• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Om man vill köpa en V60 diesel årsmodell 2022 som gått 4000 mil så vill du att man sparar 350 tusen kronor och köper den kontant? De som köper elbilar för en halv miljon ska spara ihop till bilen?

Finns inte en människa som sparar ihop 350-500 tusen och köper en bil. Du får aldrig tillbaka dom pengarna vid försäljning eller inbyte.

Jag ska köpa ny bil när min sanering är klar våren 2026. Kommer köpa en bil för 350 tusen ungefär som gått 3000-4000 mil eftersom jag pendlar till jobbet arton mil om dagen. Jag tänker ta lån. Tänker då inte spara två-tre år till en bil.
Exakt så gjorde jag när min sanering var slut och är INGET jag skäms över heller !
Jag pendlar och kör en del i tjänsten. Hade dock lyckats spara undan en del pengar under saneringen och kunde kasta in kontantinsatsen om 20%.
Tog ett förmånligt billån via BMW finans när dom hade ett ränteerbjudande på 4,95%.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
535
Mottagna reaktioner
391
Poäng
487
Om man vill köpa en V60 diesel årsmodell 2022 som gått 4000 mil så vill du att man sparar 350 tusen kronor och köper den kontant? De som köper elbilar för en halv miljon ska spara ihop till bilen?

Finns inte en människa som sparar ihop 350-500 tusen och köper en bil. Du får aldrig tillbaka dom pengarna vid försäljning eller inbyte.

Jag ska köpa ny bil när min sanering är klar våren 2026. Kommer köpa en bil för 350 tusen ungefär som gått 3000-4000 mil eftersom jag pendlar till jobbet arton mil om dagen. Jag tänker ta lån. Tänker då inte spara två-tre år till en bil.
Förstår inte vitsen med att ta lån då du tidigare skrev att du hade över 700 tusen i likvider.
Räcker till varsin bil ju..
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Han menar du köper något som faller i värde, så är bara en kostnad om du sedan lånar till det så blir kostnaden avsevärt högre så blir en dålig affär.

Sedan om man pendlar 18mil omdagen så bör man nog försöka gå mot elbil för få lite ekonomi i det.

Du menar att jag ska köra elbil när jag kör 110 mil i veckan och 400 mil i månaden? När jag ska iväg och handla så kör jag sex mil tur och retur. Var tredje dag måste jag ladda bilen plus att jag ligger i 120 på motorväg och inte i 80-90 bakom en lastbil i högerfilen som alla gör som har en elbil när högsta tillåtna hastighet är 110 och 120.

Jag har pratat med en försäljare på Volvo om en elbil eller att eventuellt leasa en. Att leasa kostar mig 12.000-13.000 kr i månaden eftersom jag ligger på 6000 mil per år exklusive fritidskörning. Jag kör mycket bil och jag kör inte några kilometer per dag som många gör som leasar en bil. All respekt till de som leasar men konceptet fungerar inte för alla. Inte för mig. Jag har inte mitt jobb 2 km från mig. Jag har nio mil till jobbet.110 väg.

Min pappa köpte en hybrid men har tolv mil tur och retur till stugan (han har kört diesel i alla år). Han sålde hybriden och köpte en diesel. Han tjänade ingenting på sin hybrid. Han kunde köra 40 mil på el och bensin. På diesel kommer han 90 mil på full tank.

Men jag förstår din tanke onetwo, inget ont emot dig :):face3hearts:
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Menar naturligtvis att man tar ett billån när man köper en bil och inte ett blancolån… billån ska fortsatt vara avdragbara.

Det är tyvärr de som absolut inte har råd med en dyr bil som tar blancolån, då de inte ens kan spara ihop till 20% av bilens värde i kontantinsats.

Sorry för att jag lät nedlåtande, det var absolut inte min mening, trodde du menade blancolån vännen. Sorry! :'(
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 391
Mottagna reaktioner
1 149
Poäng
897
Vissa som har tänkt köpa bil som även har pengar sparade vill ha billån ändå. Man kan faktiskt lägga kontantinsatsen och sen lägga undan resterande summa på fonder för att t.om slå räntan.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag tog en leasingbil samma dag som min skuldsanering var över.
Hade kämpat med tåg och cykling i 7 månader då min bil hade gått sönder.
Fick cykla hem på nätterna, 55 minuters cykelväg men när det blev isigt fick jag gå hem och det var ohållbart i längden.
Ångrar inte mitt val och har en god ekonomi trots det.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Jag tog en leasingbil samma dag som min skuldsanering var över.
Hade kämpat med tåg och cykling i 7 månader då min bil hade gått sönder.
Fick cykla hem på nätterna, 55 minuters cykelväg men när det blev isigt fick jag gå hem och det var ohållbart i längden.
Ångrar inte mitt val och har en god ekonomi trots det.
Dum fråga men jag undrar-gick du ner i vikten?Det är ingen provokation eller skoj undrar verkligen på alvar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387

Jag hade förstått det först som att blancolån var det som påverkades, men det är snarare bolån och bland annat fordonslån som kommer vara avdragsgillt.. inget annat

Det är kanske inte jättemånga som sitter taskigt till som har kredit på värdepapperadepån, men det haltar lite ändå, man har ju en oftast snabbt realiserbar säkerhet i de fallen och således en ok säkerhet, men får inte ränteavdrag.
Men att köpa en husvagn eller husbil för 1.5 miljoner, fyrhjulingar för ett par hundra tusen snöskotrar för lika mycket,en båt för ett par miljoner, och en corvette för någon miljon, sådana i princip rena lyx och nöjesgrejjer ska man fortfarande få göra avdrag för räntan på?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp