• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Lisen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
2 Juli 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej,
När kan jag räkna med att min riskprognos går ner? Trodde att den skulle sänkas nu vid månadsskiftet juni/juli.
Jag har legat på 2,2 ett tag nu, och juni löste jag bort ett blancolån på 82000kr som jag trodde skulle påverka mitt betyg positivt. Men än så länge visar det ingen skillnad. Vad kan det bero på?
På måndag 8/7 försvinner den enda ff jag har i dagsläget. Då borde väl ändå riskprognosen bättra sig? Ändras den löpande eller vid särskilda datum?

Tacksam för svar från alla er kunniga inom området :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
176
Mottagna reaktioner
80
Poäng
236
Hej,
När kan jag räkna med att min riskprognos går ner? Trodde att den skulle sänkas nu vid månadsskiftet juni/juli.
Jag har legat på 2,2 ett tag nu, och juni löste jag bort ett blancolån på 82000kr som jag trodde skulle påverka mitt betyg positivt. Men än så länge visar det ingen skillnad. Vad kan det bero på?
På måndag 8/7 försvinner den enda ff jag har i dagsläget. Då borde väl ändå riskprognosen bättra sig? Ändras den löpande eller vid särskilda datum?

Tacksam för svar från alla er kunniga inom området :)
När en ff försvinner ser du det samma dag kl.08 och då ändras betyget också, alltså den 8/7 kl.08 kommer du inte ha några kvar och betyget sänker ner.

Ang blanco kolla om det rapporterades som avslutat eller inte än. Kan ta 14 dagar tills förändringen sker eller vid den 1/8.
Du kommer säkert eller förhoppningsvis hamna under ”Mycket bra” kategorin, alltså under 1%
 
Senast ändrad:

Lisen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
2 Juli 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
När en ff försvinner ser du det samma dag kl.08 och då ändras betyget också, alltså den 8/7 kl.08 kommer du inte ha några kvar och betyget sänker ner.

Ang blanco kolla om det rapporterades som avslutat eller inte än. Kan ta 14 dagar tills förändringen sker eller vid den 1/8.
Du kommer säkert eller förhoppningsvis hamna under ”Mycket bra” kategorin, alltså under 1%
Tack för svar! Blancolånet står som avslutat på UC den 11/6. Kanske det inte ändrar sig förrän nästa månad då.
Jag har ju även andra förutsättningar som påverkar mitt betyg.. tror du att jag kan komma så långt ner som under 1% med följande förutsättningar:
Årsinkomst 520000kr
Underskott av kapital 40000kr
Privatlån Icabanken 266000kr
Två krediter fullt utnyttjade på totalt 30000kr
Och som sagt var 0 ff från och med måndag nästa vecka
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
118
Poäng
297
Hittar inte svar i tidigare trådar. Sökte samlingslån med UC 4,2 men på upplysningskopian stod det 1,77. Kan man inte lita på det som står på minUC?

Fick beviljad efter UC men avslag efter en andra kontroll med Bisnode och jag undrar om det kan bero på att jag har angivit att jag vill samla 100% av den sökta summan där 50% syns på UC och 50% utanför. Är det pga de 50% utanför som de valde att ta en Bisnode för å se hur illa det är utanför UC? Tänker ju söka igen om två månader och undrar om jag borde ange att jag endast vill samla det synliga på UC och det utanför blir ny ökad skuld.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Tack för svar! Blancolånet står som avslutat på UC den 11/6. Kanske det inte ändrar sig förrän nästa månad då.
Jag har ju även andra förutsättningar som påverkar mitt betyg.. tror du att jag kan komma så långt ner som under 1% med följande förutsättningar:
Årsinkomst 520000kr
Underskott av kapital 40000kr
Privatlån Icabanken 266000kr
Två krediter fullt utnyttjade på totalt 30000kr
Och som sagt var 0 ff från och med måndag nästa vecka
Krediterna stökar till det lite skulle jag gissa, dom håller emot en sänkning av betyget.
 

Lånaldo

Medlem
Poäng: 86
Blev medlem
26 Juni 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Hej alla,

Har följt detta forum och denna tråd ett tag sedan jag själv satt mig i en mindre önskvärd position genom lite fel-investeringar. Känns som jag har hyfsad koll på hur det fungerar men tänker jag delar med mig hur det ser ut för mig ifall någon annan är i liknande situation. Vill dela med mig av hur riskprognos och UC score ändras när förfrågan försvinner, när blanco-lån betalas av osv. Och så får ni se om det är relevant information för er. Jag kommer uppdatera mellan varven om ni vill.

I Juni 2023 hade jag ett UC score på 644 (mycket bra). Kommer inte ihåg riskprognos men tror den var på cirka 1%.
Min årsinkomst var då cirka 640k.
Och hade två egna Blancolån (34000 på Swedbank och 110 000 hos SBAB) och ett gemensamt med tjejen (180 000 hos SBAB). Även ett bolån på 2 miljoner (bostad värd cirka 2.8 miljoner). 0 förfrågningar vid denna tidpunkt. Inga anmärkningar eller liknande.

Där och då tog jag dumt nog en massa upplysningar och gjorde om några lån vilket betydde att min situation ändrades till 11 förfrågningar. 3 Blancolån (2x Swedbank på totalt 150 000 och SBAB 110 000) och ett kreditkort hos SEB. Fortfarande inga anmärkningar.
Mitt UC score sjönk till 400 och min prognos höjdes till 13%.

Sen i September ifjol har jag inte tagit några nya upplysningar förutom för en Leasingbil hos Toyota den fjärde Januari. Min inkomst har ökat till 800k, jag har betalat av och avslutat krediten hos SEB och nu är lånen hos Swedbank nere på 110k och mitt egna på SBAB 97k. Vilket gjorde att jag under några månader legat på 3.4% och 567 UC Score. I början på veckan hade jag 7 FF kvar. I måndags försvann en och då sänktes min prognos till 2.7%. I tisdags höjdes min UC score till 580. Så de uppdateringarna skedde oberoende av varandra den 24e och 25e Juni.

Mina nästa hållpunkter är den 4e Juli då mitt FF hos Toyota blir sex månader (har sett att det spekuleras om detta har nån betydelse) och 2 FF som försvinner den 9e Juli och den 29e Juli.

Finns det intresse så kan jag fortsätta uppdatera hur det ser ut då jag tror att många kan identifiera sig med min situation. Och såklart får mig gärna gissa hur min prognos och score kommer utvecklas.

Är inte detta relevant så kan admin ta bort inlägget, tar det inte personligt.

MVH

/Lånaldo

Sen jag skrev detta har följande skett.

Månadsamorterat 6000. Reggades på UC första juli.

Riskprognos Gick från 2.7 till 2.5 klockan 08 den 3e Juli (just här hade inget nytt skett så mest troligt släpar effekten av amortering ett par dagar)

Midnatt mellan 3e Juli och 4e Juli uppdaterades UC score från 580 till 584.

Idag den 4e Juli blir min äldsta förfrågan sex månader (leasingbil). Ingen uppdatering har skett i skrivande stund.

Status just nu.

Riskprognos: 2.5
UC Score: 584
FF: 6 stycken (Alla försvinner mellan 9/7 och 4/1)
Totalt Blanco (362 900 varav 162 är 50/50 med sambo som privatlån på SBAB)
Bolån: 2 miljoner (radhus värt 2.9milj)
Inkomst: 806 000
Underskott av kapital: 44 000
Kredit: 0
Anmärkning: 0

Jag fortsätter uppdatera så vi tillsammans får mer data om hur denna mystiska algoritm fungerar.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Hittar inte svar i tidigare trådar. Sökte samlingslån med UC 4,2 men på upplysningskopian stod det 1,77. Kan man inte lita på det som står på minUC?

Fick beviljad efter UC men avslag efter en andra kontroll med Bisnode och jag undrar om det kan bero på att jag har angivit att jag vill samla 100% av den sökta summan där 50% syns på UC och 50% utanför. Är det pga de 50% utanför som de valde att ta en Bisnode för å se hur illa det är utanför UC? Tänker ju söka igen om två månader och undrar om jag borde ange att jag endast vill samla det synliga på UC och det utanför blir ny ökad skuld.
Det betyget du ser på den tagna upplysningen kan skilja sig fr det du ser på min uc beroende på vad den som tar den aktuella upplysningen har valt att se.
Fler och fler långivare väljer att forutom uc även ta ett Bisnode. Och ser de då massa andra skulder som inte syns på din Uc så kan det bli avslag.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
582
Mottagna reaktioner
310
Poäng
487
Tack för svar! Blancolånet står som avslutat på UC den 11/6. Kanske det inte ändrar sig förrän nästa månad då.
Jag har ju även andra förutsättningar som påverkar mitt betyg.. tror du att jag kan komma så långt ner som under 1% med följande förutsättningar:
Årsinkomst 520000kr
Underskott av kapital 40000kr
Privatlån Icabanken 266000kr
Två krediter fullt utnyttjade på totalt 30000kr
Och som sagt var 0 ff från och med måndag nästa vecka
Fullt utnyttjade krediter komma hålla uppe ditt betyg. Blancolån påverkar inte mycket, framför allt inte normal månadsamortering.
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
118
Poäng
297
Det betyget du ser på den tagna upplysningen kan skilja sig fr det du ser på min uc beroende på vad den som tar den aktuella upplysningen har valt att se.
Fler och fler långivare väljer att forutom uc även ta ett Bisnode. Och ser de då massa andra skulder som inte syns på din Uc så kan det bli avslag.
Tack för ditt svar. Men det är det jag inte förstår. Kollade på upplysningen som banken fick och det står ju inga andra belopp där än de som syns på UC. Enda de ser är score, risken och antal förfrågningar. Men dessa förfrågningar betyder att jag har krediter hos alla?

Undrar om jag outat mina icke-synliga skulder genom att ange att jag även vill samla något som inte syns på UC. Och om jag i stället borde samlat det synliga på UC och tagit resterande som ny skuld. Kanske hade undvikit extrakontroll via Bisnode då.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Tack för ditt svar. Men det är det jag inte förstår. Kollade på upplysningen som banken fick och det står ju inga andra belopp där än de som syns på UC. Enda de ser är score, risken och antal förfrågningar. Men dessa förfrågningar betyder att jag har krediter hos alla?

Undrar om jag outat mina icke-synliga skulder genom att ange att jag även vill samla något som inte syns på UC. Och om jag i stället borde samlat det synliga på UC och tagit resterande som ny skuld. Kanske hade undvikit extrakontroll via Bisnode då.
Svårt att veta då fler långivare har börjat med att även ta ett Bisnode oavsett.
Du får ju göra som du säger (vid nästa ansökan) samla det du har synligt på uc och resten som ett nytt lån. Men kanske allra bästa att bara samla utan att ta ett nytt lån?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp