• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Dator och soffa är som regel förbehåll/beneficieegendom. Sådan är betydligt svårare att utmäta.
Jag har om kan minns rätt utmätt en dator och noll soffor på ganska många år.
Jag skulle inte vara jättebekymrad för standardmöblemang eller för en billigare laptop.

En 55 tum TV då :D?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Vet du vad Jessica, du frågade jag svarade , inte mitt fel att du inte gillade svaret eller det inte var det du ville höra , alla tror deras saker inte är av värde tills KFM knackar på , sen kommer man hit och klagar. Du borde inte ställa frågor om du inte vill ha svar på. Stackaren som blev av med sambos bil trodde heller inte att det var möjligt, eller den som lånade ut sin bil till en vän som sen blev tagen och utmät.
Har du själv egna erfarenheter från utmätning? Jag hör dig, folk har upplevt saker här och de fall du hänvisar till är bilar, vilket inte alls är aktuellt i mitt fall. Sen tänker jag att givetvis begås det fel även ifrån KFM, det görs i alla branscher och även inom myndigheter. Det är också därför jag ställer frågor, för att kunna bolla vad man kan tänka på. Har man en sambo som äger en bil så läser jag mig till att man ska kunna bevisa det ägandeskapet tex. Låt oss stötta och peppa varandra här.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 946
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Har du själv egna erfarenheter från utmätning? Jag hör dig, folk har upplevt saker här och de fall du hänvisar till är bilar, vilket inte alls är aktuellt i mitt fall. Sen tänker jag att givetvis begås det fel även ifrån KFM, det görs i alla branscher och även inom myndigheter. Det är också därför jag ställer frågor, för att kunna bolla vad man kan tänka på. Har man en sambo som äger en bil så läser jag mig till att man ska kunna bevisa det ägandeskapet tex. Låt oss stötta och peppa varandra här.

Är ganska ofta man inte lyckas bevisa det dock
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
927
Poäng
757
Beror säkert på värde och ålder ? Min tv är nog 55, eller snäppet under. Men den är köpt begagnad för 3 år sen och var redan då flera år gammal. Tvn ska väl ha ett betydande övervärde för att tas då den anses ingå i normalt hushåll. Har du flera däremot har jag förstått det som att de kan utmäta någon. Som jag skrivit har jag inga saker av nåt sånt galet värde. Kanske man ska var tacksam för nu.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 323
Mottagna reaktioner
1 358
Poäng
997
Vad stod det i angående ränta i dröjsmål i ditt avtal med bank norwegian då?
Jag tycker att det är att vilseleda att skriva "Generellt är det låneräntan gäller" då det helt enkelt inte stämmer, generellt är det inte låneränta som gäller.

Tittade nu på ett utslag gällande Ikano. Där är räntan 14 %, vilket är densamma som låneräntan. Så ja, min erfarenhet är fortsatt att det är låneräntan som gäller.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 323
Mottagna reaktioner
1 358
Poäng
997
Fast merparten får räntor som ökar drastiskt när skulderna hamnar hos kronofogden.

Får de, när vi pratar lån med de vanliga bankerna?

Som jag skrivit i tråden har jag betalat dröjsmålsränta när det gäller fakturor för klädinköp, mobilräkningar och annat.

Och när vi pratar högkostnadskrediter, alltså skitlånen, så finns ett tak på 100 % i återbetalning. Här har räntorna/avgifterna inte spelat nån roll för mig. De slår i taket oavsett, så dessa har jag inte brytt mig om att reflektera kring.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 946
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Tittade nu på ett utslag gällande Ikano. Där är räntan 14 %, vilket är densamma som låneräntan. Så ja, min erfarenhet är fortsatt att det är låneräntan som gäller.
Du missade dock min fråga, vad var den avtalade räntan i dröjsmål
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp