• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ja, inkedande. Fick beslut om inledande typ 8 mars, inte hört ett knyst sen dess. Stod i brevet att slutgiltigt beslut fattas inom 6-7 veckor och det är väl högtid nu tycker man men fortfarande inte ett ljud.

De måste väl höra av sig så man vet om man fått det beviljat då inledande inte är detsamma som ett slutgiltigt beslut väl?
Du är en bit från godkänd skuldsanering.
Först ska du ev få ett förslag till skuldsanering som både du och dina borgenär ska godkänna alt motsätta sig mot.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Dom hör av sig vid beviljat, i mitt fall via brev men då jag skulle ringa om min återbäring fick jag veta via telefon innan brevet kommit. Det du bör ha i åtanke är att efter beviljande finns det 3 veckor för överklagan vilket innebär att du, även om du väntar med din deklaration, kan förlora återbäringen om någon överklagar och ditt ärende fortsätter handläggas. Det var åtminstone infon jag fick och risken jag valde att ta för att få återbäringen i april.
Jag hade dock tur att mitt vann laga kraft dagen före sista dagen för att få återbäring i april så i mitt fall fick jag återbäringen utan problem. Pratade självfallet med min handläggare på skusan så hon var införstådd i min återbäring och tyckte verkligen jag förtjänade den så jag kunde unna mig och mitt barn något.
Jag fick betala in min skatteåterbäring 2018 tre månader efter godkänd skuldsanering.
Jag berättade om den för min handläggare och hon inkluderade den i min betalplan.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
3 veckor för överklagan efter beviljat..? trodde hela poängen med inledande var att de skulla ha den tiden att överklaga innan ett slutgiltigt beslut

Jisses alla dessa röriga omvägar .
Först inledande.
Sen förslag till skuldsanering.
Sen godkänd.
Sist tre veckor för att den ska vinna laga kraft.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Ja, inkedande. Fick beslut om inledande typ 8 mars, inte hört ett knyst sen dess. Stod i brevet att slutgiltigt beslut fattas inom 6-7 veckor och det är väl högtid nu tycker man men fortfarande inte ett ljud.

De måste väl höra av sig så man vet om man fått det beviljat då inledande inte är detsamma som ett slutgiltigt beslut väl?
Sambon fick inledande 11 november och har ännu inte fått sitt beslut. Så du kan nog få vänta ett tag.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Vad är det som gör att det dröjer så för din sambo?
Ja du. Han måste haft jordens otur. Han har fått ny handläggare på kfm tre gånger. Den nya har ej satt sig in i ärendet eller kollat upp vad tidigare handläggare gjort/beslutat så saker som redan gåtts igenom har fått tas flera ggr. Borgenärer har skitit i att svara på delgivning. Struntat i att anmäla sina skulder. Och istället för att låta dem stå sitt kast så har kfm jagat dem och låtit det dra ut på tiden orimligt länge.
Tycker det är helt fel att det ska få ta sådan tid. Jag är helt med på att en skuldsanering inte ska delas ut lättvindigt, men nu närmar vi oss året från det att ansökan skickades in. Det är inte okej för den psykiska hälsan...
 

Källa

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 Februari 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
61
Poäng
187
Ja du. Han måste haft jordens otur. Han har fått ny handläggare på kfm tre gånger. Den nya har ej satt sig in i ärendet eller kollat upp vad tidigare handläggare gjort/beslutat så saker som redan gåtts igenom har fått tas flera ggr. Borgenärer har skitit i att svara på delgivning. Struntat i att anmäla sina skulder. Och istället för att låta dem stå sitt kast så har kfm jagat dem och låtit det dra ut på tiden orimligt länge.
Tycker det är helt fel att det ska få ta sådan tid. Jag är helt med på att en skuldsanering inte ska delas ut lättvindigt, men nu närmar vi oss året från det att ansökan skickades in. Det är inte okej för den psykiska hälsan...

Men fy bubblan. Lider verkligen med er. Håller med om att man självklart måste utreda en skuldsanering och inte ta det lättvindigt, men då vi måste hålla tider och vara anträffbara, borde det även ligga på dem. Fattar inte heller varför man jagar borgenärer, har de inte inkommit med skulden efter de fått besked i Poit och information om inledande, så ska de inte heller få ta del av skuldsaneringen.

Pratade med min handläggare igår, då mitt ärende ligger hos jurist. Frågade henne hur lång tid till det tar. Då svarade hon mig att: "- Ja allt är ju klart för att fatta ett beslut. Vi väntar inte på några borgenärer och all information som behövs finns. Men sen vet jag inte hur lång tid det tar för henne att fatta beslutet..."
Om allt är klart, kan man ju tycka att det inte ska ta så lång tid. Men hon kan lika gärna vänta fyra veckor till med mitt ärende. Som du skriver är det ytterst psykiskt påfrestande.

Håller tummar och tår för att ni snart får ett förslag på betalplan och att det börjar röra sig framåt för er. :)
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Nu har jag fått hem bekräftelse på inledande skuldsanering utan att betala något. Även om jag inte ropar hej än känner jag sådan sjuk tacksamhet för möjligheten.
Stod ingenting om antal år, kan jag då utgå från fem år eller fastställs det i samband med ev beviljande?
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
188
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Men om de nu inte utmäter min lön längre och jag får i princip behålla allt jag drar in utöver den summa jag själv ska betala in varje månad, borde inte återbäringen också slinka igenom då jag tekniskt sett har skuldsanering (till lönen sett) i väntan på slutgiltigt beslut?

Inledande är väl ändå egentligen skuldsanering ?
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Men om de nu inte utmäter min lön längre och jag får i princip behålla allt jag drar in utöver den summa jag själv ska betala in varje månad, borde inte återbäringen också slinka igenom då jag tekniskt sett har skuldsanering (till lönen sett) i väntan på slutgiltigt beslut?

Inledande är väl ändå egentligen skuldsanering ?
Du har ingen skuldsanering godkänd än. Tekniskt kan det säkerligen vara så att betalningen trillar in på ditt konto, men vad du väljer att göra med det kan påverka om din sanering godkänns eller avslås.

Du är ju under utredning... ingenting är klart än.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp