• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Jag fick också frågor efter inledande vad mina lån gått till dvs när borgenärena anmält vad jag var skyldig dom.
Jag fick redovisa ingående med kontoutdrag osv.

Oj.

Jag fick inte visa något kontoutdrag. Redovisade bara muntligt var 960 tusen hade gått vägen - till idioten som ägde de två andra lägenheterna ovanför oss i Norge och som blåste oss på pengar till egen vinning.

Var igår på posten och hämtade ut brev från norska kronofogdemyndigheten. En skuld som jag betalar på sedan oktober men som jag nu har inledande på. Sjukt att inte Norska kfm har koll på var de driver sina skulder (om de finns i Sverige eller i Norge och om personen betalar på dom eller inte).
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Tittade tillbaka 2 år på mina kontoutdrag o jag kommer inte ens ihåg vad vissa saker är eftersom några skulder till alla dessa inkasso bolag är borta , men det är mest betalningar till olika inkasso, sen är det vanliga räkningar och Ica typ o nåt klädinköp till barnen så dom får gärna titta på det.
Sen undrar ja en kanske udda fråga, måste man bo i hyresrätt för att få skusan beviljad? Jag bor ju i hus men det är ju sambons som han hade före min tid så att säga så ja fundera på om det finns några beviljade som bor i hus här på forumet ?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Tittade tillbaka 2 år på mina kontoutdrag o jag kommer inte ens ihåg vad vissa saker är eftersom några skulder till alla dessa inkasso bolag är borta , men det är mest betalningar till olika inkasso, sen är det vanliga räkningar och Ica typ o nåt klädinköp till barnen så dom får gärna titta på det.
Sen undrar ja en kanske udda fråga, måste man bo i hyresrätt för att få skusan beviljad? Jag bor ju i hus men det är ju sambons som han hade före min tid så att säga så ja fundera på om det finns några beviljade som bor i hus här på forumet ?
Man måste inte bo i hyresrätt. Jag var mitt uppe i försäljning av hus och inköp av annat hus ( kostade 100000 och köptes av maken ensam) när jag fick inledande och sedan beviljad skuldsanering.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Hur ska man då veta om man blivit beviljad skuldsanering?

Man får ju ett brev om att man fått skuldsaneringen beviljad men inte ett brev om att den vunnit laga kraft vilket sker tre veckor efter att beslutet har fattats.
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Har du inledande skuldsanering nu? Jag fattar inte vad du menar med "preliminär"?

Besked om inledande och beviljad skuldsanering får man på posten samt att det står i POIT.
Beslutet vinner laga kraft tre veckor efter beviljad sanering om ingen motsätter sig.
Ja, inkedande. Fick beslut om inledande typ 8 mars, inte hört ett knyst sen dess. Stod i brevet att slutgiltigt beslut fattas inom 6-7 veckor och det är väl högtid nu tycker man men fortfarande inte ett ljud.

De måste väl höra av sig så man vet om man fått det beviljat då inledande inte är detsamma som ett slutgiltigt beslut väl?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Ja, inkedande. Fick beslut om inledande typ 8 mars, inte hört ett knyst sen dess. Stod i brevet att slutgiltigt beslut fattas inom 6-7 veckor och det är väl högtid nu tycker man men fortfarande inte ett ljud.

De måste väl höra av sig så man vet om man fått det beviljat då inledande inte är detsamma som ett slutgiltigt beslut väl?
Ja, det kommer besked på post och ev tfn om du blir beviljad. Under inledande skuldsanering fortsätter utredningen om du skall bli beviljad eller inte.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Tittade tillbaka 2 år på mina kontoutdrag o jag kommer inte ens ihåg vad vissa saker är eftersom några skulder till alla dessa inkasso bolag är borta , men det är mest betalningar till olika inkasso, sen är det vanliga räkningar och Ica typ o nåt klädinköp till barnen så dom får gärna titta på det.
Sen undrar ja en kanske udda fråga, måste man bo i hyresrätt för att få skusan beviljad? Jag bor ju i hus men det är ju sambons som han hade före min tid så att säga så ja fundera på om det finns några beviljade som bor i hus här på forumet ?
Nej, man måste inte bo i hyresrätt.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Ja, inkedande. Fick beslut om inledande typ 8 mars, inte hört ett knyst sen dess. Stod i brevet att slutgiltigt beslut fattas inom 6-7 veckor och det är väl högtid nu tycker man men fortfarande inte ett ljud.

De måste väl höra av sig så man vet om man fått det beviljat då inledande inte är detsamma som ett slutgiltigt beslut väl?
Dom hör av sig vid beviljat, i mitt fall via brev men då jag skulle ringa om min återbäring fick jag veta via telefon innan brevet kommit. Det du bör ha i åtanke är att efter beviljande finns det 3 veckor för överklagan vilket innebär att du, även om du väntar med din deklaration, kan förlora återbäringen om någon överklagar och ditt ärende fortsätter handläggas. Det var åtminstone infon jag fick och risken jag valde att ta för att få återbäringen i april.
Jag hade dock tur att mitt vann laga kraft dagen före sista dagen för att få återbäring i april så i mitt fall fick jag återbäringen utan problem. Pratade självfallet med min handläggare på skusan så hon var införstådd i min återbäring och tyckte verkligen jag förtjänade den så jag kunde unna mig och mitt barn något.
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Dom hör av sig vid beviljat, i mitt fall via brev men då jag skulle ringa om min återbäring fick jag veta via telefon innan brevet kommit. Det du bör ha i åtanke är att efter beviljande finns det 3 veckor för överklagan vilket innebär att du, även om du väntar med din deklaration, kan förlora återbäringen om någon överklagar och ditt ärende fortsätter handläggas. .

3 veckor för överklagan efter beviljat..? trodde hela poängen med inledande var att de skulla ha den tiden att överklaga innan ett slutgiltigt beslut

Jisses alla dessa röriga omvägar .
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
3 veckor för överklagan efter beviljat..? trodde hela poängen med inledande var att de skulla ha den tiden att överklaga innan ett slutgiltigt beslut

Jisses alla dessa röriga omvägar .
Ja.. Tyvärr...
Jag håller med dig, oron och nervositeten från inledande till beviljat är en nog krokig väg kan jag tycka, att det sedan ska späs på med tre veckor till av total fontanellkrasch innan man kan pusta ut och bli yrslig för att kroppen äntligen får syre igen är för mig en gåta...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp