• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
nära 100%. Men det måste ju vara förfrågningarna som är boven för att ha 60 000 i krediter kan ju inte vara värre än någon som har 600 000 i blanco
Nej, du har väldigt hög utnyttjandegrad och då ses du som en stor risk. Dvs du kan ta ut, betala in, ta ut och betala in. Likadant med att du ses som en risk med många FF på kort tid.

Det är inte skuldbördan på blancolån som ger dålig UC.

Utan det som ger dålig UC är många krediter och att dom är hög utnyttjade tillsammans med många FF så ger det dåligt betyg.
Mest är det 100 % dina krediter som ger dålig UC.
Jag har närmare 900.000 i blanco , tjänar ca 50 tkr mindre än dig. Men har 2,2 % och 11 FF
Jag har inte krediter alls. Jag har avslutat alla och när jag tog bort den sista så gick betyget från 11 till 4 .

Betalar du av dina krediter och har som mest 20 % utnyttjande grad allra helt 0 kr så kommer du få ner ditt betyg i samband med att du får bort dina många FF.


Om du läser vidare i forumet så kan du läsa att det är många som har varit med om samma grej.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hoppet lever!

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
18 Februari 2022
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
30
Poäng
136
Nej, du har väldigt hög utnyttjandegrad och då ses du som en stor risk. Dvs du kan ta ut, betala in, ta ut och betala in. Likadant med att du ses som en risk med många FF på kort tid.

Det är inte skuldbördan på blancolån som ger dålig UC.

Utan det som ger dålig UC är många krediter och att dom är hög utnyttjade tillsammans med många FF så ger det dåligt betyg.
Mest är det 100 % dina krediter som ger dålig UC.
Jag har närmare 900.000 i blanco , tjänar ca 50 tkr mindre än dig. Men har 2,2 % och 11 FF
Jag har inte krediter alls. Jag har avslutat alla och när jag tog bort den sista så gick betyget från 11 till 4 .

Betalar du av dina krediter och har som mest 20 % utnyttjande grad allra helt 0 kr så kommer du få ner ditt betyg i samband med att du får bort dina många FF.


Om du läser vidare i forumet så kan du läsa att det är många som har varit med om samma grej.
Okej. Du har säkert rätt så får kolla på det. Dock ett otroligt konstigt system. För kollar man på dina och mina förutsättningar så är det ju rätt logiskt att tro att du med 900 000 har en mycket större risk att råka i trubbel än jag med mina 60 000. Men allt är inte logiskt här i världen ‍♂️
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Okej. Du har säkert rätt så får kolla på det. Dock ett otroligt konstigt system. För kollar man på dina och mina förutsättningar så är det ju rätt logiskt att tro att du med 900 000 har en mycket större risk att råka i trubbel än jag med mina 60 000. Men allt är inte logiskt här i världen ‍♂️
Varför skulle jag ha en större risk egentligen. Med helt fläckfri historik utan anmärkningar , försäkringar på mina lån och fast ökande stadig inkomst mer 20 år tillbaka i tiden.
Än med en person ( gäller inte dig nu ;) ) med kreditkort som behöva låna pengar varje månad för att kunna få det att gå runt.

Jag tycker det är ett bra system. För annars hade ju ännu fler personer kunnat skaffat kreditkort och vi hade haft ännu mer människor som sitter i skiten över tid. Handlar för pengar som man inte har. Det fyller ingen funktion över huvudtaget,

Jag har varit där och haft otroligt många krediter tills just min UC var så jävla dålig att det inte gick. Tacksam idag att jag inte kunde få flera kreditkort.

Men jag fattar hur du menar :)
 

Hoppet lever!

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
18 Februari 2022
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
30
Poäng
136
Varför skulle jag ha en större risk egentligen. Med helt fläckfri historik utan anmärkningar , försäkringar på mina lån och fast ökande stadig inkomst mer 20 år tillbaka i tiden.
Än med en person ( gäller inte dig nu ;) ) med kreditkort som behöva låna pengar varje månad för att kunna få det att gå runt.

Jag tycker det är ett bra system. För annars hade ju ännu fler personer kunnat skaffat kreditkort och vi hade haft ännu mer människor som sitter i skiten över tid. Handlar för pengar som man inte har. Det fyller ingen funktion över huvudtaget,

Jag har varit där och haft otroligt många krediter tills just min UC var så jävla dålig att det inte gick. Tacksam idag att jag inte kunde få flera kreditkort.

Men jag fattar hur du menar :)
Ja alltså det är ju inte mot dig personligen men det tror jag du är med på men klargör det för säkerhetsskull :)
Alltså jag tänker lite såhär att jag har ett kreditkort som är nyttjat 1 gång så inget som förändras månadsvis. Ponera nu att du och jag blir av med våra jobb då ligger ju du mycket mer risigt till för att klara dina 900 000 än vad jag gör för att betala av mina 60 000 och detta baserar jag givetvis på sånt som syns i en upplysning då UC inte vet om vi har försäkringar på våra lån, a-kassa eller liknande. Sen kanske du har bättre förutsättningar än mig men jag tänker bara på det som syns i en upplysning.
Vet inte om jag är tydlig så man förstår :)
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Ja alltså det är ju inte mot dig personligen men det tror jag du är med på men klargör det för säkerhetsskull :)
Alltså jag tänker lite såhär att jag har ett kreditkort som är nyttjat 1 gång så inget som förändras månadsvis. Ponera nu att du och jag blir av med våra jobb då ligger ju du mycket mer risigt till för att klara dina 900 000 än vad jag gör för att betala av mina 60 000 och detta baserar jag givetvis på sånt som syns i en upplysning då UC inte vet om vi har försäkringar på våra lån, a-kassa eller liknande. Sen kanske du har bättre förutsättningar än mig men jag tänker bara på det som syns i en upplysning.
Vet inte om jag är tydlig så man förstår :)
Jamen det förstår jag :) Jag tar inte åt mig!

Fast jag ligger inte risigt till för jag har försäkringar på mina lån. Och inkomstförsäkring precis som du är inne på. Så för mig själv så är jag safe.

Men, jag fattar hur du menar såklart, och jag håller med dig. Att eftersom summan skiljer 840 tkr så är såklart jag en större risk eftersom summan är högre.

Men det finns några saker jag inte gör ,som gör att jag ses som en mindre risk.
- Jag tar inga onödiga FF alls.
- Jag har inga kreditkort
- Jag handlar inget på avbetalning/faktura

Däremot är jag ju nu belånad så högt efter alla mina samlingslån så nu kan jag inte låna mer och ska inte heller. Utan nu ska jag bara få ner mina räntor över tid.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
446
Poäng
557
Skulle någon förklara min situation? Jag hade årsinkomst 2020 på 302 tkr och nu 407 tkr och gick från 16.5 till 19. Förra året var samma sak 16,5 till 19? Är detta någon bug? För vad fan är detta. Motivation om att inte söka något, inte få någon ff men ändå så går betyget upp fastän man har lån synliga på 60800 kr och en årsinkomst på 407k?
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
446
Poäng
557
Skulle någon förklara min situation? Jag hade årsinkomst 2020 på 302 tkr och nu 407 tkr och gick från 16.5 till 19. Förra året var samma sak 16,5 till 19? Är detta någon bug? För vad fan är detta. Motivation om att inte söka något, inte få någon ff men ändå så går betyget upp fastän man har lån synliga på 60800 kr och en årsinkomst på 407k?
Har inga kreditkort heller och 1 avslutad kredit hos northmill som ännu inte är uppdaterad.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
Skulle någon förklara min situation? Jag hade årsinkomst 2020 på 302 tkr och nu 407 tkr och gick från 16.5 till 19. Förra året var samma sak 16,5 till 19? Är detta någon bug? För vad fan är detta. Motivation om att inte söka något, inte få någon ff men ändå så går betyget upp fastän man har lån synliga på 60800 kr och en årsinkomst på 407k?
Det handlar om att du hamnar i en annan gruppering när du ökat inkomsten och i den gruppen får du då högre risk för du kanske har mer lån / förfrågningar / betalningsanmärkningar jämfört med andra i samma grupp :)
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Du jämförs med en ny kategori. Dom som tjänar din nya inkomst har kanske mindre belåning än vad dom i din föregående kategori hade.
Samma här, gick från 4.51% till 4.67% bara på inkomstuppdateringen som ökade från 600k till 730k. Även UC Score blev sämre. Och tror också på kategori teorin. Tror knappast gemene man i min kategori har 2m i blanco när man tjänar mer än 700k liksom. Huvudlöst (spel)

Man ser att de uppdaterat till 2021 inkomst genom att klicka på Kreditkollen -> Min ekonomi -> Inkomstuppgifter

Angående när de uppdaterar inkomst:
De uppgifter som visas avser taxerad inkomst och inhämtas från Skatteverket. Skatteverkets avisering av inkomstuppgifter sker normalt sett vid fem tillfällen varje år; april, juni, augusti, september och december.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
765
Mottagna reaktioner
733
Poäng
657
Det handlar om att du hamnar i en annan gruppering när du ökat inkomsten och i den gruppen får du då högre risk för du kanske har mer lån / förfrågningar / betalningsanmärkningar jämfört med andra i samma grupp :)
Detta är det många har råkat ut för tror jag
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp