• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering fusk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det finns inget olagligt här . Du kan inte bevisa att de delar på utgifterna om du inte bor med de eller nåt. Låter mest som att du är bitter (kanske med all rätt) att du inte får tillbaka dina pengar och nu vill sätta dit henne. Det kommer inte att funka. Det som KANSKE kan ses som olagligt är att han är skriven på en adress men bor hon henne. Även det är svårt att bevisa. Ska du fota de varje kväll när de ska lägga sig? Är det bara jag som inte förstår vad TS ska göra och vad hen ska gå ut av detta?
jag tycker du ska ta det med pengarna med henne igen istället för att försöka förstöra för henne och hennes pojkvän. Vem är denna tjej till dig om man får fråga? Vän? Ex? Moster?

Olagligt kan det att vara felaktigt folkbokförd, gäller oavsett hur många långa inlägg du skriver.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Ingenting kommer verken omprövas eller upphävas. På vilka grunder och vilka bevis menar du?

Men alltså vet du ens förutsättningarna för en skuldsanering? Får man förbättrad ekonomi under saneringens gång eller blir sambo ska man själv begära omprövning av sin sanering för att kronofogden ska räkna ut ett nytt belopp att betala. Det är liksom reglerna och inget någon här hittar på.

Bevis? Får dom ett tips är det väl inte så svårt att kolla upp om pojkvännen hyr ut sin lägenhet eller liknande.
 
Senast ändrad:

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 077
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Skulden verkar ju vara tvistig, då ingår den inte i skuldsaneringen.

Jag funderar lite kring huruvida man kan bli anhängiggjord i ärendet om man ändå har en skuld som är prekluderad, om det är nog för att kunna begära omprövning av skuldsaneringen.
Betalt Får man inte, då måste man få skuldsaneringen upphävd och sedan hålla koll om det blir en ny

@Insatt kanske är insatt på preklusion?
Inte den blekaste aning.
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Är fordran tvistig ingår den inte i skuldsaneringen och då är det bara att gå vidare till domstol.

Dyker personen inte upp blir det en tredskodom som gör att du kan driva in skulden via kronofogden, dyker hon upp så gäller det att bevisa att det var ett lån.

Den mest grundläggande bevisningen i en fordringstvist (det vill säga en tvist om betalningsskyldighet) är att du kan visa upp ett kvitto från exempelvis internetbanken som styrker att en transaktion faktiskt blivit genomförd.

Saxar från enkel juridik.

Gällande överföringar mellan privatpersoner finns det ett rättsfall från Högsta domstolen där det slagits fast att det är mottagaren av ett belopp som, om denne påstår att beloppet är en gåva, är skyldig att bevisa att återbetalningsskyldighet inte föreligger. Ett typexempel på en sådan situation är att en person swishar 20 000 kr till en vän som befinner sig i ekonomisk knipa. Om vännen vägrar att betala tillbaka påstår att beloppet utgör en gåva är det vännen som är skyldig att bevisa att så är fallet.

Skälet till denna så kallade “omvända bevisbörda” är att det nästan aldrig är så att privatpersoner, som inte lever tillsammans som sambor eller makar, överför stora summor pengar till varandra utan att förvänta sig att få tillbaka beloppet. Även om du inte har någon annan bevisning än ett kontoutdrag från internet- eller mobilbanken, som visar att pengarna gått till en viss person, finns det såldes goda möjligheter att vinna i domstol.
 

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
129
Poäng
317
När jag pratade med KFM sa dem att man ska vara skriven där man sover mest av tiden.
Det är alltså olagligt om han sover 4 nätter vid henne, sedan 3 nätter i sin egna lägenhet. Då tillbringar han mestadelen av tiden vid henne.

Eftersom jag själv är särbo har jag valt att kolla detta med KFM, då min partner såklart kommer sova över ibland.
Om vi sedan väljer att dela på matkostnader, är upp till oss. Är vi inte sambos enligt lag, kan inte KFM dra ner på vad man får behålla. De står inte över lagen.
Han har sina räkningar, jag har mina. Väljer vi att ha en gemensam matbuffert, för att vi tillbringar den mesta lediga tiden tillsammans. Är de upp till oss.
 

Fobanik

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Fuskas det skall det ju avslöjas.

Vad händer när folk fuskar i dessa lägen? Förstår ni inte det?

Förlusterna för borgenärerna får ju vi andra betala genom höjd ränta och avgifter.

Fattar att skuldsanering är tufft men de flesta har satt sig i skiten själv och det är ju lyx att få en andra chans istället för att sitta fast i utmätning.

Att då fuska är förbannat dåligt.

Behålla skatten och betalningsfritt 2 av 12 månader per år.

LYX!
Ja men det är svårt att bevisa. Det verkar vara det som du inte förstår. DU vill att fuskare ska stoppas, sen att du är förbannad för att hennes pojkvän betalar när de går ut och äter och hjälper till med hyran för att hon har det knapert , får du stå för. Ingenting kommer hända.
 

Fobanik

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Olagligt kan det att vara felaktigt folkbokförd, gäller oavsett hur många långa inlägg du skriver.
Hmm då kan ts anmäla pojkvännen för att vara felaktig bokfört. Du kan vara hur dryg du vill i ditt skrivande , ändå kommer ingenting hända med hennes skuldsanering.
 

Fobanik

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Men alltså vet du ens förutsättningarna för en skuldsanering? Får man förbättrad ekonomi under saneringens gång eller blir sambo ska man själv begära omprövning av sin sanering för att kronofogden ska räkna ut ett nytt belopp att betala. Det är liksom reglerna och inget någon här hittar på.

Bevis? Får dom ett tips är det väl inte så svårt att kolla upp om pojkvännen hyr ut sin lägenhet eller liknande.
Haha ja det vet jag. Att hon hittat en pojkvän som bjuder henne på mat och kanske betalar lite av hyran , går det omöjligt att bevisa , hur argt du än skriver dina inlägg till mig. TS är förbannad för att han inte får sina 50000kr, och försöker sätta ditt henne för nånting som hon inte kommer sättas ditt för. ”Din skuldsanering ska omprövas Pga att din pojkvän är snäll och köper mat till dig”. Är det ditt bevis?
 

satch

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
29 Juni 2020
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Så synd att man inte själv kan bestämma var man vill sova utan att

Haha ja det vet jag. Att hon hittat en pojkvän som bjuder henne på mat och kanske betalar lite av hyran , går det omöjligt att bevisa , hur argt du än skriver dina inlägg till mig. TS är förbannad för att han inte får sina 50000kr, och försöker sätta ditt henne för nånting som hon inte kommer sättas ditt för. ”Din skuldsanering ska omprövas Pga att din pojkvän är snäll och köper mat till dig”. Är det ditt bevis?
Går det inte att bevisa när man kollar kontoutdrag?
Det handlar inte om att han bjuder på mat, herregud.
Hon fick skuldsanering på 3 år med väldigt låg månadsbetalning, baserad på ett hushåll på en inkomst.
Får du halva hyran, och andra utgifter betalda är det fusk.
Hon åker på semestrar, och lever bekvämd, men vägrar erkänna skulden till mig.
Om skuldsanering betyder det livet hon lever just nu, borde alla söka det.
Det verkar inte speciellt jobbigt
 

Fobanik

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
82
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
När jag pratade med KFM sa dem att man ska vara skriven där man sover mest av tiden.
Det är alltså olagligt om han sover 4 nätter vid henne, sedan 3 nätter i sin egna lägenhet. Då tillbringar han mestadelen av tiden vid henne.

Eftersom jag själv är särbo har jag valt att kolla detta med KFM, då min partner såklart kommer sova över ibland.
Om vi sedan väljer att dela på matkostnader, är upp till oss. Är vi inte sambos enligt lag, kan inte KFM dra ner på vad man får behålla. De står inte över lagen.
Han har sina räkningar, jag har mina. Väljer vi att ha en gemensam matbuffert, för att vi tillbringar den mesta lediga tiden tillsammans. Är de upp till oss.
Det år exakt det jag menar! Och många här vägrar förstå detta att även om de bor tillsammans så kan de betala var för sig. RING ÅKLAGAREN skriker man hellre då:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp