• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Jo det vet jag vilket var en ren och skär katastrof, Sverige kommer länge betala priset för den sinnessjuk amnestin.

Men förstår inte poängen alls med att begrava saker och ting i evighetslånga utredningar för att sedan ändå göra som regering och riksdagen tänkte gör ifrån början.

Färskt i minne är exempelvis anonyma vittnen och visitationszooner, nu är jag för båda dessa delar men vad är poängen att utreda det när man ändå inte bryr sig om vad socialtjänsten och övriga tycker.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Kanske det är så "enkelt" som att det (enligt vår konstitution) krävs att lagförslag ska skickas på remiss innan de klubbas, men att de styrande i allt högre mån börjar strunta i de olika synpunkterna från instanserna och resultaten av utredningarna. Alltså att politikerna som sedan klubbar dessa förslag redan mer eller mindre har bestämt sig, men att de enligt grundlagen måste skicka ut det mer eller mindre mot sin vilja.
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
401
Mottagna reaktioner
167
Poäng
347
Kommer detta nästa år alltså?
I så fall ja. med en utfasningstid om 2 år.
Vi får se vad som händer. 2024 kan vara det sista året som vi kan göra fullt avdrag på våra blancolån för att sedan trappas ner under 2025, 2026 och vid 2027 vara helt borta.
 

Ethi34

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
27 Juni 2024
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
I så fall ja. med en utfasningstid om 2 år.
Vi får se vad som händer. 2024 kan vara det sista året som vi kan göra fullt avdrag på våra blancolån för att sedan trappas ner under 2025, 2026 och vid 2027 vara helt borta.
Suck. ‍ inte bra.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Kommer detta nästa år alltså?
Om dom går enligt vad som är kommunicerats tidigare i år så innebär det:

- Full skatteåterbäringen för räntan nu 2024.
- Halverad skatteåterbäring 2026 för ränteavdraget 2025
- Ingen skatteåterbäring alls för räntan år 2026

Med det sagt har man bara full skatteåterbäring för räntan man betalar i 4 månader till. Sen får man den halverad 2025 och 0 för 2026.

Det är dock inte klart ännu, utan presenteras och spikas i budgeten runt 20 september om 4.5 vecka.

För folk som jämkar/eller beräknar skattåterbäring pga ränta är det bara halvera jämkningen/skatteåterbäringen från Januari och förmodligen glömma den helt från Januari 2026. Förutsatt det inte är bostadslån.

Då talar vi inte ens om nationellt skuldregister som innebär att förmodligen alla lånegivare kommer rapportera till samma register. Spelar ingen roll om det är Swedbank/Nordea/Lumify/Vivus/Credifi/Fairlo/Klarna/Skuld till skatteverket/Skuld till försäkingskassan etc från 1 Januari 2025.
 
Senast ändrad:

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
401
Mottagna reaktioner
167
Poäng
347
Vi får se vad som händer. Kan ju bli mer än 2 år utfasningstid. 5 år hade varit toppen. Det hade varit motiverande för att betala bort så mycket som möjligt. 2 år blir mer åt panikhållet. Men har slutat hänga läpp över min situation. Det gör ingen skillnad och man stressar bara upp sig. Har accepterat läget på något sätt.

Hade jag haft alla mina lån samlade till ett om runt 600k så hade det varit frid och fröjd, nu har jag det utspritt och jag betalar nog 7000 mer i månaden än om allt var samlat.. i ränta.
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
401
Mottagna reaktioner
167
Poäng
347
Om dom går enligt vad som är kommunicerats tidigare i år så innebär det:

- Full skatteåterbäringen för räntan nu 2024.
- Halverad skatteåterbäring 2026 för ränteavdraget 2025
- Ingen skatteåterbäring alls för räntan år 2026

Med det sagt har man bara full skatteåterbäring för räntan man betalar i 4 månader till. Sen får man den halverad 2025 och 0 för 2026.

Det är dock inte klart ännu, utan presenteras och spikas i budgeten runt 20 september om 4.5 vecka,

Ser att jag hade fel i mitt inlägg ovan.

Det är som lånautanpapper säger.
dock hade jag kallat det avdrag istället för återbäring =)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vi får se vad som händer. Kan ju bli mer än 2 år utfasningstid. 5 år hade varit toppen. Det hade varit motiverande för att betala bort så mycket som möjligt. 2 år blir mer åt panikhållet. Men har slutat hänga läpp över min situation. Det gör ingen skillnad och man stressar bara upp sig. Har accepterat läget på något sätt.

Hade jag haft alla mina lån samlade till ett om runt 600k så hade det varit frid och fröjd, nu har jag det utspritt och jag betalar nog 7000 mer i månaden än om allt var samlat.. i ränta.

En infasningsvariant vore att lån tagen före visst datum ger avdragsrätt på räntan. Efter datumet inte.
 

DenSkuldsatteMannen

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
1 Maj 2018
Meddelanden
535
Mottagna reaktioner
407
Poäng
527
Hej!
nu har jag inte varit inne på ett tag på denna sidan men när jag såg detta så blev jag på riktigt mörkrädd !!
varför i helvete ska regeringen lägga sig i med ett helt urkokat förslag?? Bättre de ser till att skojarföretag försvinner istället, lån utan säkerhet ska absolut vara kvar, men då får vara slut med flera tusen kronor i avgifter och räntor på flera tusen procent i vissa fall !
USCH vilket vidrigt förslag av denna inkompetenta regering jag spyr
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp