• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jag fick inledande den 28e. Lönen kom 27 e men den löneutmätningen fick jag aldrig tillbaka
Irriterande som tusan kan jag tänka mig. Men det är korrekt. Beslutet kom efter dragningen.

Hade du fått beslut om inledande 26e men det görs en dragning på utmätningen 27e hade du fått igen pengarna rätt omgående.

Men beslutet måste komma före lönen isåfall
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mieszko_

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
30 Juni 2024
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
17
Poäng
51
Irriterande som tusan kan jag tänka mig. Men det är korrekt. Beslutet kom efter dragningen.

Hade du fått beslut om inledande 26e men det görs en dragning på utmätningen 27e hade du fått igen pengarna rätt omgående.

Men beslutet måste komma före lönen isåfall
Jag fick lön 25e, inledande 27e och pengar tillbaka från utmätningen ett par veckor senare..
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 075
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jag fick lön 25e, inledande 27e och pengar tillbaka från utmätningen ett par veckor senare..
Har att göra med när arbetsgivaren betalar in, har fördelning skett före beslut om skuldsanering så ger fördelningen borgenärerna förmånsrätt till de inbetalda medlen.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Hur funkar det när borgenärerna skickar in att man har skulder till dom efter inledande?
Skickar varje borgenärer in eller gör inkassobolagen det där ärendena ligger?
Antar att det är borgenärerna själva?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 291
Poäng
4 147
Hur funkar det när borgenärerna skickar in att man har skulder till dom efter inledande?
Skickar varje borgenärer in eller gör inkassobolagen det där ärendena ligger?
Antar att det är borgenärerna själva?
Är skulden hos inkasso så är det dom som skickar in.
Ett tips är att vissa inkassobolag anger det datum skulden landade hos dom som datum för lånet så ha koll på när lånet togs samt summan och att lånet verkligen existerar.
Jag hade flertalet som uppgav fel uppgifter.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Är skulden hos inkasso så är det dom som skickar in.
Ett tips är att vissa inkassobolag anger det datum skulden landade hos dom som datum för lånet så ha koll på när lånet togs samt summan och att lånet verkligen existerar.
Jag hade flertalet som uppgav fel uppgifter.
Tack för svar! Datumen är jag inte orolig för då allt mitt hamnade hos inkasso och kfm från 2013-2015. Har kollat och skrivit ut hos alla inkassobolag i fall dom skulle ändra något...
 

Inflames

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
1 026
Mottagna reaktioner
451
Poäng
557
Hur funkar det när borgenärerna skickar in att man har skulder till dom efter inledande?
Skickar varje borgenärer in eller gör inkassobolagen det där ärendena ligger?
Antar att det är borgenärerna själva?
Ska du söka sanering så ska du helst visat att du försökt samla ihop alla skulder och själv rapporterat in. De som glöms lr ej Kommer ihågs kan man ju bara låta va. De lämnar in isf. Men fogden ser hårt på vad gjort och inte gjort i många fall.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Ska du söka sanering så ska du helst visat att du försökt samla ihop alla skulder och själv rapporterat in. De som glöms lr ej Kommer ihågs kan man ju bara låta va. De lämnar in isf. Men fogden ser hårt på vad gjort och inte gjort i många fall.
Har inledande där av min fråga hur det funkar....ska varje borgenär som jag har skicka in är det över 35 st, men många ligger hos samma inkassobolag.
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Några skulder har "dragits tillbaka" när jag loggar in på KFM, har inledande och väntar på betalplan.. Innebär det något måntro?
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Update från mig:

Fick förslag till skuldsanering i början på augusti, min handläggare ringde häromdagen och ville uppdatera mig på att ett inkassobolag, som hade två fodringar på ca 600k totalt, hade motsatt sig saneringen om de inte fick lägga till en fordran på 2000kr som missats.
Jag sa att jag godkände detta och hen lät lite osäker på om det innebar att hen kunde anse att det inte längre innebar att detta bolag motsatt sig eller ej. Personen överlade med sig själv högt och kom fram till att det nog inte behövdes skickas till jurist och sen var det klart.

Nämnde att allt övrigt såg bra ut men att dem inväntade några till och att beslut förväntades tas inom 2 veckor.

Jag är jättenöjd, verkligen supernöjd med min handläggare som hittils varit proffesionell, empatisk och trevlig. Men ibland känns det som det är svårt för handläggarna själva att veta vad som är rätt och fel.
Inte konstigt det gör det svårt för oss andra.
:thinking:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp