• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur man ska gå vidare?

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Det är ingen fara. Tycker ni tagit rätt beslut! Speciellt med tanke på hur mycket man sparar enligt den beräkningen jag gjort tidigare, ränteavdraget försvinner och att ni har 2 barn som kan ge kortare betalplan (men inte säkert.) Speciellt med hänsyn till hur många procent ni kan betala på skulderna så tror jag att det ökar chanserna att ni är skäliga.

Dessa skulder behöver du redovisa om dom ska ingå i skuldsaneringen. Kan du ex betala bort extralånet innan skuldsaneringsansökan hanteras så behöver du inte ta upp det varken på möte eller i ansökan. Där får ni planera själv lite om ni vill köpa er skälighet på tiden genom att betala bort lånet under tiden, det kan man exemplevis göra genom att släppa allt utom extralånet och betala bort det innan ansökan hanteras. Eller släppa allt utom extralånet och kanske näst senaste lånet som man betalar bort innan ansökan hanteras. Då är det verkligen viktigt att dom är slutbetalda och avslutade så det inte dyker upp som en överraskning i senare skede.

Men ska dom ingå i ansökan så måste ni ta med dom. Det måste ni själva avgöra om ni är redå att släppa allt annat eller inte. Om ni mot förmodan blir nekade skuldsanering så blir det utmätning med största sannolikhet ifall att ni släppt.
Jag hade nog betalat September och Oktober i varje fall och sen släppa allt (eller allt utom ex extralånet) om ni väljer att släppa. Säkerställa att skuldsaneringsbeskedet kommer före utmätningsbesked så att ni har en god chans att bli beviljade och därmed undgå att arbetsgivaren får reda på era skulder, så att det endast blir utmätning om ni blir nekade.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Det är ingen fara. Tycker ni tagit rätt beslut! Speciellt med tanke på hur mycket man sparar enligt den beräkningen jag gjort tidigare, ränteavdraget försvinner och att ni har 2 barn som kan ge kortare betalplan (men inte säkert.) Speciellt med hänsyn till hur många procent ni kan betala på skulderna så tror jag att det ökar chanserna att ni är skäliga.

Dessa skulder behöver du redovisa om dom ska ingå i skuldsaneringen. Kan du ex betala bort extralånet innan skuldsaneringsansökan hanteras så behöver du inte ta upp det varken på möte eller i ansökan. Där får ni planera själv lite om ni vill köpa er skälighet på tiden genom att betala bort lånet under tiden, det kan man exemplevis göra genom att släppa allt utom extralånet och betala bort det innan ansökan hanteras. Eller släppa allt utom extralånet och kanske näst senaste lånet som man betalar bort innan ansökan hanteras. Då är det verkligen viktigt att dom är slutbetalda och avslutade så det inte dyker upp som en överraskning i senare skede.

Men ska dom ingå i ansökan så måste ni ta med dom. Det måste ni själva avgöra om ni är redå att släppa allt annat eller inte. Om ni mot förmodan blir nekade skuldsanering så blir det utmätning med största sannolikhet ifall att ni släppt.
Jag hade nog betalat September och Oktober i varje fall och sen släppa allt (eller allt utom ex extralånet) om ni väljer att släppa. Säkerställa att skuldsaneringsbeskedet kommer före utmätningsbesked så att ni har en god chans att bli beviljade och därmed undgå att arbetsgivaren får reda på era skulder, så att det endast blir utmätning om ni blir nekade.
Ja ok , tror du det är smart att vi diskuterat detta med skuldrådgivare ?

Jag tänkte att vi försöker betala gott vi kan under tiden vi väntar på beslut eller tänker jag fel ?

Om vi blir nekade skuldsanering tänkte jag fråga min vän för lån samt boka möte på Nordea när sista UC försvinner i maj 2025.

Eller om man blir nekad blir det löneutmatning direkt?

Vill slippa löneutmatning för varje pris. Kämpa till den sista möjlighet.
 
Senast ändrad:

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Ja ok , tror du det är smart att vi diskuterat detta med skuldrådgivare ?

Jag tänkte att vi försöker betala gott vi kan under tiden vi väntar på beslut eller tänker jag fel ?

Om vi blir nekade skuldsanering tänkte jag fråga min vän för lån samt boka möte på Nordea när sista UC försvinner i maj 2025.

Eller om man blir nekad blir det löneutmatning direkt?

Vill slippa löneutmatning för varje pris. Kämpa till den sista möjlighet.
Så länge Du/Ni betalar så är inte utmätning aktuellt.
Ett avslag på skuldsanering genererar inte automatiskt någon form av utmätning.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Ja ok , tror du det är smart att vi diskuterat detta med skuldrådgivare ?

Jag tänkte att vi försöker betala gott vi kan under tiden vi väntar på beslut eller tänker jag fel ?

Om vi blir nekade skuldsanering tänkte jag fråga min vän för lån samt boka möte på Nordea när sista UC försvinner i maj 2025.

Eller om man blir nekad blir det löneutmatning direkt?

Vill slippa löneutmatning för varje pris. Kämpa till den sista möjlighet.
Att diskuttera att släppa alla lån utom några få är ingen diskussion ni ska ha med skuldrådgivare. Kan slå lite fel

Skickar ni en ansökan och fortsätter betala så blir det ingen utmätning om ni blir nekade. ingen anmärkning heller och ingen uc förfrågan heller, så det är riskfritt ur det aspektet.
Men som sagt det kan vara jätteviktigt att inte nyttje krediter eller ta lån under ansökningstiden. Betalfria månader/betalplaner tror jag inte är något problem dock under ansökningstiden.

Det med Nordea och din vän låter som en bra plan B om ni förmodan skulle bli nekade. Om Nordea sen skulle neka er så kan man alltid skicka en ny ansökan (eftersom ni då inte tagit något nytt lång) igen ifall avslagsmotiveringen på skuldsaneringen inte är så farligt, att man ger det ett nytt försök som plan C för att det då gått mycket längre sen ex senaste skulder.
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Att diskuttera att släppa alla lån utom några få är ingen diskussion ni ska ha med skuldrådgivare. Kan slå lite fel

Skickar ni en ansökan och fortsätter betala så blir det ingen utmätning om ni blir nekade. ingen anmärkning heller och ingen uc förfrågan heller, så det är riskfritt ur det aspektet.
Men som sagt det kan vara jätteviktigt att inte nyttje krediter eller ta lån under ansökningstiden. Betalfria månader/betalplaner tror jag inte är något problem dock under ansökningstiden.

Det med Nordea och din vän låter som en bra plan B om ni förmodan skulle bli nekade. Om Nordea sen skulle neka er så kan man alltid skicka en ny ansökan (eftersom ni då inte tagit något nytt lång) igen ifall avslagsmotiveringen på skuldsaneringen inte är så farligt, att man ger det ett nytt försök som plan C för att det då gått mycket längre sen ex senaste skulder.
Tack igen!
Vi tänker kämpa gott vi kan med betalningsfria månader samt jobba extra.
Absolut inga nya lån , sista var 2024/01.

Men undrar vad ska vi säga till skuldgivare, vi betalar räkningar och söker saneringen?
Hur dom ställer sig till det ?
Typ varför ni söker när ni "kan"betala ?

Jag tänkte ringa imorgon och boka ett möte.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Tack igen!
Vi tänker kämpa gott vi kan med betalningsfria månader samt jobba extra.
Absolut inga nya lån , sista var 2024/01.

Men undrar vad ska vi säga till skuldgivare, vi betalar räkningar och söker saneringen?
Hur dom ställer sig till det ?
Typ varför ni söker när ni "kan"betala ?

Jag tänkte ringa imorgon och boka ett möte.
Ta med ett exceldokument och säg att vi har räknat på att normalbeloppet (existensminimum) skulle innebära att vi har ca 15.000-20.000 kr kvar. Men att vi lever på ca 2000kr och har sålt bilen för att betala.

Att ni betalar men lever ca 90% under existensminimum, på nudlar nästan varje dag hela familjen och har gjort allt för att verkligen betala. Men att ni ibland fått ta lite krediter för att överleva, som absolut verkligen inte går till överkonsumption.

Samt att ni får jobba över ohälsosamt mycket för att bara hålla er flytande.

Det tycker jag är en väl motiverad förklaring. Verkar inte vara långt ifrån sanningen heller.

Men som sagt kom väl förberedd till mötet. Lista upp alla skulder, totalbelopp med och utan ränta, månadsavgifter, när lånen är tagna, övriga utgifter som hyra, transport, bredband och allt det där, inkomster, kvar efter inkomst och utgift. En UC kopia. Information som är relevant. Ex att ni sålt bilen för att betala, har ni betalt andra lån etc.
 
Senast ändrad:

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Ta med ett exceldokument och säg att vi har räknat på att normalbeloppet (existensminimum) skulle innebära att vi har ca 15.000-20.000 kr kvar. Men att vi lever på ca 2000kr och har sålt bilen för att betala.

Att ni betalar men lever ca 90% under existensminimum, på nudlar nästan varje dag hela familjen och har gjort allt för att verkligen betala. Men att ni ibland fått ta lite krediter för att överleva, som absolut verkligen inte går till överkonsumption.

Samt att ni får jobba över ohälsosamt mycket för att bara hålla er flytande.

Det tycker jag är en väl motiverad förklaring. Verkar inte vara långt ifrån sanningen heller.

Men som sagt kom väl förberedd till mötet. Lista upp alla skulder, totalbelopp med och utan ränta, månadsavgifter, när lånen är tagna, övriga utgifter som hyra, transport, bredband och allt det där, inkomster, kvar efter inkomst och utgift. En UC kopia. Information som är relevant. Ex att ni sålt bilen för att betala, har ni betalt andra lån etc.
Det är sant att vi lever på väldigt låg nivå !

En överraskning som kom idag var Inkasso till ett kort som var kopplad till bilen som vi sålt. Kort står på min sambo.
Han öppnade Kivra idag och såg att dom kräver 15 000 kr att vi betalar på tisdag nästa vecka ! Han hade dålig koll på kortet o trodde att vi kan betala den typ månadsvis men dom kräver hela beloppet då vi sålde bilen.
Kortet var till bensin bara.
Herregud kan jag bara säga till det.
Kan man ringa Inkasso och förhandla avbetalning?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Det är sant att vi lever på väldigt låg nivå !

En överraskning som kom idag var Inkasso till ett kort som var kopplad till bilen som vi sålt. Kort står på min sambo.
Han öppnade Kivra idag och såg att dom kräver 15 000 kr att vi betalar på tisdag nästa vecka ! Han hade dålig koll på kortet o trodde att vi kan betala den typ månadsvis men dom kräver hela beloppet då vi sålde bilen.
Kortet var till bensin bara.
Herregud kan jag bara säga till det.
Kan man ringa Inkasso och förhandla avbetalning?
Man kan ringa inkasso och förhandla . I varje fall hos vissa. Hade tagit tag i det rätt omgående så att ni inte får missbrukad kredit (betalningsanmärkning). Har faktiskt knappt någon erfarenhet med inkasso. Så ganska dålig på ämnet vad som gäller och om ni får betalplan på den.

Finns det något kvar av skulden sen så ingår den i eventuell skuldsanering. Men då är väll problemet att den är ny? Även om den är väldigt liten i sammanhanget, så kanske inte spelar så stor roll. Frågan är bara om ni ska ta med den på mötet eller inte
 

JoliePetite

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 April 2012
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Man kan ringa inkasso och förhandla . I varje fall hos vissa. Hade tagit tag i det rätt omgående så att ni inte får missbrukad kredit (betalningsanmärkning). Har faktiskt knappt någon erfarenhet med inkasso. Så ganska dålig på ämnet vad som gäller och om ni får betalplan på den.

Finns det något kvar av skulden sen så ingår den i eventuell skuldsanering. Men då är väll problemet att den är ny? Även om den är väldigt liten i sammanhanget, så kanske inte spelar så stor roll. Frågan är bara om ni ska ta med den på mötet eller inte
Jag hade ingen alls koll heller på Inkasso, kortet var några år gammal och vi tankat bensin bara från den , inget annat.
Han får ringa imorgon och kolla det.
 

Andreja27

V.I.P
Poäng: 337
Blev medlem
28 April 2020
Meddelanden
551
Mottagna reaktioner
133
Poäng
337
Jag fick 6 månader. Tror det är standard.

Å
Jag tror vad gäller Remember om jag kommer ihåg rätt är att man måste släppa dom en månad (remember skickar inte till inkasso förrän efter 3-4 månader).
Men efter en missad betalning så kan man förhanda en betalplan med Remember. Var i varje fall så för mig, då säger man att man är påväg tillbaka på banan men att man vill ha en betalplan och betala så lite som möjligt i 6 månader och ser vad dom erbjuder.

Fairlo, Brixo och Extra lån får ni nog kämpa med och betala minsta belopp på. Tror att inget av dom 3 syns på UC betyget - Så dom är inte viktiga inför mötet då det är varje punkt på UC betyget man vill fokusera på. Det vill säga att det finns ingen ide att amortera extra på dom om man sen kan hitta en permanent lösning.

Så om du:

1. Lånar 200.000 kr av din vän.
2. Sparar 50.000 i buffert för att hålla er flytande till Maj
3. Lägger 150.000 på 6 månader fasträntekonto
4. Jämkar enbart Januari - April för minsta möjliga skatt
5. Tar en betalplan med Remember i 6 månader
6. Betalar så lite som möjligt på allt, nyttjar betalfria månader etc
7. Sen när 150.000 (Kanske 153.000 med räntan) låses upp i Mars/April så betalar ni ner kreditkorten till 0 (40.000), släcker Collector (65.000) och betalar resterande 47000-48000 betalar ni på ex Santander
8. Era inkomster från 2024 uppdateras på UC i april om ni godkänner deklarationen direkt

Då när UC uppdateras i Maj så har ni inkomsten uppdaterad, 0 UC FF, Krediter på 0, Collector bort och amorterat ner på Santander. Borde ge er bra UC betyg.

Då tar ni gemensamnt väl förberett möte med Nordea och lägger upp att ni vill flytta pensioner (era oranga kuvert kommer i början av 2025 så då har ni dessutom lite mer att flytta över), barnkonton, ISK konton, lönekonton, kort och alla konton till dom om dom kan lösa ut alla lån. Kan dom inte det så kanske dom kan erbjuda 1.5 miljon.
Vill ni minska beloppet ni söker så kanske ni kan lämna helt ute Fairlo, Brixo, Extra lån. För att sen amortera bort dom om ni får samla allt annat. Nordea ser inte dom på UC kreditupplysning. Tror alla 3 är Bisnode. Nordea tar inte Bisnode upplysning.

Skulle det mot förmodan skita sig så är väll ansökan om skuldsanering plan 2.
När du fick betalplan hos remember har du betalat skydd försäkring eller ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp