• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 296
Mottagna reaktioner
7 556
Poäng
5 137
Det visade sig att den är avslutad och betald 2018 men kontot är inte borttaget , det har dom missat helt!
Men hon i kundtjänst menar att dom gör en " anonym kreditupplysning" så det ska inte påverka mitt betyg. Vad menas med det? Den finns ju med på min UC?!
De tar väl creditsafe, precis som Credway, så då menar kundtjänst att själva förfrågan inte påverkar kreditvärdigheten men i o m att skulden syns på din uc så påverkar jag ändå. Men kundtjänst förstår ibland inte vad som är vad och vad som är viktigt för oss när vi pratar om uc betyg etc.
Men om den vad avslutad och inte utnyttjad så har den i a f inte gjort skada för ditt betyg.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Ja det märkes att hon inte hade full koll. Jag ska kolla efter månadsskiftet att den försvinner från min UC.
Det har tagit mig flera år att förstå det jag hittills gör om uc-betyg etc. Vem hade en aning om att man ens hade ett betyg för några år sedan.? Man får vara glad att man i alla fall är lite mer medveten idag. Nej, det kan vara svårt att få rätt hjälp när man ringer och frågar om sånt här, man får antagligen inte prata med de riktiga ”experterna” utan det är nog de som ”sållar” lite bland samtalen.
 

Miniliten

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
21 Juni 2019
Meddelanden
173
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Bott några år på samma ställe, inget har ändrats sedan månadsuppdateringen annat än att jag bott en vecka till på samma ställe, betyget försämrades från 0.2 till 0.43

Jag fick ju en liknande förra månaden. Från 0.2 till 0.3 (Kreddy) utan anledning.

Nu blev den 0.2 igen. Absolut inget har förändrats som kan förklara.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Stort grattis! Jag kollade mitt betyg efter tolvslaget men det är oförändrat 1.0. Det känns dock inte så ”bra” som de låter; pga att jag redan har flera lån plus nu 10 st förfrågningar och stort underskott (pga. aktieaffärer) plus inte minst pga Corona (enligt Sambla) så får jag just nu inga särskilt bra erbjudanden. Planen är att vänta till april då nya deklarationen blir klar med betydligt mindre underskott av kapital och bara 1 enda förfrågan (14/1 har jag bara en ff. Som sagt, det är jättekul när betyget går neråt/förbättras!:)

Varför stort underskott pga aktieaffärer? Om man får vara nyfiken? :rolleyes:
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Varför stort underskott pga aktieaffärer? Om man får vara nyfiken? :rolleyes:
Jag har ju lån så jag har redan ett underskott, men som inte är gigantiskt. Hade aktier 2018 och 2019. -19 gick det sammantaget oerhört dåligt. Jag fick tillbaka väldigt mycket på skatten men också ett underskott som var det tredubbla mot vad jag ”egentligen har”. Har slutat med aktier nu, tycker det är för svårt och för osäkert.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Jag har ju lån så jag har redan ett underskott, men som inte är gigantiskt. Hade aktier 2018 och 2019. -19 gick det sammantaget oerhört dåligt. Jag fick tillbaka väldigt mycket på skatten men också ett underskott som var det tredubbla mot vad jag ”egentligen har”. Har slutat med aktier nu, tycker det är för svårt och för osäkert.


Hade du aktierna på ett ISK konto eller på en aktiedepå? Du har inget sparande i fonder då? Då behöver man ju inte ha lika bra koll.
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Hade du aktierna på ett ISK konto eller på en aktiedepå? Du har inget sparande i fonder då? Då behöver man ju inte ha lika bra koll.
Jag hade faktiskt inte ISK. Jag hade lite dålig koll där. Har kollegor som håller på med ISK, både aktier och fonder, det är ju mycket smartare. Men när jag hörde mer från kollegorna om aktier och ISK hade jade redan kört igång. Första året lyckades jag rätt bra medan andra året var katastrof. Tur man får dra av för förlusterna. Fick en STOR skatteåterbäring i juni i år:)
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Jag hade faktiskt inte ISK. Jag hade lite dålig koll där. Har kollegor som håller på med ISK, både aktier och fonder, det är ju mycket smartare. Men när jag hörde mer från kollegorna om aktier och ISK hade jade redan kört igång. Första året lyckades jag rätt bra medan andra året var katastrof. Tur man får dra av för förlusterna. Fick en STOR skatteåterbäring i juni i år:)
Fortsätt med ISK. Depåer är bättre vid räntefonder.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp