• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Jag hade förstått det först som att blancolån var det som påverkades, men det är snarare bolån och bland annat fordonslån som kommer vara avdragsgillt.. inget annat

Det är kanske inte jättemånga som sitter taskigt till som har kredit på värdepapperadepån, men det haltar lite ändå, man har ju en oftast snabbt realiserbar säkerhet i de fallen och således en ok säkerhet, men får inte ränteavdrag.
Men att köpa en husvagn eller husbil för 1.5 miljoner, fyrhjulingar för ett par hundra tusen snöskotrar för lika mycket,en båt för ett par miljoner, och en corvette för någon miljon, sådana i princip rena lyx och nöjesgrejjer ska man fortfarande få göra avdrag för räntan på?
japp det är så jag uppfattar det. Många instanser med som är kritiska till detta

såg även denna

"Kronofogdemyndigheten kommer fram till att antalet ansökningar om betalningsföreläggande och verkställighet växer ända fram till 2031. Under 2026 motsvarar ökningen 15.000 respektive 7.000 ansökningar på grund av förslaget. Myndighetens slutsats är att reformen bör fasas in under fem år i stället för två. "
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag hade förstått det först som att blancolån var det som påverkades, men det är snarare bolån och bland annat fordonslån som kommer vara avdragsgillt.. inget annat

Det är kanske inte jättemånga som sitter taskigt till som har kredit på värdepapperadepån, men det haltar lite ändå, man har ju en oftast snabbt realiserbar säkerhet i de fallen och således en ok säkerhet, men får inte ränteavdrag.
Men att köpa en husvagn eller husbil för 1.5 miljoner, fyrhjulingar för ett par hundra tusen snöskotrar för lika mycket,en båt för ett par miljoner, och en corvette för någon miljon, sådana i princip rena lyx och nöjesgrejjer ska man fortfarande få göra avdrag för räntan på?

Att ta blanco/konsumtionslån för överlevnad (och ärligt talat en hel del onödig shopping förstås) är ju mest något mindre välbeställda ägnar sig åt. Att köpa en Corvette eller en fin båt för några miljoner är mer ägnat nuvarande regerings väljare så de vill man nog inte reta upp i onödan inför stundande val.

Ska inte bli mer politisk än så ...;-)
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
japp det är så jag uppfattar det. Många instanser med som är kritiska till detta

såg även denna

"Kronofogdemyndigheten kommer fram till att antalet ansökningar om betalningsföreläggande och verkställighet växer ända fram till 2031. Under 2026 motsvarar ökningen 15.000 respektive 7.000 ansökningar på grund av förslaget. Myndighetens slutsats är att reformen bör fasas in under fem år i stället för två. "

Vore mycket mer rimligt med 5 år tycker jag, tror många kommer få det sjukt tufft att få ihop det utan jämkning osv utan att hinna ställa om tillvaron.
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Att ta blanco/konsumtionslån för överlevnad (och ärligt talat en hel del onödig shopping förstås) är ju mest något mindre välbeställda ägnar sig åt. Att köpa en Corvette eller en fin båt för några miljoner är mer ägnat nuvarande regerings väljare så de vill man nog inte reta upp i onödan inför stundande val.

Ska inte bli mer politisk än så ...;-)
Jag gissar att man helt enkelt inte har koll på den marknaden.

Vad jag har läst under åren så har man väl aldrig granskat de som ger ut riktiga billån eller båtlån,troligtvis pga att banken tar bilen om du inte betalar, så kreditförlusterna har väl inte skjutit iväg samt att den marknaden är mindre än kort och blancomarknaden.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag gissar att man helt enkelt inte har koll på den marknaden.

Vad jag har läst under åren så har man väl aldrig granskat de som ger ut riktiga billån eller båtlån,troligtvis pga att banken tar bilen om du inte betalar, så kreditförlusterna har väl inte skjutit iväg samt att den marknaden är mindre än kort och blancomarknaden.

Du kan säkert ha rätt. Och det är väl heller inte så många överbelånade ensamstående föräldrar eller arbetslösa spelmissbrukare som har belånade aktieportföljen

Skulle vara intressant att läsa hela artikeln, men den ligger bakom betalvägg. Hur låter stämningen bland remissinstanserna generellt? Om typ alla är kritiska till förslaget i sin nuvarande form är det väl ändå troligt att det dras tillbaka och arbetas om va?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag gissar att man helt enkelt inte har koll på den marknaden.

Vad jag har läst under åren så har man väl aldrig granskat de som ger ut riktiga billån eller båtlån,troligtvis pga att banken tar bilen om du inte betalar, så kreditförlusterna har väl inte skjutit iväg samt att den marknaden är mindre än kort och blancomarknaden.
Jag har ingen aning om volymerna fordonslån/fritidslån vs blancolån. Det kan ju vara rätt rejäla lån, men oftast korta betaltider och går inte att förlänga i all evighet som det går att göra genom att flytta blancolån fram och tillbaka
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Du kan säkert ha rätt. Och det är väl heller inte så många överbelånade ensamstående föräldrar eller arbetslösa spelmissbrukare som har belånade aktieportföljen

Skulle vara intressant att läsa hela artikeln, men den ligger bakom betalvägg. Hur låter stämningen bland remissinstanserna generellt? Om typ alla är kritiska till förslaget i sin nuvarande form är det väl ändå troligt att det dras tillbaka och arbetas om va?

Fått känslan av att det är ganska negativt, och framförallt negativt med införandet.

Nej det behöver inte göras, dom kan köra igenom det ändå.
Regeringen har tidigare kört igenom lagar som lagrådet sa helt otroligt tydligt "det här kommer inte funka att tillämpa" men det sket man i.
Kan ha varit gymnasieamnestilagen
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Du kan säkert ha rätt. Och det är väl heller inte så många överbelånade ensamstående föräldrar eller arbetslösa spelmissbrukare som har belånade aktieportföljen

Skulle vara intressant att läsa hela artikeln, men den ligger bakom betalvägg. Hur låter stämningen bland remissinstanserna generellt? Om typ alla är kritiska till förslaget i sin nuvarande form är det väl ändå troligt att det dras tillbaka och arbetas om va?
Tas upp lite i artiken när de intervjuar Avanzas VD
"Gustaf Unger ifrågasätter i likhet med Konjunkturinstitutet, Aktiespararna, Svenskt Näringsliv, LO och Bankföreningen i svaren till regeringen att avdraget skrotas för värdepapperslån medan bilar och båtar undantas. Flera av dem pekar på att bilar och båtar i regel är en sämre säkerhet.

”Jag tycker det är tråkigt att man placerar värdepapperslån i samma kategori som ‘köpa nu, betala sedan’ som kanske inte är ett så sunt beteende. Det här handlar om att långsiktigt förvalta sin portfölj på ett effektivare sätt för att få en bättre framtid”, säger Gustaf Unger som pekar på att Avanza inte haft en kreditförlust på värdepapperslån sedan 2011. "
Fått känslan av att det är ganska negativt, och framförallt negativt med införandet.

Nej det behöver inte göras, dom kan köra igenom det ändå.
Regeringen har tidigare kört igenom lagar som lagrådet sa helt otroligt tydligt "det här kommer inte funka att tillämpa" men det sket man i.
Kan ha varit gymnasieamnestilagen
Japp man kan när man vill...

Men som svar på ditt tidigare inlägg. Jag skulle gissa på att om ekonomin börjar gå åt skogen så gör man sig av med det man kan.. betydligt lättare att sälja en bil än att sälja huset. Vilket man oftast läser som tips i de flesta trådar som handlar om att spara/få lös pengar.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 043
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Det vore ju självaste fan om regeringen kör över alla dessa instanser,
I annat fall. Om regering och riksdag ändå gör det. Vad i helvete är poängen med att utreda saker om man sedan ändå gör som man vill till slut?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det vore ju självaste fan om regeringen kör över alla dessa instanser,
I annat fall. Om regering och riksdag ändå gör det. Vad i helvete är poängen med att utreda saker om man sedan ändå gör som man vill till slut?

Det går jättebra att göra det.

Nämnde gymnasielagen. Då svarade lagrådet, som består av några justitieråd och betraktas som rätt tung remissinstans "Gränsen har nåtts för vad som är acceptabelt i fråga om hur lagstiftning kan utformas",

Det small igenom ändå.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp