• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Exakt och det är därför jag kan anse att KFM verkligen skulle behöva gå ut med korrekt information som är tydlig för alla så att de här vansinniga köerna på omprövning minskar.
Ompröva allt är inte heller rimligt för den med skusan - förstå den stressen. Vid skusans avslut skulle man ju vara ett nervvrak.

Alla ger också olika information i olika forum, som tex på facebook i olika grupper. Tycker det här forumet är allra bäst av alla. Här får man korrekt information och det är bättre uppstyrt.

Jag har begärt omprövning två gånger, minskad inkomst för min fru (godkänt) och ökad inkomst (avslag). När jag fick avslag på ökad inkomst så blev jag väldigt förvånad att de avslog. Hon gick från 8 000 efter skatt till 13 000 efter skatt. Den fick vi avslag på men minskad inkomst fick vi godkänt och då ändrade dom betalningsplanen från 13 000 kr i månaden till 10 000 kr i månaden.

Min inkomst är densamma 30-31 000 efter skatt. Min fru däremot pendlar något hiskeligt eftersom hon är timvikarie och därför skickar vi inte in någon omprövning för henne. När hon har sommarjobbat nu så får hon "bra" lön. För två veckor sedan fick hon 20 000 efter skatt och nu i augusti får hon 23 000 efter skatt. Däremot, september -24 till juli -25 så pendlar hon mellan 7 000 och 15 000 efter skatt. Jag har ringt kronofogden och meddelat detta och dom har själva sagt att - nej, du behöver inte ompröva eftersom fru kaffesump får ökad inkomst under tre månader av året och sedan minskar den drastiskt igen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Undra på att det är långa handläggningstider om alla ändringar ska meddelas...

Det måste vara en rätt vidlyftig tolkning av vad man tror någon sagt.
Sådana tolkningar får man tillbaka ibland. "Du sa ju att det inte skulle dras på lönen denna gång"
"Nja, jag sa att om du kom in med underlaget för glasögonen/tandläkaren så kan vi kolla på det då, du har inte skickat in något och när jag ringde och frågade förra veckan så hade du inte tid att ordna det"
"Ja men tänkte jag kunde skicka in det om ett par veckor så, bara jag får pengarna nu"
"...."
 
Senast ändrad:

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Så sa inte handläggaren till mig på kronofogden. Han sa att alla ändringar ska meddelas.
Jag förstår ... och det är en rätt subjektiv mening enligt mig.

Och vi kan ta mig som exempel:

Jag har ansökt om omprövning 3 ggr. Första gången var jag rätt vilse i pannkakan och kunde inte få något konkret från KFM. Det var innan jag visste att denna fanns: https://kronofogden.se/download/18....722228/Omprovning-av-skuldsaneringsbeslut.pdf Så då skickade jag in en omprövning baserad på ökad inkomst samt ökad resekostnad. Detta tog mer eller mindre ut varandra så att mitt ökade betalningsutrymme var i realiteten strax under 2000 kr. Så det blev avslag - detta trots vad KFM sagt till mig när jag ringde dem för att få vägledning.
Andra gjorde jag när jag var i närheten av 4000 kr i ökat betalningsutrymme - men det hela togs ut av ökat normalbelopp , ökad hyra. Och sista gången när jag börjat föra bok över allt och jag fick det till att jag låg 147 kr över 4000 kr (då hade jag räknat på ökad inkomst, ökad hyra, ökat normalbelopp, ökat belopp för medicin och sjukvård). Och jag fick avslag för att när KFM räknande så låg jag på ca 3700 i ökat betalningsutrymme.
Jag kommer nu i dagarna att ansöka om omprövning igen då jag fick en löneförhöjning jag inte sett komma som gör att jag skjuter upp till (enligt mina beräkningar) ca 4500 i ökat betalningsutrymme.

Sedan har man KFM hemsida valt att lägga ut mer vägledande information som är mindre byråkratisk svenska här: https://kronofogden.se/skuldsanerin...uldsanering#button_12_338e6d8417768af37a81d48

"Som huvudregel ska du ha kvar minst 4 000—5 000 kronor mer per månad. Men vi kan göra en omprövning även om det rör sig om mindre förändringar. Det kan vi göra om det är tidigt i skuldsaneringen eller om vi nyligen har beslutat att sänka beloppet du betalar varje månad."
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Jag förstår ... och det är en rätt subjektiv mening enligt mig.

Och vi kan ta mig som exempel:

Jag har ansökt om omprövning 3 ggr. Första gången var jag rätt vilse i pannkakan och kunde inte få något konkret från KFM. Det var innan jag visste att denna fanns: https://kronofogden.se/download/18....722228/Omprovning-av-skuldsaneringsbeslut.pdf Så då skickade jag in en omprövning baserad på ökad inkomst samt ökad resekostnad. Detta tog mer eller mindre ut varandra så att mitt ökade betalningsutrymme var i realiteten strax under 2000 kr. Så det blev avslag - detta trots vad KFM sagt till mig när jag ringde dem för att få vägledning.
Andra gjorde jag när jag var i närheten av 4000 kr i ökat betalningsutrymme - men det hela togs ut av ökat normalbelopp , ökad hyra. Och sista gången när jag börjat föra bok över allt och jag fick det till att jag låg 147 kr över 4000 kr (då hade jag räknat på ökad inkomst, ökad hyra, ökat normalbelopp, ökat belopp för medicin och sjukvård). Och jag fick avslag för att när KFM räknande så låg jag på ca 3700 i ökat betalningsutrymme.
Jag kommer nu i dagarna att ansöka om omprövning igen då jag fick en löneförhöjning jag inte sett komma som gör att jag skjuter upp till (enligt mina beräkningar) ca 4500 i ökat betalningsutrymme.

Sedan har man KFM hemsida valt att lägga ut mer vägledande information som är mindre byråkratisk svenska här: https://kronofogden.se/skuldsanerin...uldsanering#button_12_338e6d8417768af37a81d48

"Som huvudregel ska du ha kvar minst 4 000—5 000 kronor mer per månad. Men vi kan göra en omprövning även om det rör sig om mindre förändringar. Det kan vi göra om det är tidigt i skuldsaneringen eller om vi nyligen har beslutat att sänka beloppet du betalar varje månad."

Det var anledningen till att min fru och jag fick avslag på vår omprövning när hon gick från 8 000 till 13 000 efter skatt. Två ting tog ut varandra.

Min fru och jag har kvar 12 000 - 13 000 när allt som allt är betalt men då ska jag också ta mig fram och tillbaka till jobbet som kostar mig 3000-4500 kr beroende på vad dieselpriset ligger på.
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Svar nej. Detta eftersom att din betalplan inte skulle få ökat belopp då inkomst sjunkit och för att du fortsätter betala rätt belopp utan dröjsmål.

Enda tillfället det kan bli ett problem är om du inte har råd att betala pga din frus sänkta inkomst. Och då bör du för din skull skicka in en omprövning om detta är något som är stadigvarande. För KFM kommer inte att ta hänsyn till att du inte har kunnat betalat ditt belopp om det inte finns en omprövning inskickad.

P.S. Visst kan man komma med "dumma frågor" när man har skusan - men får faktiskt göra det också ... jag gjorde det för att jag var så himla nervös att jag skulle göra fel :) D.S.
Tusen tack för svaret! Anledningen till varför jag undrade är att min fru jobbar som timvikarie och det blir aldrig stabil inkomst, det varierar från månad till månad hon kommer aldrig att överstiga 19k tvärtom det blir alltid mindre än den summa varje månad och jag orkar inte ompröva hela tiden. Därför kommer jag följa betalplanen och sköta all betalningar så länge jag kan. Tusen tack igen <3
 

TTteam

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
155
Mottagna reaktioner
37
Poäng
146
Alla ger också olika information i olika forum, som tex på facebook i olika grupper. Tycker det här forumet är allra bäst av alla. Här får man korrekt information och det är bättre uppstyrt.

Jag har begärt omprövning två gånger, minskad inkomst för min fru (godkänt) och ökad inkomst (avslag). När jag fick avslag på ökad inkomst så blev jag väldigt förvånad att de avslog. Hon gick från 8 000 efter skatt till 13 000 efter skatt. Den fick vi avslag på men minskad inkomst fick vi godkänt och då ändrade dom betalningsplanen från 13 000 kr i månaden till 10 000 kr i månaden.

Min inkomst är densamma 30-31 000 efter skatt. Min fru däremot pendlar något hiskeligt eftersom hon är timvikarie och därför skickar vi inte in någon omprövning för henne. När hon har sommarjobbat nu så får hon "bra" lön. För två veckor sedan fick hon 20 000 efter skatt och nu i augusti får hon 23 000 efter skatt. Däremot, september -24 till juli -25 så pendlar hon mellan 7 000 och 15 000 efter skatt. Jag har ringt kronofogden och meddelat detta och dom har själva sagt att - nej, du behöver inte ompröva eftersom fru kaffesump får ökad inkomst under tre månader av året och sedan minskar den drastiskt igen.
Är precis som dig, frun jobbar som timvikarie och du vet hur olika de får varje månad, tack för info.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Är precis som dig, frun jobbar som timvikarie och du vet hur olika de får varje månad, tack för info.

Ja, verkligen. Speciellt som jag skrev mellan september och juli. Då pratar vi allt mellan 8 000 och 15 000 efter skatt. KF har sagt att jag inte ska ompröva eftersom hon får ut 20 000 - 23 000 kr efter skatt två gånger om året. Efter det sjunker lönen drastiskt och går i väldiga vågor. Hade hon däremot legat på 20 000 - 23 000 året om, jag hade handlöst skickat in en omprövning utan tvekan.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Ja men det är ju när skuldsaneringen är beslutad, men den ”vinner ju inte laga kraft” när den avslutas och det trodde jag du menade?

Ja, alla andra borgenärer har avslutat mina skulder, men icke Gothia… Där har dom istället chockökat på EN vecka… helt galet !
Och än mer galet är att just IDAG, på min lunch, i Kivra, mottog jag ett inkasso krav från dom på totalbeloppet inkl. upplupen ränta för de 5 åren som jag har haft skuldsanering.... Jag tror jag smäller av !! Snart 5 månader sedan min skuldsanering avslutades.

Dom påstår i brevet :att via deras registerkontroll inte finns möjlighet för Gothia att via KF utmäta lön eller egendom hos mig i dagsläget, men kommer i fortsättningen att kontrollera mig på likartat sätt vid minst 4 tillfällen per år".
Dom skriver vidare: "för det fall vi har möjlighet därtill kommer vi att inge ansökan om betalningsföreläggande/ansökan om utmätning utan vidare kontakt med mig och det är av denna anledning som jag får detta brev om krav på betalning".

Ovan är ett axplock av vad som framkommer av deras brev... jag är ARG... hur lågt kan ett inkasso bolag får sjunka !!?? Jag ska, sanna mina ord, ta ett "snack" med dom...
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Och än mer galet är att just IDAG, på min lunch, i Kivra, mottog jag ett inkasso krav från dom på totalbeloppet inkl. upplupen ränta för de 5 åren som jag har haft skuldsanering.... Jag tror jag smäller av !! Snart 5 månader sedan min skuldsanering avslutades.

Dom påstår i brevet :att via deras registerkontroll inte finns möjlighet för Gothia att via KF utmäta lön eller egendom hos mig i dagsläget, men kommer i fortsättningen att kontrollera mig på likartat sätt vid minst 4 tillfällen per år".
Dom skriver vidare: "för det fall vi har möjlighet därtill kommer vi att inge ansökan om betalningsföreläggande/ansökan om utmätning utan vidare kontakt med mig och det är av denna anledning som jag får detta brev om krav på betalning".

Ovan är ett axplock av vad som framkommer av deras brev... jag är ARG... hur lågt kan ett inkasso bolag får sjunka !!?? Jag ska, sanna mina ord, ta ett "snack" med dom...
Herregud. Du kan ju vara lugn i detta dock dina skulder ingick i din skuldsanering.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp