• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Zmarta - Jämför lån (ny)
3. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Nätlån - Lån utan UC
9. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Vivus - Lån utan UC

Nytt smslån, savelend.se?

Savelend

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
27 Januari 2014
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Vi installerar under dagen en ny växel i vårt telefonisystem. Det kan leda till driftstörningar och begränsad framkomlighet. Ni når oss givetvis på [email protected] - precis som vanligt - under tiden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

fiore84

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
13 Juni 2012
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
64
Poäng
207
Ja men ni verkar dåliga att svara på mail och ansökningar.
 

lånarn

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
28 Juli 2013
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
23
Poäng
112
"Vi bedriver ej inlåning i den bemärkelsen. Vi är registrerade som finansiellt institut hos Finansinspektionen."

Nehe, ska man inte sätta in pengar på ert klientmedelskonto?

Villkor "Insättningar som Sparare gör till Savelend placeras på ett klientmedelskonto som är gemensamt för alla Sparare."

Vill bara påpeka att detta kräver att man är registrerad hos FI som inlåningsföretag. Bla krävs ett aktiekapital på 10 Mkr.
Hur skall inlånare annars vara säkra på att få tillbaka sina pengar?
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Vi installerar under dagen en ny växel i vårt telefonisystem. Det kan leda till driftstörningar och begränsad framkomlighet. Ni når oss givetvis på [email protected] - precis som vanligt - under tiden.

inte konstig alls bara dator och tel strul inget annat, om några dagar när det inte finns pengar i kassan blir det väl fel på utbetalning systemen som vi väl känner till...
 

fiore84

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
13 Juni 2012
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
64
Poäng
207
Kan det här vara scam?
Vill dom bara komma åt kontonummer och dylikt?
 

Gassen02

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
11 December 2012
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Testade låna 3.000:- nu. Var tvungen att skicka id+räkning trots att jag har ett kontantkort registrerat i mitt namn. Minus är att det känns som det är lång handläggningstid!
 

1508

V.I.P
Poäng: 122
Blev medlem
26 Maj 2013
Meddelanden
824
Mottagna reaktioner
35
Poäng
122
Samma med mig ! Har skickat ID och räkning , han har lovat att prova min ansökning och hör av sig. Men hittills ingenting ! Och de svara sedan ca. 13:00 inte mer på telefon ! Har ringt flera gånga
 

Savelend

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
27 Januari 2014
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Ja men ni verkar dåliga att svara på mail och ansökningar.

I dagsläget har vi inga obesvarade mail. Om något mail har filtrerats bort får du väldigt gärna skicka ett nytt. Vi upplever just nu en liten fördröjning när det kommer till behandlingen av ansökningar.

"Vi bedriver ej inlåning i den bemärkelsen. Vi är registrerade som finansiellt institut hos Finansinspektionen."

Nehe, ska man inte sätta in pengar på ert klientmedelskonto?

Villkor "Insättningar som Sparare gör till Savelend placeras på ett klientmedelskonto som är gemensamt för alla Sparare."

Vill bara påpeka att detta kräver att man är registrerad hos FI som inlåningsföretag. Bla krävs ett aktiekapital på 10 Mkr.
Hur skall inlånare annars vara säkra på att få tillbaka sina pengar?

Tack för din fråga. Frågan är lite mer avancerad än så och beror, som vanligt inom juridiken, på.

Det vi bedriver är en förmedling av lån och för det räcker en anmälningsplikt som finansiellt institut. Det som är avgörande är hur medlen (pengarna) behandlas hos oss. Inlåning räknas som att "ta emot återbetalningspliktiga medel från allmänheten". Då pengarna inte kommer till bolagets ägo, utan fortfarnade tillhör "spararen" fast på vårt konto (klientmedelskonto) så uppstår separationsrätt till medlen. Sakrättsligt är alltså pengarna inte våra utan spararens. Det gör att det inte är att räkna som att ta emot återbetalningspliktiga medel.

Jämför detta med pengar du har på din bank; pengarna på bankkontot är inte dina, utan bankens. Går banken i konkurs finns insättningsgaranti från staten till vissa belopp, men utan den hade du som kund i banken inte fått tillbaka pengarna, därför de är inte dina. Du har endast en fordran på banken om beloppet, en fordran som blir tämligen värdelös om banken går i konkurs.

Om vi tar emot medlen från ”spararen”, men en fordran om beloppen som tas emot inte uppstår, utan ”spararen” har sakrättsligt skydd till medlen krävs inte inlåningsregistrering.

Blev det något klarare? Ställ gärna följdfrågor annars!

Testade låna 3.000:- nu. Var tvungen att skicka id+räkning trots att jag har ett kontantkort registrerat i mitt namn. Minus är att det känns som det är lång handläggningstid!

Hej Forslind,

Kontantkort dyker tyvärr inte upp i våra register utan enbart abbonemang och därav krävdes det. Ber om ursäkt för handläggningstiden. Vi jobbar för att förbättra våra rutiner och hur vi kommunicerar med er.

/Ludwig Pettersson
 

Savelend

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
27 Januari 2014
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Samma med mig ! Har skickat ID och räkning , han har lovat att prova min ansökning och hör av sig. Men hittills ingenting ! Och de svara sedan ca. 13:00 inte mer på telefon ! Har ringt flera gånga

Hej! Det är vår telefon som strular och inte kopplar fram samtalen. Det gör att jag blir kvar några timmar extra på kontoret idag för att hantera den extra mailskörden och se till att alla får svar.

/Ludwig
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp