• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vi ska skicka in ansökan om skuldsanering, som det är i dagsläget så kommer vi inte aldrig någonsin kunna betala av tack vare att räntan tickar på..
trots inbetalning på ca 10000kr med löneutmätning varje månad så ökar skulderna med några tusen varje månad…

tycker det känns så jobbigt med samtalet med handläggaren.. kan jag be min man ha det istället för mig, för jag fixar inte det… jag kan intyga på heder och samvete genom skriftligt..
känns så jobbigt att det ska sätta stopp
Någon som INTE haft ett samtal?

Du förväntas nog kunna ha samtalet själv, vet inte om motsatsen kan innebära avslag på grund av bristande samarbete
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Jag fick meddelande att min löneutmätning upphör på grund av inledd skuldsanering. Håller alla tummar jag har att det går vägen nu.

Hur stor är risken att man senare får avslag för att man inte fört en dialog med alla sina 8000 (överdrift men typ) borgenärer?
Jag har inte bara struntat i det utan har mina skäl.
Osannolikt, provade själv och har väl typ samma antal borgenärer typ.

Du behöver få typ alla gå med på fryst ränta och nedsatte betalningar kanske ett år för att kunna beta av någon. Men är ju helt omöjligt så gav upp efter ett gång samtal, faller en till utmätning så är du körd :)
Ja förstår dig verkligen , en kompis till mig blev så besviken för säkert en månad sen nu efter inledande blev det avslag ! Helt knäckt blev han och det förstår jag verkligen ! Man hoppas ju så mycket
varför fick han avslag?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Fyfasiken. Förstår det. Får man fråga varför han fick avslag?
Läst att det inte är allt för vanligt att få avslag efter inledande. Så kan tänka mig käftsmällen man känner när man får det beslutet.. :/
Ja han kände sig rätt säker på att det skulle gå igenom , som jag förstod det så var det skattepengarna , han ringde när dom kom och då sa dom att han skulle få behålla hälften ! Så han spenderade hälften och sparade resten . Sen tyckte dom han tjänat för mycket under sommaren ..han fick jobba över en massa eftersom många var sjuka på jobbet ! Jo han blev väldigt besviken ! Men han har ansökt igen !
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Ingen aning faktisk. Jag hade snöat in mig på att dom hade 3 veckor på sig att komma in med svar och sedan fick man slutgilltigt beslut. Men är väl säkert då minst 2 månader. Jäkla seg väntan.
Är snart 3 månader för mig från inledande, men varit semester. 2st som segar och inte godkänt förslaget.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Är snart 3 månader för mig från inledande, men varit semester. 2st som segar och inte godkänt förslaget.
Så dåligt. Kan ju tycka att om de struntar i att svara på förslaget så har de fått sin chans, det borde gå per automatik när tiden gått ut..
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Så dåligt. Kan ju tycka att om de struntar i att svara på förslaget så har de fått sin chans, det borde gå per automatik när tiden gått ut..
Aboslut ! Och så är det ju med föreläggande att man har dom 10 dagarna och skuld att betala ! Borde gå på automatik som du säger
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Ja han kände sig rätt säker på att det skulle gå igenom , som jag förstod det så var det skattepengarna , han ringde när dom kom och då sa dom att han skulle få behålla hälften ! Så han spenderade hälften och sparade resten . Sen tyckte dom han tjänat för mycket under sommaren ..han fick jobba över en massa eftersom många var sjuka på jobbet ! Jo han blev väldigt besviken ! Men han har ansökt igen !
Låter som skum anledning till avslag? Det borde väl bara blivit en höjd betalplan för att justera de ökade inkomsterna?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Så dåligt. Kan ju tycka att om de struntar i att svara på förslaget så har de fått sin chans, det borde gå per automatik när tiden gått ut..

skickas en påminnelse till dom, enligt min handläggare behöver dom återkoppla att dom tagit emot det och då göra eventuella invändningar också såklart vid den tidpunkten.

Men tiden räknas ju av är dock segt att invänta beslutet så man vet ett att nu är det på riktigt och man har ett klart mål.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Ja han kände sig rätt säker på att det skulle gå igenom , som jag förstod det så var det skattepengarna , han ringde när dom kom och då sa dom att han skulle få behålla hälften ! Så han spenderade hälften och sparade resten . Sen tyckte dom han tjänat för mycket under sommaren ..han fick jobba över en massa eftersom många var sjuka på jobbet ! Jo han blev väldigt besviken ! Men han har ansökt igen !

Jävligt surt! Speciellt när dom själva sa att han kunde behålla hälften.
Hade också problemet med att jag jobbade röda dagar/helger, så hade lite högre inkomst vissa månader. Dom ifrågasatte såklart detta, men jag sa att det var extrapass bara och att det inte var så varje månad. Så det var lugnt.

Han kan inte överklaga?
 

Orolig123

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Augusti 2021
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Fått betalförslag nu.

ungefär 1.750.000 är min skuld på. mycket högre än vad som visas hos kronofogden men antar att det tickat ränta.

Helt omöjligt att betala då räntan är 20-30% på många av lånen.

Visst kan de avslå ansökan men borde ju vara bättre att företagen får 30% tillbaka än 0.

Blir det avslag skiter jag nog i Sverige eller går ner och jobbar vitt på halvtid och svart på halvtid.

Lite Spännande att vänta på beslut.
Är inte nervös då jag inte kan påverka något eller styr över beslutet men utan sanering finns ingenting för mig kvar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp