• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteavdrag på konsumtionslån ska trappas av - Förslag från Regeringen

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
778
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Senast vid budgetpropositionen för 2025, som kommer i höst ca 15 september. Men oerhört dåligt skött detta av regeringen. Tänk dom som tagit vanliga blancolån för att köpa bil, de blir stora förlorare när de istället skulle tagit billån där det framgår tydligt att bilen är säkerhet för lånet.
Förhoppningsvis kommer det gälla nytagna lån efter detta ev beslut. Det var något som diskuterats så man får hoppas på de :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rune87

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Senast vid budgetpropositionen för 2025, som kommer i höst ca 15 september. Men oerhört dåligt skött detta av regeringen. Tänk dom som tagit vanliga blancolån för att köpa bil, de blir stora förlorare när de istället skulle tagit billån där det framgår tydligt att bilen är säkerhet för lånet.

Kan ju vara rätt bra att det städas upp. Att ta blancolån för att köpa bil är en av de dummaste sakerna man kan göra…
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Kan ju vara rätt bra att det städas upp. Att ta blancolån för att köpa bil är en av de dummaste sakerna man kan göra…
Lär inte bli något i den form de föreslagit, idiotiskt om man nu inte vill defaulta banker och inkassobolag.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Jag hittar ingenting konkret om detta. Vet vi när det träder i kraft? Eller om det gäller redan befintliga lån?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Kan ju vara rätt bra att det städas upp. Att ta blancolån för att köpa bil är en av de dummaste sakerna man kan göra…

Om man vill köpa en V60 diesel årsmodell 2022 som gått 4000 mil så vill du att man sparar 350 tusen kronor och köper den kontant? De som köper elbilar för en halv miljon ska spara ihop till bilen?

Finns inte en människa som sparar ihop 350-500 tusen och köper en bil. Du får aldrig tillbaka dom pengarna vid försäljning eller inbyte.

Jag ska köpa ny bil när min sanering är klar våren 2026. Kommer köpa en bil för 350 tusen ungefär som gått 3000-4000 mil eftersom jag pendlar till jobbet arton mil om dagen. Jag tänker ta lån. Tänker då inte spara två-tre år till en bil.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Om man vill köpa en V60 diesel årsmodell 2022 som gått 4000 mil så vill du att man sparar 350 tusen kronor och köper den kontant? De som köper elbilar för en halv miljon ska spara ihop till bilen?

Finns inte en människa som sparar ihop 350-500 tusen och köper en bil. Du får aldrig tillbaka dom pengarna vid försäljning eller inbyte.

Jag ska köpa ny bil när min sanering är klar våren 2026. Kommer köpa en bil för 350 tusen ungefär som gått 3000-4000 mil eftersom jag pendlar till jobbet arton mil om dagen. Jag tänker ta lån. Tänker då inte spara två-tre år till en bil.
Han menar du köper något som faller i värde, så är bara en kostnad om du sedan lånar till det så blir kostnaden avsevärt högre så blir en dålig affär.

Sedan om man pendlar 18mil omdagen så bör man nog försöka gå mot elbil för få lite ekonomi i det.
 

Rune87

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Jag hittar ingenting konkret om detta. Vet vi när det träder i kraft? Eller om det gäller redan befintliga lån?
Till hösten vet vi, när regeringen ska presentera budgeten om de är med eller inte, är de med. Ja då är de bara att avsluta jämkning o printa ut skuldsaneringa papprerna
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Om man vill köpa en V60 diesel årsmodell 2022 som gått 4000 mil så vill du att man sparar 350 tusen kronor och köper den kontant? De som köper elbilar för en halv miljon ska spara ihop till bilen?

Finns inte en människa som sparar ihop 350-500 tusen och köper en bil. Du får aldrig tillbaka dom pengarna vid försäljning eller inbyte.

Jag ska köpa ny bil när min sanering är klar våren 2026. Kommer köpa en bil för 350 tusen ungefär som gått 3000-4000 mil eftersom jag pendlar till jobbet arton mil om dagen. Jag tänker ta lån. Tänker då inte spara två-tre år till en bil.

Menar naturligtvis att man tar ett billån när man köper en bil och inte ett blancolån… billån ska fortsatt vara avdragbara.

Det är tyvärr de som absolut inte har råd med en dyr bil som tar blancolån, då de inte ens kan spara ihop till 20% av bilens värde i kontantinsats.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp