• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Helt ny på detta med lån (vägledning uppskattas)

Snobben123

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Maj 2024
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej!

Tänkte förklara mitt läge och se om jag kan få lite vägledning.
Lite fakta om min ekonomi:
Jag är 36 år gammal. Jag bor i en liten mindre stad i en obelånd bostadsrätt värderad till ca 750 000 kr.
Jag har aldrig nånsin tagit lån försen i november 2023.
Jag började då med 10 000 kr hos banknorweigan och efter bara någon månader utökade jag det till 20 000.
Jag tog i början på detta året ett ferratumlån maxat på 35 000 kr.
Tog sedan ett lån på min bank på 50 000 kr och betalade av ferratum igen.
Efter detta har jag maxat ferratumlånet till 35 000 igen.

Tyvärr har pengarna gått till kläder, spel, bokat 2 resor osv. riktig skit och pinsam konsumtion.

Antar jag blev lite beroende av hur lätt de var att få lån och missbrukade det.
Jag fick en ide att äsch jag gör ett stort samlings lån på 150 000 kr så samlar jag allt till sommaren och sänker kostnaden jag har råd med det utan problem.
Men jag blir nekad överallt, har försökt på flera olika ställen men inga godkänner mig.
Har efter detta för första gången försökt läsa på lite och inser att det troligtvis beror på att jag missbrukat mina ansökningar och tagit många lån på kort tid.
Senast idag har jag försökt på flera ställen att få samling slån men blir nekad direkt av samtliga..

Så här ser min situation ut :
Inkomst: 28 000 efter skatt.
Utgifter:
Boendekostnader 6000-7000 inkl försäkrings bredband och allt
Färdmedel: ca 1000 kr månad
Gymkort: 400
Mobil: 400
Csn: ca 700 kr månad.
Lån:
35000 ferratum: 3500 kr månad
50 000 kr på min bank: 1800 kr månad
Bank Norweigen 16 000kr - 2000 kr månad (betalar av hela på 1 år)
Totala utgifter: ca 16 000 kr i månaden.

Detta ger mig ca 12 000 kr kvar att leva på vilket så klart inte är super illa. Men hoppas kunna samla lånen och kanske hamna på 3000 kr totalt i månadskostnad för lån istället för 7-8000.

Trots mina förutsättningar finns det inga banker som vill hjälpa mig samla mina lån.
Har förövrigt aldrig hamnat hos inkasso eller kronofogden och jag är supernoga att betala mina räkningar samma dag som dem kommer.
Jag testade idag min US score som ligger på 56/100 .(sannolikhet att jag inte betalar mina räkningar anses vara 0.506% . Fick genom den lite erbjudande på lån som var bra men blev i vanlig ordning nekad när jag väl går vidare i ansökan. Så när man gör UC på mig syns otroligt mycket sökande och nekande senaste månaderna så antar de är de som sätter stopp för mig?
Blir till och med nekad på dem SMS lån som verkar aningen vettigare nekar mig till deras kredit.

Min situation är inte super hemsk (ännu) det vet jag men mår endå riktigt dåligt över hur jag ställt till det då jag för 1 år sen var 100% skuldfri efter att i 10 år betalat av hela min bostadsrätt. Jag förstår att bästa och mest ekonomiska för mig är att belåna den men har planer att sälja den och kanske köpa större om några år så vill gärna ha den obelånad.

Vad är bästa planen för mig? Hur lång tid tror ni det tar innan jag kan samla alla mina lån i ett stort?
Skulle behöva få in 10-15 000 denna månaden på något lån då jag ska sätta in ett svindyrt implantat hos tandläkaren som jag hade räknat med att försäkringsbolaget skulle ta men så blev de inte.. Vad för alternativ har man som blir nekad överallt?

Tacksam för alla råd.
/Snobben
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
330
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Du äe nekad för att du är väldigt aktiv att söka. Vänta minst 6 månader och försök betala av Ferratum först och sedan avsluta det helt. Sedan kan du försöka igen med samlingslån. Sluta slösa pengar då du har ändå fungerande budget
 

Snobben123

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Maj 2024
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Du äe nekad för att du är väldigt aktiv att söka. Vänta minst 6 månader och försök betala av Ferratum först och sedan avsluta det helt. Sedan kan du försöka igen med samlingslån. Sluta slösa pengar då du har ändå fungerande budget
Tack för svar. Jag antar det har med det att göra. Man ser folk här med sämre förutsättningar ha lån på miljoner så eftersom jag är ny och inte vet hur det fungerar så blev jag väldigt chockad att jag som endå har OK ekonomi inte kan få ta ett samlingslån på 100-150 000 nånstans.

Och att även snabblån med ränta på 30% nekar mig känns helt galet. Men endå bra att dem är noggranna antar jag.

Jag skulle verkligen vilja bli av med Ferratum och avsluta det, finns det några alternativ kanske nått lån på 40 000 som ni kan rekommendera som jag bör kunna få?
Tickar iväg så jävla mycket pengar i onödan på dem. Tog dem bara för de var första som kom upp och tänkte det var smidigt med lite kredit och man bara skulle ta 5-10 000 som max men så blev de inte såklart..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Vad står det när du loggar in i kreddy att du har för betyg?
 

Snobben123

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Maj 2024
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Vad står det när du loggar in i kreddy att du har för betyg?
7, mindre bra står det (aldrig kollar där innan)
Och där synd bara mitt CSN lån på 96000 och seb och norweigan och min kredit på Ferratum syns inte. Förstår inte hur jag kan ha så lågt betyg utan inkasso eller kronofogden osv.
noterat folk som tjänar mindre och ännu värre situation än mig lyckas ta stora stora lån men för mig är det stopp. Så fort jag ansökt får jag nej efter 5 sekunder .
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Vill du ha bra ränta på ett samlingslån så duger det i dagsläget inte bara med att ha bra nog UC för att bli beviljad.

Vänta ett år och nolla alla UC förfrågningar (dom försvinner efter ett år). Sen ta ett samlingslån som du kan ha på längre sikt och betala på.

Att du tar ett annuitetslån som du blir beviljad om 6 månader som du senare byter bort ett eller 2 år senare kommer vara värdelöst.

I annuitetslån så betalar man bara ränta (nästan) i början och amorteringen kommer senare på lånets löptid. Att inte förstå hur annuitetslån fungerar och som man byter till nya annuitetslån efter något/några år kan göra att man aldrig blir av med lånet i princip om man inte amorterar extra.
Jag säger såhär: Vänta ett år till förfrågningarna är nollade. Sen ta ett bra lån och ha det hela vägen ut om det inte är rak amortering du får.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
7, mindre bra står det (aldrig kollar där innan)
Och där synd bara mitt CSN lån på 96000 och seb och norweigan och min kredit på Ferratum syns inte. Förstår inte hur jag kan ha så lågt betyg utan inkasso eller kronofogden osv.
noterat folk som tjänar mindre och ännu värre situation än mig lyckas ta stora stora lån men för mig är det stopp. Så fort jag ansökt får jag nej efter 5 sekunder .
Det är som sagt på grund av alla UC som tagits på dig vid låneansökningar. Då spelar det ingen roll hur bra förutsättningar du har i övrigt.

Har du testat Fairlo?
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Ett annat förslag är väl att samla lånen i din bostadsrätt och se om du kan belåna en liten del av den. T ex för att renovera eller dylikt. Då har du störst möjlighet att betala lite ränta och amortera större belopp. Dvs en bolån.

Du bör väl även här vänta några månader tills ansökningarna försvunnit. Det kan vara en bra idé att göra en upplysning på dig själv på minuc för att få full koll på hur ”illa” det är. Eller kolla en av dina senaste upplysningarna från uc i Kivra och se hur många förfrågningar du har senaste 12 mån.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Har man fler än 3 ff så ser det inte bra ut. Särskilt om man har många ff under en och samma tidsperiod.
 

Snobben123

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Maj 2024
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Tack för alla svar och tips. Jag har verkligen noll koll på sånt här. Dessvärre har jag 6 förfrågningar på min UC. Känns riktigt illa behöva vänta 1 år för att få bort Ferratum 35 000.. behöver vänta till april nästa år för få bort tillräckligt för att kunna få ett bra lån då.. Synd man inte läste på här innan, hade ingen aning om att UC förfrågningar spelade roll.

Tack för tipsen av Fairlo, dem nekade mig med engång. Har någon nått annat tips på Snabblån utan UC enkelt att få med OK ränta.. Skulle räcka med 5000-10 000 för att täcka det jag behöver denna månaden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp