• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur man ska gå vidare?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Hej!

Tack för ditt svar !
Jag har ringt till Remember och har sagt att jag har svårt just nu med att amortera och vill gärna betala så dom har sagt att jag ska betala hut mycket jag kan nu i september så vi ska komma överens hur mycket ska jag betala.
Vet du om dom kan göra en betalplan på 6 månader eller kortare ?

Man ska ha ett pågående ansökan hos Lendo för att kunna förhandla räntorna med bankerna för att dom kan se man har en aktiv ansökan men jag vill inte ha en till förfrågan. Just nu har jag 2 men 1 försvinner i oktober.
Jag fick 6 månader. Tror det är standard.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Lånar du utav din vän får du dock tänka på att du blockerar möjligheten till en skuldsanering. Eller det gör du inte rent juridiskt.

Men om ni bestämmer er sen för skuldsanering så kommer din vän inte få igen så många procent av sina skulder. Det blir gynnande av borgenär om man fortsätter betala någon man är skyldig pengar om man har skuldsanering.

Så det skulle innebära att din vän får skicka in sin fodran till KFM för att vara med på betalplanen.

Banken behöver man inte skämmas att gå till. Dom har tystnadsplikt och banksekretess så det är inte så noga eller något man behöver oroa sig för.

En strategi skulle kunna vara att hålla ut tills månaden innan sista UC FF försvinner.

Då lånar du av din vän 200.000 och nollar gold korten. Amortera ner krediterna till 0 (utan att stänga dom) gör mycket för kreditbetyget.

UC baserar nämligen kreditbetyget till stor del på hur stor risken är att man hamnar i betalproblem närmaste 12 månaderna. Så outnyttjad kredit ser UC betyget som en buffert och risken är lägre för betalsvårigheter inom 12 månader, vilket resulterar i bättre betyg.

Resten använder ni att betala på att betala på synliga UC lån istället för dom snabba lånen. För att ytterligare frissa till UC betygen.

Månaden efteråt när sista förfrågan försvinner och krediterna är nollade på uc uppdateringen, och lånen är ner-amorterade på samma uc uppdatering.

Då passar ni på att boka möte med Nordea om detta med att samla allt och flytta över all till dom. Med 0 UC FF, 0 i synliga krediter som ger bättre betyg och ner-amorterade lån som ger bättre betyg.

Skulle tro att det är en bästa chans att kunna samla allt.
Jag kollade på Kivra så en uc försvinner i maj 2025 så det ska vara 0 efter det men hur man ska orka fram till maj vet jag inte.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jag kollade på Kivra så en uc försvinner i maj 2025 så det ska vara 0 efter det men hur man ska orka fram till maj vet jag inte.
Det är värt för att maximera sina chanser att få samla alla lån att hålla ut till Maj (jättevärt om planen går hem!). Dessutom om ni har tjänat mycket i år så hinner den högre inkomsten komma med i UC i April som ytterligare spetsar kreditbetyget lite inför mötet.

En plan skulle väll kunna vara att låna 200.000 av er vän nu snart.

Då lägger du in 150.000 på 6 månader låst fasträntekonto till Mars så dom inte används och ni får någon extra tusenlapp där.
50.000 har ni kvar på budgetkonto bara för att hanka er fram till Maj.

När pengarna låses upp i Mars/april så stänger du Gold korten och betalar allt som går på synliga UC krediter. Sen när det är uppdaterat på min uc, egna inkomster uppdaterade och sista förfrågan försvinner så tar ni ett väl förberett möte.

Även jämkningen för 2025. Tror man kan välja period. Då kan ni ju bara ta Januari - April på jämkningen så kanske skatten är 0 fram till mötet.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Det är värt för att maximera sina chanser att få samla alla lån att hålla ut till Maj (jättevärt om planen går hem!). Dessutom om ni har tjänat mycket i år så hinner den högre inkomsten komma med i UC i April som ytterligare spetsar kreditbetyget lite inför mötet.

En plan skulle väll kunna vara att låna 200.000 av er vän nu snart.

Då lägger du in 150.000 på 6 månader låst fasträntekonto till Mars så dom inte används och ni får någon extra tusenlapp där.
50.000 har ni kvar på budgetkonto bara för att hanka er fram till Maj.

När pengarna låses upp i Mars/april så stänger du Gold korten och betalar allt som går på synliga UC krediter. Sen när det är uppdaterat på min uc, egna inkomster uppdaterade och sista förfrågan försvinner så tar ni ett väl förberett möte.

Även jämkningen för 2025. Tror man kan välja period. Då kan ni ju bara ta Januari - April på jämkningen så kanske skatten är 0 fram till mötet.
Tack igen!
Men hur håller jag/vi ut med att betala av Fairlo , Brixo , Extra Lån fram till maj ?
När ska man betala dom ? Vänta till Nordea möte ? Ser dom man har såna lån?

Tänkte på Remember lån att det blir mindre att betala efter att vi lägger upp betalplan så minskar kanske 5000 kr /månaden under 6 månader framåt.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Tack igen!
Men hur håller jag/vi ut med att betala av Fairlo , Brixo , Extra Lån fram till maj ?
När ska man betala dom ? Vänta till Nordea möte ? Ser dom man har såna lån?

Tänkte på Remember lån att det blir mindre att betala efter att vi lägger upp betalplan så minskar kanske 5000 kr /månaden under 6 månader framåt.
Jag tror vad gäller Remember om jag kommer ihåg rätt är att man måste släppa dom en månad (remember skickar inte till inkasso förrän efter 3-4 månader).
Men efter en missad betalning så kan man förhanda en betalplan med Remember. Var i varje fall så för mig, då säger man att man är påväg tillbaka på banan men att man vill ha en betalplan och betala så lite som möjligt i 6 månader och ser vad dom erbjuder.

Fairlo, Brixo och Extra lån får ni nog kämpa med och betala minsta belopp på. Tror att inget av dom 3 syns på UC betyget - Så dom är inte viktiga inför mötet då det är varje punkt på UC betyget man vill fokusera på. Det vill säga att det finns ingen ide att amortera extra på dom om man sen kan hitta en permanent lösning.

Så om du:

1. Lånar 200.000 kr av din vän.
2. Sparar 50.000 i buffert för att hålla er flytande till Maj
3. Lägger 150.000 på 6 månader fasträntekonto
4. Jämkar enbart Januari - April för minsta möjliga skatt
5. Tar en betalplan med Remember i 6 månader
6. Betalar så lite som möjligt på allt, nyttjar betalfria månader etc
7. Sen när 150.000 (Kanske 153.000 med räntan) låses upp i Mars/April så betalar ni ner kreditkorten till 0 (40.000), släcker Collector (65.000) och betalar resterande 47000-48000 betalar ni på ex Santander
8. Era inkomster från 2024 uppdateras på UC i april om ni godkänner deklarationen direkt

Då när UC uppdateras i Maj så har ni inkomsten uppdaterad, 0 UC FF, Krediter på 0, Collector bort och amorterat ner på Santander. Borde ge er bra UC betyg.

Då tar ni gemensamnt väl förberett möte med Nordea och lägger upp att ni vill flytta pensioner (era oranga kuvert kommer i början av 2025 så då har ni dessutom lite mer att flytta över), barnkonton, ISK konton, lönekonton, kort och alla konton till dom om dom kan lösa ut alla lån. Kan dom inte det så kanske dom kan erbjuda 1.5 miljon.
Vill ni minska beloppet ni söker så kanske ni kan lämna helt ute Fairlo, Brixo, Extra lån. För att sen amortera bort dom om ni får samla allt annat. Nordea ser inte dom på UC kreditupplysning. Tror alla 3 är Bisnode. Nordea tar inte Bisnode upplysning.

Skulle det mot förmodan skita sig så är väll ansökan om skuldsanering plan 2.
 
Senast ändrad:

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Jag tror vad gäller Remember om jag kommer ihåg rätt är att man måste släppa dom en månad (remember skickar inte till inkasso förrän efter 3-4 månader).
Men efter en missad betalning så kan man förhanda en betalplan med Remember. Var i varje fall så för mig, då säger man att man är påväg tillbaka på banan men att man vill ha en betalplan och betala så lite som möjligt i 6 månader och ser vad dom erbjuder.

Fairlo, Brixo och Extra lån får ni nog kämpa med och betala minsta belopp på. Tror att inget av dom 3 syns på UC betyget - Så dom är inte viktiga inför mötet då det är varje punkt på UC betyget man vill fokusera på. Det vill säga att det finns ingen ide att amortera extra på dom om man sen kan hitta en permanent lösning.

Så om du:

1. Lånar 200.000 kr av din vän.
2. Sparar 50.000 i buffert för att hålla er flytande till Maj
3. Lägger 150.000 på 6 månader fasträntekonto
4. Jämkar enbart Januari - April för minsta möjliga skatt
5. Tar en betalplan med Remember i 6 månader
6. Betalar så lite som möjligt på allt, nyttjar betalfria månader etc
7. Sen när 150.000 (Kanske 153.000 med räntan) låses upp i Mars/April så betalar ni ner kreditkorten till 0 (40.000), släcker Collector (65.000) och betalar resterande 47000-48000 betalar ni på ex Santander
8. Era inkomster från 2024 uppdateras på UC i april om ni godkänner deklarationen direkt

Då när UC uppdateras i Maj så har ni inkomsten uppdaterad, 0 UC FF, Krediter på 0, Collector bort och amorterat ner på Santander. Borde ge er bra UC betyg.

Då tar ni gemensamnt väl förberett möte med Nordea och lägger upp att ni vill flytta pensioner (era oranga kuvert kommer i början av 2025 så då har ni dessutom lite mer att flytta över), barnkonton, ISK konton, lönekonton, kort och alla konton till dom om dom kan lösa ut alla lån. Kan dom inte det så kanske dom kan erbjuda 1.5 miljon.
Vill ni minska beloppet ni söker så kanske ni kan lämna helt ute Fairlo, Brixo, Extra lån. För att sen amortera bort dom om ni får samla allt annat. Nordea ser inte dom på UC kreditupplysning. Tror alla 3 är Bisnode. Nordea tar inte Bisnode upplysning.

Skulle det mot förmodan skita sig så är väll ansökan om skuldsanering plan 2.
Tack igen !

Vi har redan pension hos Nordea.
Va är det fasträntekonto och ISK konton ?

Om vi säger att vännen vill inte riskera och låna ut 200 000 tusen hur gör vi då ?

Då blir det jättesvårt tror jag.
Vi har jämkat hela 2024 så antar att vi får ngt på deklarationen i mars 2025.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ni kan ju testa med en annan bank isåfall. Kanske ett möte med Swedbank eller SEB. Säga att ni vill byta bank och flytta över allt till dom inklusive pensioner.
Fasträntekonto innebär att man låser upp pengarna vald tid och får ränta på pengarna.


ISK konto verkar ni inte ha. Det är investerarsparkonto hos Avanza/Nordea/Nordnet eller liknande. Där man sparar aktier/fonder.

Vill ni inte låna 200.000 av er vän så blir det ju mycket svårare att klara sig till Maj. Med kanske ingen möjlighet att betala av krediterna som ger bättre UC.
Oavsett vilket lån ni söker så vill ni ha så bra kreditbetyg som möjligt för att inte få så hög ränta. Att bli beviljad ett lån är bara en komponent. Man vill också ha låg ränta på sina lån.

Ni kan ju alltid testa skicka in en ansökan idag om skuldsanering. Då bör ni ha fått svar innan maj. Men då är det viktigt att inte ta fler lån eller krediter/använda så lite befintliga krediter som möjligt under den tiden.
Blir ni beviljad så är ni skuldfri om 5 år. Blir ni inte beviljad i april/maj så får ni ingen anmärkning. Då kan man ju gå till Norde/SEB/Swedbank ändå.

Så man kan ju ändå skicka in ansökan om skuldsanering, få svar innan maj. Är det ett ja så har man en permanent lösning, är det ett nej så har ni inte förlorat något. Då väntar ni ut sista UC och går till banken och stämmer av vilket erbjudande dom vill ge.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Ni kan ju testa med en annan bank isåfall. Kanske ett möte med Swedbank eller SEB. Säga att ni vill byta bank och flytta över allt till dom inklusive pensioner.
Fasträntekonto innebär att man låser upp pengarna vald tid och får ränta på pengarna.


ISK konto verkar ni inte ha. Det är investerarsparkonto hos Avanza/Nordea/Nordnet eller liknande. Där man sparar aktier/fonder.

Vill ni inte låna 200.000 av er vän så blir det ju mycket svårare att klara sig till Maj. Med kanske ingen möjlighet att betala av krediterna som ger bättre UC.
Oavsett vilket lån ni söker så vill ni ha så bra kreditbetyg som möjligt för att inte få så hög ränta. Att bli beviljad ett lån är bara en komponent. Man vill också ha låg ränta på sina lån.

Ni kan ju alltid testa skicka in en ansökan idag om skuldsanering. Då bör ni ha fått svar innan maj. Men då är det viktigt att inte ta fler lån eller krediter/använda så lite befintliga krediter som möjligt under den tiden.
Blir ni beviljad så är ni skuldfri om 5 år. Blir ni inte beviljad i april/maj så får ni ingen anmärkning. Då kan man ju gå till Norde/SEB/Swedbank ändå.

Så man kan ju ändå skicka in ansökan om skuldsanering, få svar innan maj. Är det ett ja så har man en permanent lösning, är det ett nej så har ni inte förlorat något. Då väntar ni ut sista UC och går till banken och stämmer av vilket erbjudande dom vill ge.
Tusen tack!

Måste man träffa skuldgivare på kommun eller kan man skicka ansökan själv?
Bor i en mindre stad så vill ej att någon känner igen mig.

Jag har gjort en sån preliminär test på KFM sida som säger att vi kan få saneringen men det är kanske inte relevant?
Om man ansöker skuldsanering kollar man kontoutdrag? Ibland spelar jag Lotto , ibland tippset ( lägger ej mer än 200 kr /månaden)

Har du själv försökt att ta lån hos Nordea eller någon annan bank ?
Hur mycket skulder hade du när du fått beviljad sanering ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp