• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 357
Poäng
997
Herregud vad min hjärna har gått på högvarv sen jag startade den här tråden, och en tid innan dess också. Nu har jag till slut tagit mig tid att skriva ner alla mina skulder, skaffa mig en bättre överblick och tagit beslut. Ett beslut som jag kommer stå kvar vid. Jag släpper 3 av mina lån mot inkasso. Om ca 2 månader ska dom enligt avtalen skickas till inkasso och då får jag hoppas att jag kan förhandla med inkasso. Är dom behjälpliga med lägre avbetalningsplaner så kan jag slippa fogden samt öka avbetalningen senare när andra skulder blir avbetalda. Men det är verkligen många detaljer som måste klaffa. Funkar det inte där så tänker jag låta allt förfalla till fogden och ta mitt ansvar med löneutmätning. Visar det sig bara vara räntor jag betalar så ska jag se till att vara en god kandidat för skuldsanering. Att hamna hos fogden skrämmer mig inte som i att jag är rädd för fogden. Min erfarenhet har förr varit att dom ofta är vänligare än många andra myndigheter, och vill väl. Men det skrämmer mig att bli låst, att få svårare att skaffa lägenhet och abonnemang om jag behöver flytta. Jag har inte så mycket skyddsnät på det viset. Men mitt huvud måste få en paus. Det har tagit knäcken på mig på sistone att kämpa konstant. Så nu får det bli såhär.

Låter som du landat i en bra och klok plan A, B och C. Använd de pengar du får ”över” denna och nästa månad på ett klokt sätt, så du har en liten buffert?
Förhoppningsvis får du hjälp av inkassobolagen det stannar där, men som du skriver är löneutmätning inget att vara rädd för. Det senare innebär snarare en lugnare tillvaro, där allt sker utan att man behöver kämpa och klura varje månad. Så jag håller helt med dig!
Bra jobbat och stort lycka till :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 413
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Tack @Myra och @Lippe ! Jag ska komma ihåg mina argument, och att hålla mig vid planen. Har tänkt använda pengarna som blir över till lite trygghetsbuffert samt en liten "förhandlingspott".
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 413
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Det har gått ett tag sen senast och jag har landat i att jag måste släppa till KFM. Sen ska jag kämpa för att bli skuldfri ! Önska mig lycka till.
 
Senast ändrad:

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 413
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Tack hörni!
Jag vill göra rätt för mig, men det har blivit mig övermäktigt. Så det får bli KFM. Förhoppningsvis inte alltför många år. Sen ska jag resa mig, och leva mitt liv som jag alltid drömt om, i en fin lägenhet med panoramafönster med utsikt, med en stark ekonomi. Aldrig igen ska jag hit. Men detta året har kommit med så många smällar, och av dom har jag lärt mig att smällar som kommer igen och igen ofta betyder att det är något vi inte lärt oss. Så vad har jag lärt mig ? Att jag behöver sluta springa från min ångest. På riktigt.
Livrädd. Men jag har funderat klart. Det är min tur att våga hoppa. När allt är hos KFM som ska dit, ska jag göra ALLT för att bli skuldfri, och lita på att det finns en väg. Det gör det väl egentligen alltid om man bestämmer sig för det, men för ett kontrollfreak är det skrämmande att inte längre ha kontroll. Framåt !
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 413
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Hur exakt ser processen ut ? När gör KFM utmätningsförsök, är det efter fastställd skuld ? Borde det rimligen vara va ? Alltså efter jag skrivit på första pappret ?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 413
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Fantastiskt hur Lumify, Credifi och Vivus beter sig. Jag har kontaktat samtliga och förklarat att jag har svårt att betala och varför. Flera gånger. Ändå fortsätter dom ringa, skicka inspelade meddelanden, mejla och skriva "kontakta oss, vi vill gärna hitta en lösning tillsammans". Men det enda man sen får till svar är att noll och ingenting kan göras utan jag ska betala det jag ligger efter med OMGÅENDE. Vet inte vad dom inte förstår när jag kontaktat dom flera gånger redan och samtliga har tackat nej till en mindre delinbetalning.
 

Segö

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
6 Maj 2020
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Jag tycker du gör helt rätt som planerar, och gör någon form av budget. Excel är bra för överblicken. Och att försöka nå någon form av överenskommelse med inkassobolagen. Precis som du skriver är det ohållbart att gå -6 kkr i månaden, det får dig än mindre att må bra. Jag har varit där, med pusslande varje månad och jag mådde bara sämre och sämre.

Så utöver din plan tänker jag att du bör sätta en plan b, där du släpper allt och får löneutmätning. Då kommer du gå plus varje månad och få ett finare och lugnare liv. Jag släppte allt för något år sedan, och det var det bästa beslut jag tagit. Sökte samtidigt hjälp för min beroendepersonlighet och har idag bra verktyg att hantera livet med.

Skuldsanering kan sedan bli nästa steg, bra att du läser på om det. Det är inte aktuellt för mig, utan jag har min löneutmätning något år till, sen är jag skuldfri.
Jag vill fråga hur var din boende situation: hyres/bostadsrätt? Hade du bil när utmätningen började ?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 413
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Då är det strax dags. Löneutmätning lär börja i oktober. September blir således min sista fulla lön på många år. Det har börjat stressa mig och oroa mig hur min framtid kommer se ut. 600000:- i skulder och KFM kommer på lite sikt kunna dra runt 13000:- i månaden. 156000:- per år. Räntorna är vidriga. Många av dom runt 25-30%. Kanske runt hälften är högkostnadskrediter. Kommer jag kunna bli skuldfri utan sanering inom säg 7-8 år eller vad kan man tro?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp