• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur man ska gå vidare?

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Vilken är bättre alternativ , få skuldsanering eller få lån hos seriös bank och betala av lånet inom 10 år men samtidigt kunna leva o spara ?
Om vi säger så att vi tar ut 70 000 kr varje månad då betalar vi 20 000 kr till samlingslån tex, 13 000 kr i hyra , bredband , el telefon mm ca 4000 kr så vi har kvar 33 000 kr så man kan ändå spara typ 10 000 kr /månaden o unna sig ngn semester.
Eller?

Vad skulle du välja själv om du kunde välja tex?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Tusen tack!

Måste man träffa skuldgivare på kommun eller kan man skicka ansökan själv?
Bor i en mindre stad så vill ej att någon känner igen mig.

Jag har gjort en sån preliminär test på KFM sida som säger att vi kan få saneringen men det är kanske inte relevant?
Om man ansöker skuldsanering kollar man kontoutdrag? Ibland spelar jag Lotto , ibland tippset ( lägger ej mer än 200 kr /månaden)

Har du själv försökt att ta lån hos Nordea eller någon annan bank ?
Hur mycket skulder hade du när du fått beviljad sanering ?
Man måste inte träffa skuldrådgivare, men statistiskt är det fler som blir beviljad via kommunnens skuldrådgivning eftersom det anses positivt att man sökt hjälp.
Så man kan skicka in direkt, men det är bra att försöka maximeras sina chanser att bli beviljad. Mötet är under dock under sekretess. Men det är bra om ni kanske skickar in båda ansökningarna i samma kuvert och markerar dom med att ni söker med varann, tänker jag eftersom att ni båda står på flera av lånen. Skulle ena bli beviljad och andra nekad så kommer en stå kvar på alla dessa lån, medan den andra inte får betala på dom eftersom det blir gynnande av borgenär.



Dom kollade inte på mitt kontoutdrag i varje fall och som jag förstått är det ovanligt att det görs. Men kan göras.
Har haft många lån. Men har inte sökt på det sättet själv. Bara sätt att en del på forumet gjort det och blivit beviljad mycket mer än standard 350-500.000 som oftast är max via internetansökan.

Jag hade ca 2 miljoner exklusive ränta. Beräknat upp till ca 4 miljoner eftersom jag inte hade möjlighet att amortera. Förmodligen mycket mer eftersom det är annuitetslån och en del av dom behövde jag nyttja betalfria månader på. Inkomst runt 500.000
Vilken är bättre alternativ , få skuldsanering eller få lån hos seriös bank och betala av lånet inom 10 år men samtidigt kunna leva o spara ?
Om vi säger så att vi tar ut 70 000 kr varje månad då betalar vi 20 000 kr till samlingslån tex, 13 000 kr i hyra , bredband , el telefon mm ca 4000 kr så vi har kvar 33 000 kr så man kan ändå spara typ 10 000 kr /månaden o unna sig ngn semester.
Eller?
Det är upp till er. Men mattematiskt blir det billigare med skuldsanering både i tid och pengar. Man betalar sina 3-4-5 år på betalplanen och väntar ut anmärkningen på 5 år så är man klar. Så har ni samlingslån på 10 år för allt och slutbetalar det på 10 år så sparar ni 5 år som skuldfri med skuldsanering.

Vad gäller pengarmässigt så ser normalbeloppen ut såhär:

1726156552868.png

Delvis ni får behålla:

10 061 kr (för makar)
4558 kr för barn 1
5208 kr för barn 2
14000 kr för hyra
Tranpsportkostnad?:
Förmodligen 800-1200 kr i buffert

Totalt förbehållsbelopp: Ca 35.000 kr
Så har ni 70.000 kr netto så blir det att ni betalar 35.000 kr och behåller 35.000 kr (efter hyra, betalplan och transport). + 2 betalfria månader per år (juni och december)

Det är min estimering och inte exakt.

Min gissning är att ni får 4 års betalplan med 2 barn om ni blir beviljad. Men kan få 3 eller 5 år med.

Kostnad 3 år: 35000 x 30 = 1,05 miljoner
Kostnad 4 år: 35000 x 40 = 1,4 miljoner
Kostnad 5 år: 35000 x 50 = 1,75 miljoner

Så säg att ni har lån på 2 miljoner + 1 miljon i ränta efter allt är slutbetalt på teoretiskt samlingslån på 10 år av allt (totalt 3 miljoner).
Då sparar ni i pengar 1,25 miljoner - 1,95 miljoner med skuldsanering + skuldfri efter 5 år istället för 10.

Vad jag inte vet är om andra barnet på 18 år kommer räknas in eller inte eftersom hxn är 18 år. Annars har ni ca 40.000 i kostnad på betalplanen istället för 35000 kr och behåller ca 30.000 kr efter hyra, betalplan och transport. + allt juni och december.

Eventuella mediciner kan också ingå att ni får behålla för.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Vad som kan tala för att ni blir beviljad är hur stor del av kapitalbeloppet som ni kan betala.

För mig i beslutet står det följande:

"Du kan betala en förhållandevis stor del av dina skulder under din
skuldsanering. Det beror på att ingen ytterligare ränta eller andra avgifter
tillkommer. Flera av dina skulder har hög ränta. Utan en skuldsanering går största delen av
det du kan betala till avgifter och räntor."

För mig talade det för skuldsanering för att jag kunde betala förhållandevis stor del av mina skulder (ca 35%).

Får ni en betalplan på 4 år så innebär det att ni betalar ca 70% av era skulder. Delvis dubbet så mycket.
En annan viktig det är att senaste skulderna ni har är lite äldre än vad mina skulder var. Så det bör också tala för.

Men också att ni verkar betala vad ni har kunnat under lång tid trots att ni bara har 0-2000 kr kvar. Vilket är långt under de ca 30-35.000 som ni ska ha kvar med existensminimum efter skulder och hyran är betald.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Man måste inte träffa skuldrådgivare, men statistiskt är det fler som blir beviljad via kommunnens skuldrådgivning eftersom det anses positivt att man sökt hjälp.
Så man kan skicka in direkt, men det är bra att försöka maximeras sina chanser att bli beviljad. Mötet är under dock under sekretess. Men det är bra om ni kanske skickar in båda ansökningarna i samma kuvert och markerar dom med att ni söker med varann, tänker jag eftersom att ni båda står på flera av lånen. Skulle ena bli beviljad och andra nekad så kommer en stå kvar på alla dessa lån, medan den andra inte får betala på dom eftersom det blir gynnande av borgenär.



Dom kollade inte på mitt kontoutdrag i varje fall och som jag förstått är det ovanligt att det görs. Men kan göras.
Har haft många lån. Men har inte sökt på det sättet själv. Bara sätt att en del på forumet gjort det och blivit beviljad mycket mer än standard 350-500.000 som oftast är max via internetansökan.

Jag hade ca 2 miljoner exklusive ränta. Beräknat upp till ca 4 miljoner eftersom jag inte hade möjlighet att amortera. Förmodligen mycket mer eftersom det är annuitetslån och en del av dom behövde jag nyttja betalfria månader på. Inkomst runt 500.000

Det är upp till er. Men mattematiskt blir det billigare med skuldsanering både i tid och pengar. Man betalar sina 3-4-5 år på betalplanen och väntar ut anmärkningen på 5 år så är man klar. Så har ni samlingslån på 10 år för allt och slutbetalar det på 10 år så sparar ni 5 år som skuldfri med skuldsanering.

Vad gäller pengarmässigt så ser normalbeloppen ut såhär:

Visa bilaga 4296

Delvis ni får behålla:

10 061 kr (för makar)
4558 kr för barn 1
5208 kr för barn 2
14000 kr för hyra
Tranpsportkostnad?:
Förmodligen 800-1200 kr i buffert

Totalt förbehållsbelopp: Ca 35.000 kr
Så har ni 70.000 kr netto så blir det att ni betalar 35.000 kr och behåller 35.000 kr (efter hyra och transport). + 2 betalfria månader per år (juni och december)

Det är min estimering och inte exakt.

Min gissning är att ni får 4 års betalplan med 2 barn om ni blir beviljad. Men kan bli 3 eller 5 år med.

Kostnad 3 år: 35000 x 30 = 1,05 miljoner
Kostnad 4 år: 35000 x 40 = 1,4 miljoner
Kostnad 5 år: 35000 x 50 = 1,75 miljoner

Så säg att ni har lån på 2 miljoner + 1 miljon i ränta efter allt är slutbetalt på teoretiskt samlingslån på 10 år av allt (totalt 3 miljoner).
Då sparar ni i pengar 1,25 miljoner - 1,95 miljoner med skuldsanering + skuldfri efter 5 år istället för 10.

Vad jag inte vet är om andra barnet på 18 år kommer räknas in eller inte eftersom hxn är 18 år. Annars har ni ca 40.000 i kostnad på betalplanen istället för 35000 kr och behåller ca 30.000 kr efter hyra, betalplan och transport. + allt juni och december.

Eventuella mediciner kan också ingå att ni får behålla för.
Igen tusen tack för din tid och så bra förklaring!

hxn ska bo max 1 år till med oss sen ska flytta. Har andra planer.

Enligt din beräkning får man leva bättre med sanering än man lever nu !
35 000 kr sen när man betalat hyra får man kvar ca 22 000 kr at leva till nästa månad.

När det gäller dom snabba lån dom är tagna 2023 för att man ska ha mat på bordet o betala av visa räkningar.
Skulle KFM neka oss skuldsanering pga dom lån som är inte så gamla ?

Va menar du med det om en av oss får sanering och andra får inte den ?
(den andra inte får betala på dom eftersom det blir gynnande av borgenär.)
Hamnar den andra ändå hos KFM med löneutmatning ?

Ska fundera över alla förslag o ta ett beslut.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Igen tusen tack för din tid och så bra förklaring!

hxn ska bo max 1 år till med oss sen ska flytta. Har andra planer.

Enligt din beräkning får man leva bättre med sanering än man lever nu !
35 000 kr sen när man betalat hyra får man kvar ca 22 000 kr at leva till nästa månad.

När det gäller dom snabba lån dom är tagna 2023 för att man ska ha mat på bordet o betala av visa räkningar.
Skulle KFM neka oss skuldsanering pga dom lån som är inte så gamla ?

Va menar du med det om en av oss får sanering och andra får inte den ?
(den andra inte får betala på dom eftersom det blir gynnande av borgenär.)
Hamnar den andra ändå hos KFM med löneutmatning ?

Ska fundera över alla förslag o ta ett beslut.
Misstänker att hxn kanske inte får vara med på betalplan. Men ska inte säga säkert.

Så säg ca 30.000 kr istället för 35.000 kr. Det är efter hyran, betalplan, transport är betald, inte före. Så ca 30.000 kr kvar då istället för 22000 kr. Räknas andra barnet med så blir det ca 35000 kr.
Dom snabba lånen som är senast tagna kan vara negativt. Men det är också en förhållandevis liten del av totalbeloppet som är 1-2 år gamla när ansökan hanteras.

Däremot om ni skickar ansökan så avråder jag strikt från nya lån eller krediter.

Jag menar så att om ena blir beviljad skuldsanering så får den personen bara betala på betalplanen. Inte den andra personens skulder. För man gynnar en borgenär med med pengar än vad dom andra får. Är det 2 geldenärer på en skuld. Så blir ena ensamt betalningsansvarig för skulderna om ena blir nekad och andra beviljad. Men jag är dålig hur dom hanterar dessa ansökningar när båda söker. Det är nog bäst att fråga någon annan om det. Jag gissar att man kan lägga till varandras personnummer i ansökan under fritext och skriva att det är viktigt att båda blir beviljade för att ni står på många lån tillsamans. Men ta ett möte med kommunens handläggare om det att båda önskar skicka en ansökan i samma kuvert av denna anledning.

Eller om någon annan här kan svara på det.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Man ska inte sluta betala räkningar då när man skickar ansökan ?

Om man tex får ej saneringen då gissar jag att man hamnar hos KFM och har löneutmatning.

Hur gamla dina lån var när du fick beviljad sanering ?
Hade du oxå snabba lån?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Tror mina senaste lån var ca 14 och 18 månader gamla när ansökan hanterades. Övriga lån 2.5-5 år gammalt (Men mestadels samlingslån och inte utökade belopp).

Det gör man som man vill, det spelar ingen roll. Jag valde att chansa och släppa allt utom en liten kredit och klarna (2 senaste) som jag slutbetalade för att fila till skäligheten lite till inför beslut. För att sen kunna spara inför skuldsaneringen och köpa det jag behövde till flytten. Hade jag inte blivit beviljad så hade jag haft löneutmätning idag.

Men man kan fortsätta betala sina lån och krediter när man skickar ansökan om utmätning inte är ett alternativ om man blir nekad. Men då blir det jobbigt för det är högst orekommenderat att använda lån eller krediter när ansökan är inskickad. Det vill säga att ni måste betala minsta belopp på allt fram till beslut utan att nyttja någon kredit eller ta ut mer lån. Ett alternativ för att klara det kan ju vara att ni ringer alla banker och frågar om betalplan med minsta belopp i 3-6 månader. Så man håller sig flytande till beslut.

Men ja i regel är det så. Släpper man lånen vid ansökan blir det utmätning om man blir nekad. Det kan också om någon borgenär är snabb att skicka till KFM att man får utmätning före besked. Så släpper man så kan man göra det 2 månader efter ansökan om man vill säkerställa att man får skuldsaneringsbeslutet före eventuellt utmätningsbesked.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Om man ta ut pengar från tex Fairlo som vi brukar göra när det är knappt på konto räknas det som nytt lån/uttag i sånt fall ?

Sen annan fråga, citerar dig :

"Annars har ni ca 40.000 i kostnad på betalplanen istället för 35000 kr och behåller ca 30.000 kr efter hyra, betalplan och transport. + allt juni och december."

Menar du att man behåller 30 000 kr och man betalar hyra sen 13 000 kr då får man ha kvar 17 000 att leva för mat osv?
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Om man ta ut pengar från tex Fairlo som vi brukar göra när det är knappt på konto räknas det som nytt lån/uttag i sånt fall ?

Sen annan fråga, citerar dig :

"Annars har ni ca 40.000 i kostnad på betalplanen istället för 35000 kr och behåller ca 30.000 kr efter hyra, betalplan och transport. + allt juni och december."

Menar du att man behåller 30 000 kr och man betalar hyra sen 13 000 kr då får man ha kvar 17 000 att leva för mat osv?
Det räknas inte som nytt lån. Men skickar man in en ansökan så är det nog bara att skapa en brytpunkt där. Det kanske inte påverkar bedömningen för skuldsanering speciellt mycket, för krediten är tagen när krediten är tagen. Men får ni skuldsanering så kan Fairlo överklaga om dom ser att ni nyttjar krediten hela vägen till skuldsaneringen är godkänd. Jag rekommenderar inte att betala in på Fairlo sen ta ut från Fairlo om ni skickar in ansökan. Bara betala in minsta belopp om ni väljer att fortsätta betala på skulderna.

Kanske inte var tydligt av mig. Men det stämmer. Ni behåller ca 30.000 som är ert förbehållsbelopp (normalbeloppet+hyra+transport+kanske medicin+buffert). Men då efter hyran är betald så blir det ca 17000kr kvar för månaden att hushålla på.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Det räknas inte som nytt lån. Men skickar man in en ansökan så är det nog bara att skapa en brytpunkt där. Det kanske inte påverkar bedömningen för skuldsanering speciellt mycket, för krediten är tagen när krediten är tagen. Men får ni skuldsanering så kan Fairlo överklaga om dom ser att ni nyttjar krediten hela vägen till skuldsaneringen är godkänd. Jag rekommenderar inte att betala in på Fairlo sen ta ut från Fairlo om ni skickar in ansökan. Bara betala in minsta belopp om ni väljer att fortsätta betala på skulderna.

Kanske inte var tydligt av mig. Men det stämmer. Ni behåller ca 30.000 som är ert förbehållsbelopp (normalbeloppet+hyra+transport+kanske medicin+buffert). Men då efter hyran är betald så blir det ca 17000kr kvar för månaden att hushålla på.
Jag vet ej inte hur jag ska tacka dig för dina svar! Väldigt uppskattad!

Vi har funderat framåt o tillbaka.
Vi kontaktar skuldgivare under nästa vecka o bokar ett möte.

Behöver jag redovisa skulder på Brixo , ExtraLånet/Fairlo till skuldrådgivare ?
Ska jag fylla in dom skulderna inför ansökan ?
Jag kollade när jag tog ExtraLånet så det var 2024/01!!! Trodde det var 2023/12. Tog 30 000 kr för att betala räkningar o har för mat på bordet så att jag har 23 000 kvar att betala. Den räknas också som ny lån antar jag vid ansökan ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp