• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Får man ha en bil vid löneutmätning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lollos87

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 April 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag har haft löneutmätning i snart 1år, jag är beroende av bil då jag har ett arbete som kräver bil. Samt för att kunna köra barn till aktiviteter och dylikt.

Jag står inte som ägare på bilen jag använder, det är ingen värsting bil utan en gammal bil. Men har senaste tiden funderat på om det händer något om jag blir stoppad av polisen? Tar dom bilen? Jag behöver den för kunna utföra mitt jobb liksom? Hjälp!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Beror på bilens värde, en bil för 20 000-30 000 är inte intressant för indrivning då det kostar en del att hantera den och få den sålt. Det finns dock ingen fast gräns eller lag att luta sig mot. Om den står registrerad på dig eller inte är av mindre betydelse om KFM sätter klorna i den.
Men dyrare bil än så skulle jag iaf inte rekommendera även om jag själv stått som ägare på aningen dyrare under utmätning utan problem.
 

lollos87

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 April 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Beror på bilens värde, en bil för 20 000-30 000 är inte intressant för indrivning då det kostar en del att hantera den och få den sålt. Det finns dock ingen fast gräns eller lag att luta sig mot. Om den står registrerad på dig eller inte är av mindre betydelse om KFM sätter klorna i den.
Men dyrare bil än så skulle jag iaf inte rekommendera även om jag själv stått som ägare på aningen dyrare under utmätning utan problem.
Den är inte värd mer än 20tusen. Det är en årsmodell 2001. Jag är så himla nojig nu när man är ute och kör för att bli stoppad, och att dom skulle kunna ta den.
Aldrig tänkt tanken innan, har inte blivit stoppad på några år men ändå haft utmätning i 3, snart 4 år nu.

Men man tycker dom borde ta hänsyn att man arbetar i ett yrke som kräver bil? Annars kan dom inte fortsätta löneutmätningen om jag blir uppsagd.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Den är inte värd mer än 20tusen. Det är en årsmodell 2001. Jag är så himla nojig nu när man är ute och kör för att bli stoppad, och att dom skulle kunna ta den.
Aldrig tänkt tanken innan, har inte blivit stoppad på några år men ändå haft utmätning i 3, snart 4 år nu.

Men man tycker dom borde ta hänsyn att man arbetar i ett yrke som kräver bil? Annars kan dom inte fortsätta löneutmätningen om jag blir uppsagd.
Du behöver inte oroa dig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Finns inte heller nu någon som helst koppling mellan löneutmätning och fordon.
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Finns inte heller nu någon som helst koppling mellan löneutmätning och fordon.
Vi vet alla att du älskar att påpeka detta och det stämmer visserligen.
Men det är ju så enkelt att om man har löneutmätning så har man skulder liggandes hos KF och det innebär att saker som en bil kan beslagtas. Så löneutmätning = risk för beslag av bil.
Känns bara onödigt att ständigt påpeka att löneutmätning och utmätning inte är samma sak.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vi vet alla att du älskar att påpeka detta och det stämmer visserligen.
Men det är ju så enkelt att om man har löneutmätning så har man skulder liggandes hos KF och det innebär att saker som en bil kan beslagtas. Så löneutmätning = risk för beslag av bil.
Känns bara onödigt att ständigt påpeka att löneutmätning och utmätning inte är samma sak.
Kronofogden får inte beslagta bilar om man har löneutmätning..
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Finns inte heller nu någon som helst koppling mellan löneutmätning och fordon.
Om du läser lika stelt som du svarar så har ingen påstått att den kopplingen finns, varför svarar du på åt som inte framförts i tråden?
 

TheNiceGuy

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Kan dem beslagta exempelvis en bil som är leasad?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp