• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Bullebulle999

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Samma här. Fick inledan början av maj, senaste jag hörde var från någon som svarade på min handläggares mail under dennes semester för en vecka sedan.
Två borgenärer som ej inkommit med uppgifter och dem väntar fortf. Man undrar ju hur lång tid de har på sig efter diverse påminnelser osv.
Har dem inte 30 dagar sen kungörelser skett. Svarar dem inte under denna tiden så faller skulden bort. Det vad jag kunde läsa mig till.logga in på Bolagsverket och kolla.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
En dum fråga kanske men jag behöver ha ett svar ^^. Jag betalar enligt betalplanen som är baserad på min och frugans inkomst, i beslutet har de räknat efter att min fru får ut 19k efter skatt men om hon låt oss säga har haft 12k efter skatt och jag ville inte ompröva och fortsatt betala det vi kom överens om från början, KAN då kf avsluta min sanering pga att jag inte omprövade funs låg inkomst? Eller kan detta leda till problem i framtiden?
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
En dum fråga kanske men jag behöver ha ett svar ^^. Jag betalar enligt betalplanen som är baserad på min och frugans inkomst, i beslutet har de räknat efter att min fru får ut 19k efter skatt men om hon låt oss säga har haft 12k efter skatt och jag ville inte ompröva och fortsatt betala det vi kom överens om från början, KAN då kf avsluta min sanering pga att jag inte omprövade funs låg inkomst? Eller kan detta leda till problem i framtiden?
Svar nej. Detta eftersom att din betalplan inte skulle få ökat belopp då inkomst sjunkit och för att du fortsätter betala rätt belopp utan dröjsmål.

Enda tillfället det kan bli ett problem är om du inte har råd att betala pga din frus sänkta inkomst. Och då bör du för din skull skicka in en omprövning om detta är något som är stadigvarande. För KFM kommer inte att ta hänsyn till att du inte har kunnat betalat ditt belopp om det inte finns en omprövning inskickad.

P.S. Visst kan man komma med "dumma frågor" när man har skusan - men får faktiskt göra det också ... jag gjorde det för att jag var så himla nervös att jag skulle göra fel :) D.S.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Ja men det är ju när skuldsaneringen är beslutad, men den ”vinner ju inte laga kraft” när den avslutas och det trodde jag du menade?

Ja, alla andra borgenärer har avslutat mina skulder, men icke Gothia… Där har dom istället chockökat på EN vecka… helt galet !

Min skuld hos Lowell som lades in i min sanering hösten 2021, var på 37 000 kr då, nu när jag loggar in med MobiltBankID så är skulden på 90 000 kr. Min hos Gothia, den var på 27 000 och är nu på
16 000. Inbetalt belopp 11 000 står det. Konstigt att skulden hos Gothia minskar men skulden hos Lowell ökar kraftigt.
 
Senast ändrad:

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Du ska meddela alla större ändringar i era inkomster
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jättekonstigt om den ökar eftersom räntor etc stannar vid inledandet.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Fel, alla ändringar ska meddelas och inte endast större ändringar.
Alltså ... nej.

Du MÅSTE inte meddela att din inkomst gått ned om du kan fortsätta betala på din betalningsplan. Inget kan ske om du inte meddelar detta.

Du MÅSTE dock meddela att din inkomst gått upp om du har mer än 4000 kr i ökat betalutrymme. Din skusan kan bli avbruten om du inte meddelar detta.

Jag valde att hålla vid min betalplan TROTS sänkt inkomst pga sjukskrivning och ökad hyra. Ingenting skedde pga det eftersom att jag betalade enligt min betalplan. Dock hade jag kunnat söka om omprövning eftersom min betalutrymme minskade med mer än 500 kr.

Jag har endast ansökt om omprövning när min inkomst har ökat så pass att jag ligger kring 4000 kr-sträcket. För det är den omprövningen som man ska sköta prickfritt om man inte vill stöta på problem.
 
Senast ändrad:

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Alltså ... nej.

Du MÅSTE inte meddela att din inkomst gått ned om du kan fortsätta betala på din betalningsplan. Inget kan ske om du inte meddelar detta.

Du MÅSTE dock meddela att din inkomst gått upp om du har mer än 4000 kr i ökat betalutrymme. Din skusan kan bli avbruten om du inte meddelar detta.
Så sa inte handläggaren till mig på kronofogden. Han sa att alla ändringar ska meddelas.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp