• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Så här svarade UCs handläggare i chatten:

"Som längst kan det dröja tills mitten av nästa månad för ett lån eller en kredit att uppdateras. Däremot har de flesta banker och kreditgivare börjat rapportera till oss dagligen, det betyder att många lån och krediter kan uppdateras dagligen."
Blir ju en ganska radikal förändring för oss som försöker optimera siffrorna. Mest bra eller dåligt tror ni? Det kommer ju inte längre gå att allokera runt summor mellan krediter och bankkonto veckovis för att frisera siffrorna men kanske det också kan vara positivt med snabbare puckar i uppdateringarna?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Blir ju en ganska radikal förändring för oss som försöker optimera siffrorna. Mest bra eller dåligt tror ni? Det kommer ju inte längre gå att allokera runt summor mellan krediter och bankkonto veckovis för att frisera siffrorna men kanske det också kan vara positivt med snabbare puckar i uppdateringarna?
Nej precis. Känns som om bankerna drar åt en snara.
Fick nyss nej från Collector på ett lån efter att de tagit PSD2. Det ska heta inkomstverifiering men de synar annat.
De sa att min inkomst var bra MEN de såg en inkassobetalning från kontot och det fick absolut inte förekomma. De tittar alltså inte på framtida betalningsförmåga utan tittar bakåt med hjälp av PSD2. De sa att jag fick vänta 11 månader tills nästa ansökan för inkassobetalningen var tvungen att vara minst 11 månader gammal.
Surt när det var en räkning på 3000 kronor som gick till inkasso när jag låg 3 veckor på sjukhus.

När jag tog lån hos Ikanobank så krävde även de inkomstverifiering men den var av enklare slag. När jag sedan ringde dem så frågade de bara kring inkomsten och fokuserade på den framtida betalningsförmågan.

Men detta med UC var verkligen inget man hade väntat sig. Känns som om bankerna vill hålla oss hack-i-häl för att syna minsta förändring.
 

plusminusnoll

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
11 Oktober 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
via UC cha
Ja, Som längst kan det dröja tills mitten av nästa månad för ett lån eller en kredit att uppdateras. Däremot har de flesta banker och kreditgivare börjat rapportera till oss dagligen, det betyder att många lån och krediter kan uppdateras dagligen.
 

plusminusnoll

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
11 Oktober 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag: Kommer UC på min sida således att förändras flera gånger per månad
UC:
Precis, det kan vara så att det ändras dagligen :) om det är så att vi får den informationen
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag har svårt att tro att alla banker och andra låneaktörer plötsligt samma månad skulle få för sig att ändra sina inrapporteringsrutiner. De har ju säkert redan tidigare rapporterat in vid olika tidpunkter, men att UC nu har valt att redovisa det löpande. Vill de kanske ha mer trafik på sidan?
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Nej precis. Känns som om bankerna drar åt en snara.
Fick nyss nej från Collector på ett lån efter att de tagit PSD2. Det ska heta inkomstverifiering men de synar annat.
De sa att min inkomst var bra MEN de såg en inkassobetalning från kontot och det fick absolut inte förekomma. De tittar alltså inte på framtida betalningsförmåga utan tittar bakåt med hjälp av PSD2. De sa att jag fick vänta 11 månader tills nästa ansökan för inkassobetalningen var tvungen att vara minst 11 månader gammal.
Surt när det var en räkning på 3000 kronor som gick till inkasso när jag låg 3 veckor på sjukhus.

När jag tog lån hos Ikanobank så krävde även de inkomstverifiering men den var av enklare slag. När jag sedan ringde dem så frågade de bara kring inkomsten och fokuserade på den framtida betalningsförmågan.

Men detta med UC var verkligen inget man hade väntat sig. Känns som om bankerna vill hålla oss hack-i-häl för att syna minsta förändring.
Låter jäkligt tufft att bli nekad på grund av en enskild inkassoinbetalning när allt annat är i ordning. Kan ju räcka med en bortglömd räkning bara:-(
 

noll

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
409
Mottagna reaktioner
95
Poäng
267
Låter jäkligt tufft att bli nekad på grund av en enskild inkassoinbetalning när allt annat är i ordning. Kan ju räcka med en bortglömd räkning bara:-(
Ja, tänkte bara berätta om detta och att PSD2 synar i sömmarna medans Ikanos inkomsverifiering riktar sig till inkomst/pengar in, dvs framtida betalningsförmåga.
 

T-bag

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
18 Januari 2022
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Från 3 privatlån till 2, en avbetalningskredit är borta samt kreditkort nollat. Betyget är exakt samma som innan. Så för min del hade inte samlingslånet någon påverkan på mitt betyg.. Kan det ske en förändring tro när kreditkortet försvinner helt från min uc?
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Från 3 privatlån till 2, en avbetalningskredit är borta samt kreditkort nollat. Betyget är exakt samma som innan. Så för min del hade inte samlingslånet någon påverkan på mitt betyg.. Kan det ske en förändring tro när kreditkortet försvinner helt från min uc?
Vet att det låter konstigt, men jag har på känn att själva betyget inte är uppdaterat ännu trots att siffrorna är det. Jag borde till exempel fått en höjning och du borde definitivt fått en sänkning (inte minst för det nollade kreditkortet)
 

T-bag

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
18 Januari 2022
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Vet att det låter konstigt, men jag har på känn att själva betyget inte är uppdaterat ännu trots att siffrorna är det. Jag borde till exempel fått en höjning och du borde definitivt fått en sänkning (inte minst för det nollade kreditkortet)
Får lite den känslan också. Får hoppas på förändrade siffror snart då.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp