: Du söker skuldsanering. Du slutar betala tills du fått ett inledande beslut eller avslag.
Blir din ansökan avslagen - fortsätt betala som innan om borgenärerna går med på det, troligtvis kommer dina skulder ha hamnat hos inkasso eller KF så du måste förhandla fram nya betalplaner.
Blir din ansökan beviljad får du en inledande betalplan som du varje månad, förutom juni och december, betalar in till KF tills slutgiltiga beslutet kommer.
Haha ja, nä min tanke var kanske 16 Tim extra i månaden och de blir bara 2000 kr isåfall varje månad. :) inga stora summor så. Hur funkar de dom månaderna som är fria ? Tänker om man vill jobba satan t.ex i maj och då kanske 10 extra i juni måste man ompröva då?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp