• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Ställt frågan tidigare så försöker igen (jag har läst igenom tråden men inte hittat svar);
Jag släppte skulder i nov/dec och har fått flera utslag men ännu ingen inkomstredogörelse inför utmätning.
I jan/feb skickade jag in ansökan för skuldsanering och inte hört något där heller förutom en bekräftelse.
Mina frågor är alltså:
1. Får man alltid ett samtal i samband med skuldsaneringsansökan eller kan det bli ett avslag direkt?
2. Är det alltid inkomstredogörelse för skuldsanering/utmätning före ev inledande? Jag tänker om man hinner få inledande och hur man då vet hur mycket man ev ska betala, om det inte blir någon löneutmätning före?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Nu kommer en funderare från min sida igen som jag går runt och tänker på. :thinking::facejoy:

Tycker allt rullat på helt okej sen jag släppte skulderna och ångesten och känslan av att "skita i allt" ebbade ut lite..även när påminnelserna och "hoten" om inkasso kom så kände jag mig rätt lugn..
Men detta är fram tills nu när inkassokraven kommer i brevlådan.
Jag fick så fruktansvärda skuldkänslor över att inte kunna betala mina skulder och är tvungen att skriva till dom och berätta hur läget är.

Dock bara fått 3 än så länge, ett gick direkt till kfm och har där skrivit under föreläggandet direkt och skickat in för några dagar sedan.

Men när jag skrivit mail där jag berättat att jag tyvärr inte kommer kunna betala av skulden, även om ni skulle komma med en avbetalningsplan så hjälper den mig föga då jag har flertalet andra lån och jag har
sökt om skuldsanering osv...
Inte allt för långt mail, men några rader.

Men svaren man får är "okej, tack för informationen" . Sedan inget mer.
Förväntar mig inte direkt att dom ska skriva en novell tillbaka eller ett mail inlindat i bomull och gulligull. Men hade förväntat mig att kanske få lite mer kött på benen vad som händer. Om dom då tex släpper skulden till kfm på en gång eller vad dom nu har för taktik.

Är det lönlöst att skriva till dom och berätta för dom skiter i det eller tror ni dom tycker det är bra att man informerar om läget så dom slipper lägga ner mer tid och energi på mig?
Inbildar mig också att det är bra att man informerar om läget när man ansöker om sanering och inte bara går under jorden? Så ingen kan motsätta sig och säga att dom försökt kontakta mig men inget svar, så därför
tycker vi inte att personen ska få beviljad sanering.

Eller är jag bara nojig? :)
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Nu kommer en funderare från min sida igen som jag går runt och tänker på. :thinking::facejoy:

Tycker allt rullat på helt okej sen jag släppte skulderna och ångesten och känslan av att "skita i allt" ebbade ut lite..även när påminnelserna och "hoten" om inkasso kom så kände jag mig rätt lugn..
Men detta är fram tills nu när inkassokraven kommer i brevlådan.
Jag fick så fruktansvärda skuldkänslor över att inte kunna betala mina skulder och är tvungen att skriva till dom och berätta hur läget är.

Dock bara fått 3 än så länge, ett gick direkt till kfm och har där skrivit under föreläggandet direkt och skickat in för några dagar sedan.

Men när jag skrivit mail där jag berättat att jag tyvärr inte kommer kunna betala av skulden, även om ni skulle komma med en avbetalningsplan så hjälper den mig föga då jag har flertalet andra lån och jag har
sökt om skuldsanering osv...
Inte allt för långt mail, men några rader.

Men svaren man får är "okej, tack för informationen" . Sedan inget mer.
Förväntar mig inte direkt att dom ska skriva en novell tillbaka eller ett mail inlindat i bomull och gulligull. Men hade förväntat mig att kanske få lite mer kött på benen vad som händer. Om dom då tex släpper skulden till kfm på en gång eller vad dom nu har för taktik.

Är det lönlöst att skriva till dom och berätta för dom skiter i det eller tror ni dom tycker det är bra att man informerar om läget så dom slipper lägga ner mer tid och energi på mig?
Inbildar mig också att det är bra att man informerar om läget när man ansöker om sanering och inte bara går under jorden? Så ingen kan motsätta sig och säga att dom försökt kontakta mig men inget svar, så därför
tycker vi inte att personen ska få beviljad sanering.

Eller är jag bara nojig? :)
Jag kontaktade ingen efter jag släppte mitt. Jag lät processen påminnelse- inkasso- KF ha sin gång och blev aktiv när breven från KF kom. Du tjänar inget på att kontakta långivare eller inkasso utan invänta delgivningarna från KF, skriv under delgivningskvittot och skicka in.
Jag hade samma känsla som dig men fick rådet här att inte lägga kraft på något eftersom jag bestämt mig för att låta allt gå till KF.
Det kostar bara onödig energi att kontakta långivare/inkasso om du ändå skall låta allt gå iväg t KF..
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Ställt frågan tidigare så försöker igen (jag har läst igenom tråden men inte hittat svar);
Jag släppte skulder i nov/dec och har fått flera utslag men ännu ingen inkomstredogörelse inför utmätning.
I jan/feb skickade jag in ansökan för skuldsanering och inte hört något där heller förutom en bekräftelse.
Mina frågor är alltså:
1. Får man alltid ett samtal i samband med skuldsaneringsansökan eller kan det bli ett avslag direkt?
2. Är det alltid inkomstredogörelse för skuldsanering/utmätning före ev inledande? Jag tänker om man hinner få inledande och hur man då vet hur mycket man ev ska betala, om det inte blir någon löneutmätning före?
Du kommer få göra en inkomstredogörelse endera för utmätning eller skuldsanering.
Första frågan vet jag tyvärr inte svaret på.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Jag kontaktade ingen efter jag släppte mitt. Jag lät processen påminnelse- inkasso- KF ha sin gång och blev aktiv när breven från KF kom. Du tjänar inget på att kontakta långivare eller inkasso utan invänta delgivningarna från KF, skriv under delgivningskvittot och skicka in.
Jag hade samma känsla som dig men fick rådet här att inte lägga kraft på något eftersom jag bestämt mig för att låta allt gå till KF.

Okej tack! :):folded:
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Ställt frågan tidigare så försöker igen (jag har läst igenom tråden men inte hittat svar);
Jag släppte skulder i nov/dec och har fått flera utslag men ännu ingen inkomstredogörelse inför utmätning.
I jan/feb skickade jag in ansökan för skuldsanering och inte hört något där heller förutom en bekräftelse.
Mina frågor är alltså:
1. Får man alltid ett samtal i samband med skuldsaneringsansökan eller kan det bli ett avslag direkt?
2. Är det alltid inkomstredogörelse för skuldsanering/utmätning före ev inledande? Jag tänker om man hinner få inledande och hur man då vet hur mycket man ev ska betala, om det inte blir någon löneutmätning före?
Har för mig att jag läst någonstans att man alltid får ett samtal om det blir inledande men att ett avslag kan komma per brev utan samtal före.
Känns ju rimligare också, annars skulle handläggarna fått sitta och ringa folk dag ut och dag in även om de beslutat att ge avslag vilket hade förlängt handläggningstiderna mer än det redan gör..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ställt frågan tidigare så försöker igen (jag har läst igenom tråden men inte hittat svar);
Jag släppte skulder i nov/dec och har fått flera utslag men ännu ingen inkomstredogörelse inför utmätning.
I jan/feb skickade jag in ansökan för skuldsanering och inte hört något där heller förutom en bekräftelse.
Mina frågor är alltså:
1. Får man alltid ett samtal i samband med skuldsaneringsansökan eller kan det bli ett avslag direkt?
2. Är det alltid inkomstredogörelse för skuldsanering/utmätning före ev inledande? Jag tänker om man hinner få inledande och hur man då vet hur mycket man ev ska betala, om det inte blir någon löneutmätning före?

Nej, inte alltid samtal.
 

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
70
Poäng
197
Nu kommer en funderare från min sida igen som jag går runt och tänker på. :thinking::facejoy:

Tycker allt rullat på helt okej sen jag släppte skulderna och ångesten och känslan av att "skita i allt" ebbade ut lite..även när påminnelserna och "hoten" om inkasso kom så kände jag mig rätt lugn..
Men detta är fram tills nu när inkassokraven kommer i brevlådan.
Jag fick så fruktansvärda skuldkänslor över att inte kunna betala mina skulder och är tvungen att skriva till dom och berätta hur läget är.

Dock bara fått 3 än så länge, ett gick direkt till kfm och har där skrivit under föreläggandet direkt och skickat in för några dagar sedan.

Men när jag skrivit mail där jag berättat att jag tyvärr inte kommer kunna betala av skulden, även om ni skulle komma med en avbetalningsplan så hjälper den mig föga då jag har flertalet andra lån och jag har
sökt om skuldsanering osv...
Inte allt för långt mail, men några rader.

Men svaren man får är "okej, tack för informationen" . Sedan inget mer.
Förväntar mig inte direkt att dom ska skriva en novell tillbaka eller ett mail inlindat i bomull och gulligull. Men hade förväntat mig att kanske få lite mer kött på benen vad som händer. Om dom då tex släpper skulden till kfm på en gång eller vad dom nu har för taktik.

Är det lönlöst att skriva till dom och berätta för dom skiter i det eller tror ni dom tycker det är bra att man informerar om läget så dom slipper lägga ner mer tid och energi på mig?
Inbildar mig också att det är bra att man informerar om läget när man ansöker om sanering och inte bara går under jorden? Så ingen kan motsätta sig och säga att dom försökt kontakta mig men inget svar, så därför
tycker vi inte att personen ska få beviljad sanering.

Eller är jag bara nojig? :)
Jag var tvungen skruva fast en cykelkorg under min brevlåda så alla brev från KF, påminnelser och inkasso hade någonstans ta vägen :), detta pågick några veckor och ebbade sedan ut
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Jag var tvungen skruva fast en cykelkorg under min brevlåda så alla brev från KF, påminnelser och inkasso hade någonstans ta vägen :), detta pågick några veckor och ebbade sedan ut
Jag kom aldrig längre än till tanken att göra samma sak men väl jag fick lust ebbade det ut haha. Brevbäraren hade att göra ett tag under den tiden, minst sagt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp