• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 323
Mottagna reaktioner
1 358
Poäng
997
Bifogar en bild på skuld/dom som ligger på min löneutmätning, vilken passerat TR. I TR:s dom bad jag dem skriva in att lånetaket har inträffat, vilket framgår av bilden. Detta då jag inte litade på att högkostnadskreditföretaget kan lagen.

Så låneföretaget har rätt att utmäta mig på kapital och upplupen ränta, men ingen ny ränta…
 

Bilagor

  • 40773417-B089-4D52-BFD5-C825E8B1CB68.jpeg
    40773417-B089-4D52-BFD5-C825E8B1CB68.jpeg
    37.2 KB · Visningar: 26
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 323
Mottagna reaktioner
1 358
Poäng
997
Det ökar på skulderna rejält vilket jag märkte när jag hamnade hos kfm.

100 % är rejält… och taket gäller alltså bara högkostnadskrediter (de som har ränta på 30-40 %).

Men ja, ovan inlägg och bild är min erfarenhet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har redogjort för mina erfarenheter här, vilket forumet är till för? Jag har cirka 15 års erfarenhet av att vara ”kund” till kfm, erfarenheter som jag gärna delar med mig av. Att vi alla här delar med oss i god anda, är väl meningen med forumet.

Men att bli påhoppad här, att någon påstår att jag ljuger och jag har fel. Det känns inte särskilt roligt, på ett forum där vi alla kämpar för att må bättre.
Översitteri kallas det, tänk gärna på det framöver. Dela gärna med dig av dina egna erfarenheter istället, så berikar vi forumet i god ton.
Varför använder du så otrevlig ton då?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
När jag hade löneutmätning så hade jag 24 olika skulder som hamnade hos KFM, jag fick dröjsmålsränta på samtliga, kollade i mitt Excelark som jag sparat. Många ökade med 8 procentenheter och några till och med med mer.

Lite så jag försökte förklara att det är..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Oftast är det när man tömmer hela bohag att billigare saker kommer ut till auktion.
Varierar nog lite över landet hur det fungerar. Och vilka inspektörer som har ärendena. Det går att hitta mycket om man vill, och går också att inte hitta mycket om man vill.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
100 % är rejält… och taket gäller alltså bara högkostnadskrediter (de som har ränta på 30-40 %).

Men ja, ovan inlägg och bild är min erfarenhet.

Ser mer eller mindre dagligen vanliga lån i mål som räntan överstiger kapitalet flera gånger om. Det värsta jag sett har jag för mig var kapital på något under en miljon och räntan var typ 18-19 miljoner. Då är det tufft att slutbetala.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 323
Mottagna reaktioner
1 358
Poäng
997
Ser mer eller mindre dagligen vanliga lån i mål som räntan överstiger kapitalet flera gånger om. Det värsta jag sett har jag för mig var kapital på något under en miljon och räntan var typ 18-19 miljoner. Då är det tufft att slutbetala.

Förstår, men sällan man får låna en miljon av ett företag som räknas som ”högkostnadskredit”.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp