• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Guldjägarn

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
4 December 2020
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Hej!
Är det någon som vet hur lång tid det kan ta för tingsrätten att bedöma en överklagan om skuldsanering? Senast den 6e april skulle mina borgenärer ha inkommit till tingsrätten angående min överklagan om ett inledande beslut. Men har fortfarande inte fått något brev hem än från tingsrätten om att dom är klara eller inte Jag får såååån ångest av att dag och och dag in vänta på att posten ska komma..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Inledande 27/11 2018 och beviljad 12/4 2019.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Sjukt, kan dom inte sätta som krav att borgenärerna ska fatta ett beslut inom 2 veckor, bestrida eller godkänns avb planen. Galet att det kan ta så lång tid.
Jag håller med till fullo.
Vi gäldenärer måste följa utsatta datum men borgenärena kan dra ut på det hur länge som helst.
 

Maggan

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
15 November 2020
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
5
Poäng
27
Kan man få avslag efter inledande pga en borgenär motsätter sig? Oavsett om det är privatskuld eller inte. Spelar det någon roll hur stor skulden hos den som motsätter sig är i jämförelse med övriga skulder?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Kan man få avslag efter inledande pga en borgenär motsätter sig? Oavsett om det är privatskuld eller inte. Spelar det någon roll hur stor skulden hos den som motsätter sig är i jämförelse med övriga skulder?
Ja du kan få avslag pga invändning från långivare/inkasso.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Kan man få avslag efter inledande pga en borgenär motsätter sig? Oavsett om det är privatskuld eller inte. Spelar det någon roll hur stor skulden hos den som motsätter sig är i jämförelse med övriga skulder?
Det som spelar roll är ju om orsaken till att de motsätter sig är legitim. Inte vilket belopp det handlar om.
 

Hskk

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
185
Mottagna reaktioner
18
Poäng
72
Det som spelar roll är ju om orsaken till att de motsätter sig är legitim. Inte vilket belopp det handlar om.

Kan någon ge några exempel på anledningar förutom brottsliga eller olika former av missbruk
som skulle kunna leda till avslag? Nån dom varit med om detta?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Kan någon ge några exempel på anledningar förutom brottsliga eller olika former av missbruk
som skulle kunna leda till avslag? Nån dom varit med om detta?
Det kan vara för nya lån. Att man inte gjort allt man kan för att lösa sina skulder, att man inte har varit spelfri tillräckligt lång tid (om man har spelberoende). Bara några exempel.

Mitt beslut blev överklagat men KF gick på min linje. Inkassobolaget ansåg att jag inte gjort allt jag kunnat genom att kontakta dom om avbetalningsplan bl a.
 

Hskk

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
185
Mottagna reaktioner
18
Poäng
72
Det kan vara för nya lån. Att man inte gjort allt man kan för att lösa sina skulder, att man inte har varit spelfri tillräckligt lång tid (om man har spelberoende). Bara några exempel.

Mitt beslut blev överklagat men KF gick på min linje. Inkassobolaget ansåg att jag inte gjort allt jag kunnat genom att kontakta dom om avbetalningsplan bl a.


Det här med att kontakta inkassobolagen och göra upp betalningsplaner faller ju lite om personen i fråga inte har pengar att betala av något med.

Dock bör man ju såklart kontakta bolagen och informera om situationen och när man har möjlighet givetvis göra avbetalningsplaner. Men märkligt att det kan ses som ett skäl till avslag för en hel skuldsanering.

Bra att dom valde att gå på din linje.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Det här med att kontakta inkassobolagen och göra upp betalningsplaner faller ju lite om personen i fråga inte har pengar att betala av något med.

Dock bör man ju såklart kontakta bolagen och informera om situationen och när man har möjlighet givetvis göra avbetalningsplaner. Men märkligt att det kan ses som ett skäl till avslag för en hel skuldsanering.

Bra att dom valde att gå på din linje.
Jag hade kontaktat ett antal av långivarna men när det inte gav något så avslutade jag det. Dessutom hade inte avbetalningsplaner hjälpt heller eftersom skulden var såpass stor.
Dom hade lite mer invändningar men det var det jag kom ihåg. Det var fyra år sedan som jag började min skusan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp