• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Ett exempel jag kan tänka mig.

Ponera jag är skyldig Lasseman som är min bror 1.000.000.
Jag får skuldsanering där jag ska betala 10% till borgenärerna -alltså ska lasseman ha 100.000 totalt.

Men eftersom Lasseman är min bror pyntar jag in extra "vid sidan" till honom - skatteverket som är en utav mina borgenärer får reda på det, överklagar och ja...Skiten träffar fläkten.
Fast mina fem år var färdiga och klara så upphävs det och alla mina skulder är tillbaka.
 

Bel

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
14 December 2020
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Nej ett avslut får aldrig laga kraft igen, avslutet är bara en del av beslutet om skuldsanering.
En skuldsanering kan ju upphävas efter avslutet också, det finns ingen bortre gräns i skuldsaneringslagen annat än när det gäller förbättrad betalningsförmåga.
Så har jag också förstått det hela.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ett exempel jag kan tänka mig.

Ponera jag är skyldig Lasseman som är min bror 1.000.000.
Jag får skuldsanering där jag ska betala 10% till borgenärerna -alltså ska lasseman ha 100.000 totalt.

Men eftersom Lasseman är min bror pyntar jag in extra "vid sidan" till honom - skatteverket som är en utav mina borgenärer får reda på det, överklagar och ja...Skiten träffar fläkten.
Fast mina fem år var färdiga och klara så upphävs det och alla mina skulder är tillbaka.

Ja det låter kanske som en möjlighet
 

Bel

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
14 December 2020
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Ja, det går ompröva på de flesta punkter utan bortre gräns, så i teorin kan det ske 2 år efter avslutet. Bifalla omprövningen så finns skulderna igen.
Nämnt detta några gånger och det brukar bli livat varje gång.
Men inte inkomstprövning väl? Alltså inom ramen för dessa två år
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Nej, under, men omprövning inkommer först efter.
Jag finner det tveksamt att KFM bifaller en sådan om personen är i fas med betalningarna när betalningsplanen avslutas. Det värsta som skulle hända är väl att planen förlängs.

Fallen man läst om och som resulterat i avbruten skuldsanering har ju uteslutande handlat om personer som hamnat efter med flera månadsbetalningar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag finner det tveksamt att KFM bifaller en sådan om personen är i fas med betalningarna när betalningsplanen avslutas. Det värsta som skulle hända är väl att planen förlängs.

Fallen man läst om och som resulterat i avbruten skuldsanering har ju uteslutande handlat om personer som hamnat efter med flera månadsbetalningar.
Haha, ja det lär ju inte bifallas något på grund av "inte betalat" om man har betalat.
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Haha, ja det lär ju inte bifallas något på grund av "inte betalat" om man har betalat.
Nej alltså. Jag menar att du skrev att man kan ompröva efter. Jag förstod det som att det inte spelar någon roll att man är i fas när omprövningen kommer in. Att det som ska prövas är om man hamnat efter under skuldsaneringen.

Men då missförstod jag dig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp