• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Känner mig för övrigt som en brottsling som satt mig i den här situationen. Tagit lån och nu inte kan betala. Förutsättningarna har ändrats enormt snabbt sista året och spelandet har haft en stor roll. Men fan, nån som känner igen sig i känslan ?

Vi är många här som sitter i samma sits. Spelandet har fördärvat många liv tyvärr, och det är mycket som man ångrar. Livet hade varit så mkt mer om jag inte spelat… :(
Men det finns bara en väg nu, vilken är framåt. Även om det tar tid att komma dit, så går åren ändå rätt fort.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Ja, får du ihop det låter det hanterbart.
Men ja, ge det en chans och funkar det inte får du bara släppa allt. Alltid bra med en plan a, b och c i dessa lägen :)
Så skönt att nån förstår mitt behov av plan A,B,C och helst några till
 

Roya

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
12 September 2022
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
56
Poäng
166
Känner mig för övrigt som en brottsling som satt mig i den här situationen. Tagit lån och nu inte kan betala. Förutsättningarna har ändrats enormt snabbt sista året och spelandet har haft en stor roll. Men fan, nån som känner igen sig i känslan ?
Du är inte ensam tro mig, önskar om tiden går tillbaka , va dum jag var som spelade och la mig i denna situation nu!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 597
Poäng
10 387
Generellt är det låneräntan gäller. Men detta kommer framgå i betalningsföreläggandet. De enda skulderna jag betalar dröjsmålsränta på är ”vanliga fakturor”, så som telefoni och klädinköp.

Ok beakta de högkostnadskredit du har, att se aldrig kan kosta mer än 100 % i återbetalning. Här spelar räntesatsen således en liten roll, då man generellt alltid slår i taket.
Det kan man förstås göra om man vill. Det är dock i princip ingen som går på den när man begär hjälp av Kronofogden.
Så räkna på låneräntan går bra förstås men det blir fel.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Det kan man förstås göra om man vill. Det är dock i princip ingen som går på den när man begär hjälp av Kronofogden.
Så räkna på låneräntan går bra förstås men det blir fel.

Fel och fel, jag beskriver hur det varit och är för mig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 948
Mottagna reaktioner
13 597
Poäng
10 387
Fel och fel, jag beskriver hur det varit och är för mig.


Tror ärligt inte på att långivare inte använt dröjsmålsränta när lån sagts upp och gått vidare till inkasso och kfm.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Tror ärligt inte på att långivare inte använt dröjsmålsränta när lån sagts upp och gått vidare till inkasso och kfm.

Tror får du göra i kyrkan. Vad får du ut av att skrämma upp personer i onödan?
Att det inte finns långivare som inte använt dröjsmålsränta är ren lögn. Även om det såklart finns de som gör det.

För att ta ett exempel tog jag ett stort lån hos BN till 23 % ränta. I utslaget från kfm framgår att jag ska betala 23 % ränta tills skulden är betalad.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Om man har skulder och KFM gör hembesök, är det troligt att dom tar en soffa av relativt lågt värde, 8000:- i nypris och med nåt år på nacken ? Och, om jag har en bärbar dator som är köpt för 3 år sen för 6000:-, som jag behöver i mina studier, kan jag då troligen vara lugn med att få behålla den ?
 

Sam89

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
14 Oktober 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
54
Poäng
176
Om man har skulder och KFM gör hembesök, är det troligt att dom tar en soffa av relativt lågt värde, 8000:- i nypris och med nåt år på nacken ? Och, om jag har en bärbar dator som är köpt för 3 år sen för 6000:-, som jag behöver i mina studier, kan jag då troligen vara lugn med att få behålla den ?
Du kan lugnt räkna med att de tar all ovannämnda om det finns övervärde, om de kan säljas dyrare, det du ska mest oroa dig över är om din sambo/partner/förälder/syskon/granne eller chef har en bil , har du använt den eller använder den, tar de den också :)
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 325
Mottagna reaktioner
1 359
Poäng
997
Om man har skulder och KFM gör hembesök, är det troligt att dom tar en soffa av relativt lågt värde, 8000:- i nypris och med nåt år på nacken ? Och, om jag har en bärbar dator som är köpt för 3 år sen för 6000:-, som jag behöver i mina studier, kan jag då troligen vara lugn med att få behålla den ?

Det bedöms från fall till fall. Det som behövs för att ”klara livet” tas inte, sk Beneficieegendom. Det de INTE tar är normalt:
  • kläder, märkeskläder, dyra pälsar och liknande
  • glasögon samt enklare klockor och smycken
  • möbler och annat som vi bedömer är nödvändigt för ditt hem
  • specialutrustning för funktionsnedsatta
  • musikinstrument som dina barn använder för musikstudier
  • fordon som du behöver för att ta dig till och från arbetet. Vi gör en bedömning av skälen och fordonets värde i varje enskilt fall.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp