• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
… sen är det ju där jag kommer hamna till slut ändå. Därav ansökan för skuldsanering, det kommer gå åt pipan. Men känns ändå läskigt
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Detta är en risk ALLA tar som söker skuldsanering.
Man ska dock komma ihåg att om man får inledande skuldsanering, så får även den överväldigande massan även beslutet om skuldsanering. Med andra ord, det bör vara värt den lilla risk som finns…
Jo fast de som redan har anmärkningar, utmätning mm tar ju inte lika stor risk väl som nån som jag och Betty som förvisso är väldigt skuldtyngda men som utåt sett har god ekonomi om du förstår
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Jo fast de som redan har anmärkningar, utmätning mm tar ju inte lika stor risk väl som nån som jag och Betty som förvisso är väldigt skuldtyngda men som utåt sett har god ekonomi om du förstår
Sant, men det finns oerhört många med liknande situation som Er.
Här måste ni gå lite på Er magkänsla helt enkelt… & Läs på, inte minst.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Sant, men det finns oerhört många med liknande situation som Er.
Här måste ni gå lite på Er magkänsla helt enkelt… & Läs på, inte minst.
Yup, därför man hänger här. Fått otroligt mycket mer kött på benen kring allt vad skulder heter. Jäkligt tacksam över det, hur mycket ni alla delar med er ❤️

Personligen så vet jag att det bara är en tidsfråga innan 1) det går så långt som löneutmätning och 2) skulderna måste igenom en skuldsanering. Så därför var det en no brainer för mig att ansöka, även om det i mitt fall är ganska färskt både med senaste lånet och spelstoppet. Men både kfm och skuldrådgivaren sa ”sök” så inte mycket mer att fundera på. Får bli att bara blunda och låta allt falla ihop
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
I veckan skickar jag in ansökan igen till skuldsanering. Gjord ett sista försök att ordna upp allt men nu skiter jag i det. Nu får de bli som det blir. Kommer bli ensamstående med barn på heltid förutom varannan helg då. Hoppas på att de kan kanske vara bra ändå :facejoy:
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Tyvärr så är det så :(
Jag hade inga skulder hos KF när jag fick inledande första gången, och under handläggningstiden tills det jag återkallade min ansökan och skickade in en ny så (typ 9 månader) så hann allt gå antingen till inkasso eller KF.
Tyvärr så är det så :(
Jag hade inga skulder hos KF när jag fick inledande första gången, och under handläggningstiden tills det jag återkallade min ansökan och skickade in en ny så (typ 9 månader) så hann allt gå antingen till inkasso eller KF.
Är det vanligt att handläggningstiden är så lång? Vad händer med pengarna men betalat in enligt betalplanen på inledande skuldsanering, om den inte går igenom?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Är det vanligt att handläggningstiden är så lång? Vad händer med pengarna men betalat in enligt betalplanen på inledande skuldsanering, om den inte går igenom?
Det tillfaller de eventuella skulder som är hos kfm alternativt betalas tillbaka till dig om du inte har skuldsaldo hos kfm.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
FÅR man inte betala under handläggningstiden? Jag trodde att det var så att om man har utmätning så stoppas den, men jag hade inte förstått att det är ett krav att man slutar betala på alla skulder, dvs om de inte hade hamnat hos Kronofogden. I så fall förstår jag att man självklart får en anmärkning, jag hade tänkt att i så fall fortsätta betala tills det slutliga beslutet kommer.
Du får inte gynna någon borgenär så nej du ska inte betala på några lån efter inledande.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Om jag betalar mina räkningar som vanligt gynnar jag ju alla mina borgenärer, tänkte jag i min enfald.
Har du en skuld på 100k och en på 10k men med olika räntor och återbetalningstiden och betalar tex 1000:- per månad i amortering per lån så betalar du bara 1% på det stora lånet och 10% på det lilla, så då gynnar du borgenären för det lilla lånet.

med skuldsanering där KF beslutat att du kan betala 1000:- per månad totalt så hade dom bägge fått lika mycket pengar procentuellt sett, dvs din totala skuld är 110k och du betalar totalt 1000:- x 60 månader, dvs 54%, och då får alltså borgenären för det stora lånet 54k tillbaka och borgenären för det lilla får 5400:-

Ovanstående är såklart väldigt förenklat eftersom jag inte räknat med några räntor och sådant, men du förstår upplägget.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp