• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Förstår, men sällan man får låna en miljon av ett företag som räknas som ”högkostnadskredit”.
Nej de flesta är från tiden före högkostnadsskredit fanns som begrepp. Ligger ett gammalt falerat bolån och gror i 30 år så blir det mycket pengar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 414
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Jag har bestämt mig. Jag släpper ca 320000:- och gör ett försök att få bättre avbetlaningar på inkassobolagen. Troligen lyckas jag inte med tanke på vad man läst här och att stora delar av lånen hamnar hos Gothia, men jag kommer ändå försöka. Annars får det bli löneutmätning. Med några tusen extra i studiemedel kan jag betala av på två andra lån så inte don också hamnar hos KFM. Det kan vara hela skillnaden mellan att löneutmätningen bara går till räntor eller att skulden minskar. Sen om jag har ytterligare nån 1000lapp över på studiemedlen efter kurslitteratur och annat så blir det extra till KFM skulderna.
Så här får det bli. Har konstant ångest och oro över detta för det känns så fel, och som ett stort jävla misslyckande. Men nu har jag hamnat här, till stor del pga egna idiotiska val. Nu får jag också ta ansvar och röja upp i skiten ! Om några (5-6) år, hoppas jag vara skuldfri så när som på studielån.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag har bestämt mig. Jag släpper ca 320000:- och gör ett försök att få bättre avbetlaningar på inkassobolagen. Troligen lyckas jag inte med tanke på vad man läst här och att stora delar av lånen hamnar hos Gothia, men jag kommer ändå försöka. Annars får det bli löneutmätning. Med några tusen extra i studiemedel kan jag betala av på två andra lån så inte don också hamnar hos KFM. Det kan vara hela skillnaden mellan att löneutmätningen bara går till räntor eller att skulden minskar. Sen om jag har ytterligare nån 1000lapp över på studiemedlen efter kurslitteratur och annat så blir det extra till KFM skulderna.
Så här får det bli. Har konstant ångest och oro över detta för det känns så fel, och som ett stort jävla misslyckande. Men nu har jag hamnat här, till stor del pga egna idiotiska val. Nu får jag också ta ansvar och röja upp i skiten ! Om några (5-6) år, hoppas jag vara skuldfri så när som på studielån.
Du tjänar inte så mycket så att du inte har rätt till CSN ?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 414
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Du tjänar inte så mycket så att du inte har rätt till CSN ?
Precis ! Pluggar bara på deltid med och i mitt fall handlar det om hur mycket CSN jag får beroende på inkomst, tjänar inte så bra att jag inte skulle få CSN alls. Att KFM kan dra lite mer beror till stor del på att jag kan jämka och har ett billigt boende:) Sen kan man ju välja hur många veckor per termin man tar CSN med.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Just nu jämkar jag, från och med januari får jag lön som vanligt.
Någon som vet hur det blir med löneutmätning från och med januari. Ska jag ringa KFM så att de justerar min inkomst? För just nu räknar de med att jag betalar mindre i skatt.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 414
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
En sista gång ? Kanske är trög men vill så gärna kunna räkna lite på det. Är det någon mer ränta än dröjsmålsränta som betalas på en skuld hos KFM ? Referensränta ovanpå dröjsmål ? Får inte grepp om detta.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 323
Mottagna reaktioner
1 358
Poäng
997
En sista gång ? Kanske är trög men vill så gärna kunna räkna lite på det. Är det någon mer ränta än dröjsmålsränta som betalas på en skuld hos KFM ? Referensränta ovanpå dröjsmål ? Får inte grepp om detta.

Då du fått lite olika svar här, får svaret bli: ”det beror på vad det står i dina avtal” :)
(Och sen kommer det framgå i dina betalningsföreläggande/utslag)
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 414
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Herregud vad min hjärna har gått på högvarv sen jag startade den här tråden, och en tid innan dess också. Nu har jag till slut tagit mig tid att skriva ner alla mina skulder, skaffa mig en bättre överblick och tagit beslut. Ett beslut som jag kommer stå kvar vid. Jag släpper 3 av mina lån mot inkasso. Om ca 2 månader ska dom enligt avtalen skickas till inkasso och då får jag hoppas att jag kan förhandla med inkasso. Är dom behjälpliga med lägre avbetalningsplaner så kan jag slippa fogden samt öka avbetalningen senare när andra skulder blir avbetalda. Men det är verkligen många detaljer som måste klaffa. Funkar det inte där så tänker jag låta allt förfalla till fogden och ta mitt ansvar med löneutmätning. Visar det sig bara vara räntor jag betalar så ska jag se till att vara en god kandidat för skuldsanering. Att hamna hos fogden skrämmer mig inte som i att jag är rädd för fogden. Min erfarenhet har förr varit att dom ofta är vänligare än många andra myndigheter, och vill väl. Men det skrämmer mig att bli låst, att få svårare att skaffa lägenhet och abonnemang om jag behöver flytta. Jag har inte så mycket skyddsnät på det viset. Men mitt huvud måste få en paus. Det har tagit knäcken på mig på sistone att kämpa konstant. Så nu får det bli såhär.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Herregud vad min hjärna har gått på högvarv sen jag startade den här tråden, och en tid innan dess också. Nu har jag till slut tagit mig tid att skriva ner alla mina skulder, skaffa mig en bättre överblick och tagit beslut. Ett beslut som jag kommer stå kvar vid. Jag släpper 3 av mina lån mot inkasso. Om ca 2 månader ska dom enligt avtalen skickas till inkasso och då får jag hoppas att jag kan förhandla med inkasso. Är dom behjälpliga med lägre avbetalningsplaner så kan jag slippa fogden samt öka avbetalningen senare när andra skulder blir avbetalda. Men det är verkligen många detaljer som måste klaffa. Funkar det inte där så tänker jag låta allt förfalla till fogden och ta mitt ansvar med löneutmätning. Visar det sig bara vara räntor jag betalar så ska jag se till att vara en god kandidat för skuldsanering. Att hamna hos fogden skrämmer mig inte som i att jag är rädd för fogden. Min erfarenhet har förr varit att dom ofta är vänligare än många andra myndigheter, och vill väl. Men det skrämmer mig att bli låst, att få svårare att skaffa lägenhet och abonnemang om jag behöver flytta. Jag har inte så mycket skyddsnät på det viset. Men mitt huvud måste få en paus. Det har tagit knäcken på mig på sistone att kämpa konstant. Så nu får det bli såhär.
Kom ihåg när du ska förhandla med inkassobolagen att använda just det argumentet att du kan höja månadsbeloppet efter några månader när du får lite mer luft i ekonomin. Det har hjälpt mig i princip varje gång och när den tiden vi avtalat har gått ut så har de aldrig höjt.
Det viktigaste är att fatta ett beslut, att ha en plan! Som du säger huvudet sprängs i bitar annars.
Lycka till :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp