• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Får man ha en bil vid löneutmätning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 944
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hoppsan, här gör faktiskt du en koppling mellan dessa två, det ena utesluter det andra alltså finns det en koppling. :eek:
Nej kronofogden kan inte beslagta en bil om man har löneutmätning
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 362
Mottagna reaktioner
800
Poäng
717
Kronofogden får inte beslagta bilar om man har löneutmätning..
Bara för att klargöra för mig själv.

Utmätning och löneutmätning är skilda saker.

Är det det du menar att om man har beslut om löneutmätning, så har de gjort en prövning om det finns nått mer att utmäta finns det inte det, ja då finns det bara ett beslut om löneutmätning, och inte förens de eventuellt prövar "tillgångsutmätning" igen finns det risk för utmätning av fordon och liknande.

Eller menar du "bara" löneutmätning är löneutmätning och utmätning av annat är nått annat. Alltså att de kan ske ändå men inte via beslutet om löneutmätning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 944
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Bara för att klargöra för mig själv.

Utmätning och löneutmätning är skilda saker.

Är det det du menar att om man har beslut om löneutmätning, så har de gjort en prövning om det finns nått mer att utmäta finns det inte det, ja då finns det bara ett beslut om löneutmätning, och inte förens de eventuellt prövar "tillgångsutmätning" igen finns det risk för utmätning av fordon och liknande.

Eller menar du "bara" läneutmätning är löneutmätning och utmätning av annat är nått annat. Alltså att de kan ske ändå men inte via beslutet om löneutmätning.
Jag vet att det olika saker, jag brukar påminna om det någon gång i veckan eller så.
Kronofogden får inte beslagta fordon för någon med löneutmätning, det menar jag.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Beslag regleras i rättegångsbalken, genomförs inom ramen för brottsutredning, har ingenting med Kronofogdemyndighetens verksamhet att göra.
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
202
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Beslag regleras i rättegångsbalken, genomförs inom ramen för brottsutredning, har ingenting med Kronofogdemyndighetens verksamhet att göra.
Vi pratar om utmätning. Finns ingen mening med att märka ord.

Och ja, KF kan utmäta en bil om föraren har skuldsaldo hos KF. Detta göra enklare nu med distanslagen som infördes 2022.
De kan även utmäta jackan man har på sig vid kontrollen liksom andra saker som finns i bilen om de anser att man har i dessa i besittning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 944
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
202
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Fantastiskt. Vi har ett forum där vi försöker hjälpa varandra men sedan så finns det personer som hellre märker ord och vänder på det hela så frågeställaren får direkt felaktig information.
Och detta hejas ivrigt på av en mod, en mod som dessutom själva gärna startar ordvrängandet.

Om vi koncentrerar oss på ts frågeställning istället för att ordbajsa om det heter beslag eller utmätt så framstår ju forumet som lite seriösare. Ts undrar ju bara om hans/hennes bil kan bli tagen av KF, han/hon skiter väl i om det kallas beslag eller utmätning!
Det är väl viktigare att frågeställaren får rätt svar än att någon ska få chansen att visa hur duktiga dom är som vet den korrekta termen, eller?

Jag har lämnat forumet tidigare just pga av dessa dryga svaren, fan vet varför jag återvände.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 944
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nej jag har bara svarat på den fråga som ställts och gett ett helt korrekt svar på den frågan. Jag tror man ska försöka hålla sig till den fråga som ställs och inte gissa att det är något helt annat man frågar om.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 341
Mottagna reaktioner
433
Poäng
557
Fantastiskt. Vi har ett forum där vi försöker hjälpa varandra men sedan så finns det personer som hellre märker ord och vänder på det hela så frågeställaren får direkt felaktig information.
Och detta hejas ivrigt på av en mod, en mod som dessutom själva gärna startar ordvrängandet.

Om vi koncentrerar oss på ts frågeställning istället för att ordbajsa om det heter beslag eller utmätt så framstår ju forumet som lite seriösare. Ts undrar ju bara om hans/hennes bil kan bli tagen av KF, han/hon skiter väl i om det kallas beslag eller utmätning!
Det är väl viktigare att frågeställaren får rätt svar än att någon ska få chansen att visa hur duktiga dom är som vet den korrekta termen, eller?

Jag har lämnat forumet tidigare just pga av dessa dryga svaren, fan vet varför jag återvände.
Förstår att det kan vara jobbigt att man får ett översittar svar tillbaka på sin fråga.

Samtidigt så förstår jag att man kan bli trött att gå in och svara på samma fråga en gång om dagen när det finns många trådar sen innan om det här.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp