• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Hoppas min kreditbetyg förbättras nu ligger den på 6.6% med en anmärkning som försvinner nu slutet av juni med 2 ff blanco 160tkr inkomst 534400kr. 21900 underskott vad tror ni den kommer hamna på efter 30 juni
Under 1%. Den kommer nog höjas första tiden efter att anmärkningen är borta, sen bör du nog hamna på 0,4-0,6 tror jag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Hej alla,



Är inte detta relevant så kan admin ta bort inlägget, tar det inte personligt.

MVH

/Lånaldo

I högsta grad relevant för tråden och återkom gärna med uppdateringar.

Min gissning (för det är det)

4 juli 2.6
9 juli 2.2
29 juli 1.9


Med de siffrorna (hög lön, låga blancon och 0 ff) borde du ligga ner mot 0.2-0.3 så förhoppningsvis blir det mycket mer skjuts nedåt än så redan nu i juli. Tycker du ligger orättvist "högt" redan nu. Du har inga krediter alls? Lycka till.
 
Senast ändrad:

Lånaldo

Medlem
Poäng: 86
Blev medlem
26 Juni 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
I högsta grad relevant för tråden och återkom gärna med uppdateringar.

Min gissning (för det är det)

4 juli 2.6
9 juli 2.2
29 juli 1.9


Med de siffrorna (hög lön, låga blancon och 0 ff) borde du ligga ner mot 0.2-0.3 så förhoppningsvis blir det mycket mer skjuts nedåt än så redan nu i juli. Tycker du ligger orättvist "högt" redan nu. Du har inga krediter alls? Lycka till.

Tack!
Stämmer, jag har inga krediter numera. Har sammanlagt 360k i Blancolån (varav ett som delas med tjejen).
2 ff som går ut i juli, 1 i augusti, 2 i september, 1 i januari.

Tack för dina gissningar. Det vore underbart att komma under 1.0 i september senast. Borde vara fri från blancolån inom 3 år vilket vore helt underbart. Var nog på gränsen till att gräva mig en ännu djupare grop innan jag hann ta tag i det och vända skutan.

Jag håller er uppdaterade på hur UCs algoritmer fungerar i mitt fall här under sommaren/hösten.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har det ändrats så man inte ser nya förfrågningar direkt på minuc? Är det först efter någon dag?
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Rensat bort krediter från UC tack vare hjälp från privat så inget nytt synligt.

Från:
Credway - 27/30K
Fairlo - 97/100k
Remember - 27/30K

Kommer endast ha kvar Remember på 7/30K då jag prioriterade att rensa bort de utanför UC med sämre ränta så dessa sista 7K får jag bearbeta kommande månaderna.

Ska bli intressant att se vart betyget hamnar efter uppdatering. 8.6% just nu med 5ff och en till som försvinner i Juli.
 

Gbg95

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
27 Juni 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej! Borde inte min uc score samt riskprognos uppdateras? Betalade av ett blanco 26/6 på 260k. Men det enda som hänt är att det står som avslutat.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Rensat bort krediter från UC tack vare hjälp från privat så inget nytt synligt.

Från:
Credway - 27/30K
Fairlo - 97/100k
Remember - 27/30K

Kommer endast ha kvar Remember på 7/30K då jag prioriterade att rensa bort de utanför UC med sämre ränta så dessa sista 7K får jag bearbeta kommande månaderna.

Ska bli intressant att se vart betyget hamnar efter uppdatering. 8.6% just nu med 5ff och en till som försvinner i Juli.
Kommer göra en hel del att nästan nolla krediterna. Är målet ett bra samlingslån så rekommenderar jag ändå att vänta till 0 FF också för bästa möjliga ränta (även om du skulle bli beviljad med 4 UC FF och nästan nollade krediter),
Tar du ett samlingslån så vill du kunna ha det i många år utan att det bekymrar dig. Då är du fri att amortera och omförhandla det som är kvar och behöver inte bry dig så mycket om nya lånet. Därför är det viktigt att komma ner i ränta så mycket som möjligt på det nya, stora lånet.

Vet inte om det är målet. Men bara en rekommendation att inte ta ett samlingslån dessa tider bara för att du blir beviljad, utan försök att få till det så bra som möjligt genom att vänta ut alla förfrågningar och håll utnyttjade kreditnivån låg.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 333
Mottagna reaktioner
940
Poäng
757
Kommer göra en hel del att nästan nolla krediterna. Är målet ett bra samlingslån så rekommenderar jag ändå att vänta till 0 FF också för bästa möjliga ränta (även om du skulle bli beviljad med 4 UC FF och nästan nollade krediter),
Tar du ett samlingslån så vill du kunna ha det i många år utan att det bekymrar dig. Då är du fri att amortera och omförhandla det som är kvar och behöver inte bry dig så mycket om nya lånet. Därför är det viktigt att komma ner i ränta så mycket som möjligt på det nya, stora lånet.

Vet inte om det är målet. Men bara en rekommendation att inte ta ett samlingslån dessa tider bara för att du blir beviljad, utan försök att få till det så bra som möjligt genom att vänta ut alla förfrågningar och håll utnyttjade kreditnivån låg.

Tack för input!

Jag instämmer med det du säger men är trots det lite kluven för hur jag ska göra.

Senaste ff är ifrån April så det skulle bli en ganska lång väntan trots att jag förstår att detta blir ett lån man kommer ha x antal år.

Jag har 485K hos Remember med ränta på 9.75% effektiv vilket är acceptabelt i dagens ränteläge. 245K är däremot hos Lea Bank med ränta på kring 16% som jag gärna vill byta ut givetvis.

Frågan är dock vilken ränta jag kan förvänta mig med kommande förutsättningar.. Det är inte ens säkert att jag får något erbjudande, planen är isåfall att diskutera med min egen bank om eventuell lösning där. Jag har helt rent transaktionshistorik sedan 8 månader tillbaka så jag är inte längre rädd för de manuella kontrollerna som jag varit tidigare medans jag fortfarande spelade och lånade.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Tack för input!

Jag instämmer med det du säger men är trots det lite kluven för hur jag ska göra.

Senaste ff är ifrån April så det skulle bli en ganska lång väntan trots att jag förstår att detta blir ett lån man kommer ha x antal år.

Jag har 485K hos Remember med ränta på 9.75% effektiv vilket är acceptabelt i dagens ränteläge. 245K är däremot hos Lea Bank med ränta på kring 16% som jag gärna vill byta ut givetvis.

Frågan är dock vilken ränta jag kan förvänta mig med kommande förutsättningar.. Det är inte ens säkert att jag får något erbjudande, planen är isåfall att diskutera med min egen bank om eventuell lösning där. Jag har helt rent transaktionshistorik sedan 8 månader tillbaka så jag är inte längre rädd för de manuella kontrollerna som jag varit tidigare medans jag fortfarande spelade och lånade.
Bra jobbat! Som @LånaUtanPapper nämner så kan det vara värt att vänta lite, men i synnerhet när du har så färsk tagen Uc. Pratat med låneförmedlare som anser att man bör vänta sex månader mellan ansökningar för att öka chanser till vettiga villkor. Är själv i behov av att söka nytt samlingslån (2 ff, sep 23 & Jan 24). Frestad att söka nytt men avvaktar räntebesked i september och 1 ff faller bort. Dessutom kanske konjukturläget hinner ljusnar mer.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp