• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Får man ha en bil vid löneutmätning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Fantastiskt. Vi har ett forum där vi försöker hjälpa varandra men sedan så finns det personer som hellre märker ord och vänder på det hela så frågeställaren får direkt felaktig information.
Och detta hejas ivrigt på av en mod, en mod som dessutom själva gärna startar ordvrängandet.

Om vi koncentrerar oss på ts frågeställning istället för att ordbajsa om det heter beslag eller utmätt så framstår ju forumet som lite seriösare. Ts undrar ju bara om hans/hennes bil kan bli tagen av KF, han/hon skiter väl i om det kallas beslag eller utmätning!
Det är väl viktigare att frågeställaren får rätt svar än att någon ska få chansen att visa hur duktiga dom är som vet den korrekta termen, eller?

Jag har lämnat forumet tidigare just pga av dessa dryga svaren, fan vet varför jag återvände.
Det går alldeles utmärkt att få en bil beslagtagen, den kan då vara leasad eller krediköpt, detta medan man har pågående löneutmätning eller för den delen skuldsanering.
Det har dock ingen koppling till varandra då det är beslut av två olika myndigheter.
Så det är faktiskt av betydelse att använda sig av korrekta termer, annars besvarar man fel frågeställning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
202
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Det går alldeles utmärkt att få en bil beslagtagen, den kan då vara leasad eller krediköpt, detta medan man har pågående löneutmätning eller för den delen skuldsanering.
Det har dock ingen koppling till varandra då det är beslut av två olika myndigheter.
Så det är faktiskt av betydelse att använda sig av korrekta termer, annars besvarar man fel frågeställning.
Om du läser Ts fråga så framstår det klart och tydligt att det är KF denna oroar sig för, en annan ledtråd är annars vilken sorts forum detta är.
Så att då vara en lustigkurre och säga - Nej, KF kan inte beslagta bilen när korrekt svar är - Ja, KF kan utmäta din bil är ju skrämmande låg nivå.

Som sagt, att vara en besserwisser verkar vara viktigare än att hjälpa frågeställaren.

Är det för att man inte orkar svara på frågan för tolfte gången så kan man väl bara länka till någon av alla dessa trådar där man svarat korrekt. Eller åtminstone be TS att söka upp dessa trådar själv.
Vi har väl nån sorts krav på modsen här? Eller vi borde väl åtminstone ha det...
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Om du läser Ts fråga så framstår det klart och tydligt att det är KF denna oroar sig för, en annan ledtråd är annars vilken sorts forum detta är.
Så att då vara en lustigkurre och säga - Nej, KF kan inte beslagta bilen när korrekt svar är - Ja, KF kan utmäta din bil är ju skrämmande låg nivå.

Som sagt, att vara en besserwisser verkar vara viktigare än att hjälpa frågeställaren.

Är det för att man inte orkar svara på frågan för tolfte gången så kan man väl bara länka till någon av alla dessa trådar där man svarat korrekt. Eller åtminstone be TS att söka upp dessa trådar själv.
Vi har väl nån sorts krav på modsen här? Eller vi borde väl åtminstone ha det...
Du tycker att juridiska termer ska få blandas och användas lite som man själv behagar, jag håller inte med.
Kalla det folkbildning från min sida om du så vill.
Man kan utmäta en egendom som är beslagtagen, tillika ta en utmätt egendom i beslag.
Det sistnämnda har använts för att lösa mord.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Du tycker att juridiska termer ska få blandas och användas lite som man själv behagar, jag håller inte med.
Kalla det folkbildning från min sida om du så vill.
Man kan utmäta en egendom som är beslagtagen, tillika ta en utmätt egendom i beslag.
Det sistnämnda har använts för att lösa mord.
Finns säkert nåt forum för juridik på nätet där du kan kör det snacket. Hade du svårt att förstå frågeställningen finns det nog andra forum som handlar om läsförståelse också.
Ganska säker på att det finns forum för besservisser också, bara använd Google så hittar du säkert.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Finns säkert nåt forum för juridik på nätet där du kan kör det snacket. Hade du svårt att förstå frågeställningen finns det nog andra forum som handlar om läsförståelse också.
Ganska säker på att det finns forum för besservisser också, bara använd Google så hittar du säkert.
Jag har väl precis lika stor rätt att vara här, besvara frågeställningar och diskutera som alla andra?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Fantastiskt. Vi har ett forum där vi försöker hjälpa varandra men sedan så finns det personer som hellre märker ord och vänder på det hela så frågeställaren får direkt felaktig information.
Och detta hejas ivrigt på av en mod, en mod som dessutom själva gärna startar ordvrängandet.

Om vi koncentrerar oss på ts frågeställning istället för att ordbajsa om det heter beslag eller utmätt så framstår ju forumet som lite seriösare. Ts undrar ju bara om hans/hennes bil kan bli tagen av KF, han/hon skiter väl i om det kallas beslag eller utmätning!
Det är väl viktigare att frågeställaren får rätt svar än att någon ska få chansen att visa hur duktiga dom är som vet den korrekta termen, eller?

Jag har lämnat forumet tidigare just pga av dessa dryga svaren, fan vet varför jag återvände.
Håller med att det blir tröttsamt och detta kommenterande med ”kämpa” som två personer håller på med känns som förlöjligande.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 107
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Ibland behövs det lite mer flexibilitet och tolerans här och det är inte konstigt att folk då och då "överreagerar "med tanke på att många befinner sig i en svår ekonomisk situation. För att kräva tolerans och flexibilitet från andra borde man visa det också.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Du ville folkbilda skrev du alldeles nyss, men just nu sänker du nivån istället. Men varsågod om du är så road av det.
Jag ironiserade över ditt sätt att nedvärdera de som kommer med korrekt juridisk information, om och om och om igen.
Men för all del, vi kallar utslag för domar, beslag för utmätning, borgensman för borgenär, föreläggande för skuld att betala, invändning för överklagande, underrättelse för delgivning.
Ganska snart kommer det inte gå att besvara en enda fråga korrekt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp