• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Inledande skuldsanering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
när man fått inledning , ringer dom upp en då ?? har lite frågor till dom, ska jag ringa upp dom eller avvakta tills dom ringer mig ?
Nej du får ett beslut antingen i Kivra om du har det annars kommer det ett beslut per post.
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
21
Poäng
111
Nej du får ett beslut antingen i Kivra om du har det annars kommer det ett beslut per post.
tänkte mer bara om dom ringer och ger info eller så, yes om beslutet har jag koll på.

men undrar om det nu tar ca 2-3 månader att få svar från inledande, vad händer om man inte får skuldsanering ,

då ligger man ju efter 2-3 månader med betalning eftersom man inte ska betala in något då, vad händer med alla påminnelse avgifter osv ?
 

Mumlan

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
20 Maj 2023
Meddelanden
212
Mottagna reaktioner
189
Poäng
357
tänkte mer bara om dom ringer och ger info eller så, yes om beslutet har jag koll på.

men undrar om det nu tar ca 2-3 månader att få svar från inledande, vad händer om man inte får skuldsanering ,

då ligger man ju efter 2-3 månader med betalning eftersom man inte ska betala in något då, vad händer med alla påminnelse avgifter osv ?
Om du släppt allt och inte får sanering så blir det utmätning. Får du inledande så betalar du ju tills beslutet kommer.
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
21
Poäng
111
ja men jag ska väl endast betala summan till kronofogden och inte betala på mina lån ?

frågar mer om vad som händer med mina lån om 2-3 måander. när jag har betalat kronofogdenpengar och sedan jag jag reda på att ja inte får skuldsanering , va händer med lånen då ? eftersom jag inte betalat på dom på 2-3 månader
 

Mumlan

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
20 Maj 2023
Meddelanden
212
Mottagna reaktioner
189
Poäng
357
Precis, du betalar bara till KF under inledande, det är jätteviktigt. Inte till någon annan förutom hyra, telefon och såna fasta kostnader. Om du sedan får avslag så går skulderna till inkasso eller kronofogden, som då räknar om skulderna med ränta osv minus det du betalt under inledande och så får du betala genom utmätning eller löneutmätning.
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
21
Poäng
111
finns det möjlighet att gå tillbaka till sina lån istället för utmätning eller löneutmätning ?
 

Coma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Mars 2023
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
finns det möjlighet att gå tillbaka till sina lån istället för utmätning eller löneutmätning ?
Så funkar inte systemet. Kan du betala dina lån så ska ju inte sanering ens vara ett alternativ. Många borgenärer säger upp lånen helt i samband med inledande och att betala hela summorna på lånen brukar inte vara realistisk. Så som ovan skrivit kommer du få utmätning av lön så småningom om du får avslag. För mig dröjde det dock 9 mån efter avslag på sanering innan utmätning drog igång. Då jag inte hade något skuldsaldo hos Kronofogden innan sanering.
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
21
Poäng
111
hon som är min handläggare svarar på alla mail innom 2 minuter....


väldigt skönt och se att jag fick en kopia och allt stämmde på min ansökan , var lite orolig att jag missade något eller råkade spetsa till något :)

någon som vet det största anledningen till att få avslag på Inledande ?
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
21
Poäng
111
någon som vet hur många som fått inledande som får avslag ? och vad den vanligate anledningen isåfall är ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp