• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 296
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
Ok. Ja det är en hel vetenskap allt det här. Bara grejen att alla människor, 18 år och uppåt har ett kreditbetyg, vare sig man vill eller inte. Rätt sjukt egentligen, sådan ”kontroll”. Problemet med kreditkort och kreditvärdighet är ju också att om man har ett kort med pengar på så kan man när som helst också utnyttja pengarna. Ibland vet man varken ut eller in. Kreditbetyget är så sammansatt och individuellt så det finns inga exakta regler för vad som leder till vad. Men som regel ”dåligt” för kreditvärdigheten att ha kort känns det som. Själv brukar jag till slut utnyttja hela kortet så jag ska ju inte ha några kort:)
Min sambo t ex behöver aldrig bekymra sig om sitt betyg, men så hatar han lån! Men har man en bra inkomst och skulder som i förhållande till inkomsten inte är för stora och inte tar en massa lån hela tiden så kan det inte vara så svårt att ligga på mellan 1-2 i betyg tänker jag?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 296
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
Upp som en sol, ner som en pannkaka Betyget gick fr 2,9 till 4,1 efter höjningen av EasyCard fr 5k till 10k.
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Min sambo t ex behöver aldrig bekymra sig om sitt betyg, men så hatar han lån! Men har man en bra inkomst och skulder som i förhållande till inkomsten inte är för stora och inte tar en massa lån hela tiden så kan det inte vara så svårt att ligga på mellan 1-2 i betyg tänker jag?
Nej så är det ju. Jag har visserligen 11 förfrågningar för tillfället men har ändå 1,6 i betyg. Önskar förstås att det var lägre ändå, men utifrån förutsättningarna är det ett ok betyg. Jag gissar att om man har endast 1-2 förfrågningar per år skulle kreditbetyget kunna vara riktigt bra. I mitt fall är det möjligen en relativt hög lön som räddar betyget, samtidigt jämförs man ju med andra i samma ”grupp” med inkomst och sånt. Känns som andra ”äger mer”, sparar mer osv. Själva hyr vi lägenhet och äger ingenting:)
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Hej!
Undrar lite.
Hade en gammal kredit om 5000 kr från easycredit som legat på min UC fast jag inte använt det på säkert mer än ett år.
Skulden är alltid betald och kontot är avslutad. Jag ringde Northmill bank för över en vecka sedan och frågade varför dom inte tagit på denna kredit då jag vid avslut bett dom avsluta. Dom sa att dom skulle göra det. Men det står fortfarande kvar på min UC.
Jag såg också att mina krediter uppdateras vid månadsskifte. Kan det vara så att den försvinner nu sista juli?
Tycker det är himla märkligt att den ligger kvar fast den är avslutad..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 296
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
Hej!
Undrar lite.
Hade en gammal kredit om 5000 kr från easycredit som legat på min UC fast jag inte använt det på säkert mer än ett år.
Skulden är alltid betald och kontot är avslutad. Jag ringde Northmill bank för över en vecka sedan och frågade varför dom inte tagit på denna kredit då jag vid avslut bett dom avsluta. Dom sa att dom skulle göra det. Men det står fortfarande kvar på min UC.
Jag såg också att mina krediter uppdateras vid månadsskifte. Kan det vara så att den försvinner nu sista juli?
Tycker det är himla märkligt att den ligger kvar fast den är avslutad..
Avslutade krediter ser bara du på din uc i 12 månader, sen försvinner de helt.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Avslutade krediter ser bara du på din uc i 12 månader, sen försvinner de helt.

Det visade sig att den är avslutad och betald 2018 men kontot är inte borttaget , det har dom missat helt!
Men hon i kundtjänst menar att dom gör en " anonym kreditupplysning" så det ska inte påverka mitt betyg. Vad menas med det? Den finns ju med på min UC?!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp