• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Dags att ansöka skuldsanering

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Stå på dig. Aktivera "stör ej" på din telefon och tillåt bara samtal från de nummer du vill prata med (du kan lägga upp en lista). Alternativt kan du använda Truecaller för att filtrera dina samtal.
Undvik all kontakt med borgenärer och inkassoföretag. Svara inte på deras telefonsamtal, mail eller sms.
Var förberedd på att inkassoföretag kan ringa och sms vid udda tider, som klockan 6 på morgonen eller 22 på söndagskvällar. De kan också lämna röstmeddelanden som varnar om "hemska konsekvenser" om du inte betalar i tid, inklusive risker för att förlora din bostad eller ditt jobb.
Ett bra tips är att skapa en pärm där du har en flik för varje skuld. I pärmen kan du häfta in alla påminnelser, notera när och om du fått samtal, och hålla reda på vilka lån du har betalat av. Alla dokument och kommunikationer (diarier) med Kronofogden (KFM) och skuldrådgivare ska också finnas där.
KFM skickar de flesta dokument via Kivra, så svara eller bekräfta mottagna delgivningar så sent som möjligt.
Jag betalade av de snabba - mindre och nyare lånen och ignorerade de större (det hade inte givit något). Lägg undan alla andra pengar för att bygga en buffert.
Det kan ta upp till sex månader efter du har släppt innan du får ett utmätningsbeslut. Då kontrollerar KFM om du har något att utmäta eller om din lön ska utmätas. Om KFM planerar ett hembesök får du veta det i förväg.
Här är min tidslinje:
  • Augusti 2022: Ansökte om skuldsanering.
  • Oktober 2022: Släppte alla andra betalningar.
  • November 2022: Fick avslag.
  • Mars 2023: KFM blev riktigt aktiva med förelägganden och delgivningar.
  • Juni 2023: Beslut om löneutmätning som började i juli.
  • Augusti 2023: Ansökte om skuldsanering igen.
  • Januari 2024: Fick avslag och överklagade.
  • April 2024: Tingsrätten gav mig rätt och jag fick inledande skuldsanering 10 dagar senare.
Tack för ett bra svar! Det som funnits av värde hemma är redan sålt men kan ju såklart vara så att dom ändå vill göra besök hemma men finns varken bil eller något annat fordon (förutom leasingbil) så enbart småsaker som kanske kan få några hundralappar för
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Har inte fått någon handläggare från KF ännu (är det det som tar 6mån att få?) tänker så man får prata med någon kring sin sanering.
Kollade marknadsvärdet via Booli lite snabbt och där värderas huset till 1.1mkr och vi har lån på 1.3mkr så att sälja ser ju inte ut att vara ett alternativ? Varken om vi säljer eller om KF säljer så blir det ju inga pengar till borgenärerna. Bilen är svårt att bli av med då det är en leasing, den kostar mig runt 3k i mån men är en elbil så totalt sett blir det billigare att köra den än någon annan diesel/bensin men fattar att det ser illa ut även om det är ett billigare alternativ.
Jag hoppas att allt löser sig men tror att leasingbilen kan ställa till det. Finns många inlägg om det här på forumet där just leasingbil ställt till det.
 

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Jag hoppas att allt löser sig men tror att leasingbilen kan ställa till det. Finns många inlägg om det här på forumet där just leasingbil ställt till det.
mm har också läst mycket om det men då det kostar mig runt 25k för att lämna in i förtid plus att jag behöver köpa en annan bil då för att ta mig till jobbet och dom pengar finns ju inte och lån ska man ju heller inte ta så ja lite tufft läge står man i och det vill jag ju prata lite med en handläggare om så vi får väl se lite vad dom säger när dom väl hör av sig.

men kommer man få någon information om när handläggaren kommer kontakta mig? tänker det samtalet får man ju inte missa
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
mm har också läst mycket om det men då det kostar mig runt 25k för att lämna in i förtid plus att jag behöver köpa en annan bil då för att ta mig till jobbet och dom pengar finns ju inte och lån ska man ju heller inte ta så ja lite tufft läge står man i och det vill jag ju prata lite med en handläggare om så vi får väl se lite vad dom säger när dom väl hör av sig.

men kommer man få någon information om när handläggaren kommer kontakta mig? tänker det samtalet får man ju inte missa
Ganska stor risk att bilen blir hinder för din skuldsanering. Det spelar ingen roll att en återlämning av bilen resulterar i kostnader för dig. Problemet, som KFM kan se det, är att du ingått ett leasingavtal istället för att använda pengarna för att betala på dina skulder. Därmed kan det anses som att du inte gjort allt för att minska dina skulder och av den anledningen kan du få avslag.
 

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Ganska stor risk att bilen blir hinder för din skuldsanering. Det spelar ingen roll att en återlämning av bilen resulterar i kostnader för dig. Problemet, som KFM kan se det, är att du ingått ett leasingavtal istället för att använda pengarna för att betala på dina skulder. Därmed kan det anses som att du inte gjort allt för att minska dina skulder och av den anledningen kan du få avslag.
Jo jag köper det helt klart, när jag tog leasingen var det för tidigare bil blev skrot, fanns inte pengar till att köpa eller till handpenning för lån, behovet av bilen stort för att kunna ta mig till arbete därav togs den då billigaste leasingbilen. Så om man ser det från den vinkeln så kunde jag jobba vidare med hjälp av leasingbilen för att kunna betala in på skulder istället för att skippa bil, bli av med jobb och inte kunna betala något på skulder. Men förmodligen se nog inte KF på det på samma sätt som jag så finns såklart risk för avslag pga det och då får jag väl ta löneutmätning 1år tills leasing går ut och därefter söka igen.
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Vi fick avslag pga skälet var överkonsumtion. Men skuldrådgivare sa att det är även leasing som anses vara negativt i en ss ansökan. Har ungefär samma skuld som du, barn och gift.
vi kommer ha löneutmätningen ett par månader och sen ansöka ss med skuldrådgivare från kommunen i december
Då har vi haft löneutmätningen i ca 10 månader, bilen är borta, levt på existensminimum i 10 månader, våra lån blivit ett år äldre och ansökt med skuldrådgivare.
våra chanser till ss ökar väsentligt.
så min råd är att ha löneutmätningen tills bilen är borta och du kan ticka av många bra förutsättningar till ss.
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Skulle med tro att leasingbilen kommer vara ett hinder.

Att skaffa leasingbil när man inte har råd, för att ta sig till jobbet, lär nog anses som att man tar den bekvämaste lösningen. En stor björntjänst som kostar massor i månaden.

Istället för att köpa en skrotbil för några tusen.
Åka buss, cykla etc.


Gjorde mig själv av med bilen helt inför skuldsanering. Valt att använda buss som alternativ, så får behålla pengen för bussen.
Sedan lånar jag bil ibland och när vädret tillåter cyklar jag. Cykla är trevligast och sparar mest pengar. Funkar dock inte alltid på vintern.

Kanske kunde de varit ett alternativ för er med?
 

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Skulle med tro att leasingbilen kommer vara ett hinder.

Att skaffa leasingbil när man inte har råd, för att ta sig till jobbet, lär nog anses som att man tar den bekvämaste lösningen. En stor björntjänst som kostar massor i månaden.

Istället för att köpa en skrotbil för några tusen.
Åka buss, cykla etc.


Gjorde mig själv av med bilen helt inför skuldsanering. Valt att använda buss som alternativ, så får behålla pengen för bussen.
Sedan lånar jag bil ibland och när vädret tillåter cyklar jag. Cykla är trevligast och sparar mest pengar. Funkar dock inte alltid på vintern.

Kanske kunde de varit ett alternativ för er med?

Tyvärr går inte bussen de tider jag jobbar och har 4mil enkel resa till jobbet så det är lite tufft. Sen är det ju lite så att med 4 barn som har aktiviteter som man behöver köra dom till så skulle det bli väldigt tufft att dom inte skulle kunna få utföra det heller men visst jobbet är ju viktigast för inkomsten.

En skrotbil skulle nog kosta mer i månaden med reperationer, högre skatt, bränslekostnader osv. än vad elbilen kostar i leasingavgift. Jag hör vad ni säger och troligen lär KF tycka som ni men när jag räknade på det innan jag tog leasingen så kändes det ändå som det billigare alternativet.

8 mil tur å retur i bränslekostnad om bilen drar säg 0.6l/m blir ju ca 2000kr/mån
Eftersom man inte kan köpa en bil kontant då pengar läggs på lånen så skulle ju även en "skrotbil" behöva lånas till så kostnad på det per mån.
Skatten varierar ju såklart beroende på bil men säg 3000kr per år
Reperationskostnader/underhållskostnader är svårt att räkna på men kanske 500/mån för däck, slitage osv.
Dyrare försäkring på gammal bil

Så en "skrotbil" skulle kanske landa på runt 3000/mån plus lånkostnad för bilen plus kostnader för saker som garanterat skulle behöva åtgärdas under den tiden man har den.
Leasingbilen kostar mig 3600/mån inklusive elen och allt runtomkring.

Jag behöver verkligen inte ha en ny bil utan jag försökte enbart räkna på att få så låg månadskostad som möjligt när jag tog den, då kostade dessutom bränslet 23kr/litern så då var skrotbilen bra mycket dyrare i månaden, sen kör jag ju mer än 8mil per dag, uträkningen här är ju bara fram och tillbaka till arbetet.

Men som ni säger så blir det väl troligen avslag och man får ha löneutmätning fram tills bilen är borta, svåra är då att fixa en "skrotbil" efter 1års utmätning, finns ju inte direkt utrymme att lägga undan pengar till att ens köpa en skrotbil då... usch tufft läge
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Skulle med tro att leasingbilen kommer vara ett hinder.

Att skaffa leasingbil när man inte har råd, för att ta sig till jobbet, lär nog anses som att man tar den bekvämaste lösningen. En stor björntjänst som kostar massor i månaden.

Istället för att köpa en skrotbil för några tusen.
Åka buss, cykla etc.


Gjorde mig själv av med bilen helt inför skuldsanering. Valt att använda buss som alternativ, så får behålla pengen för bussen.
Sedan lånar jag bil ibland och när vädret tillåter cyklar jag. Cykla är trevligast och sparar mest pengar. Funkar dock inte alltid på vintern.

Kanske kunde de varit ett alternativ för er med?
Jag tänker att sitter man i en sådan ekonomisk situation så har man nog tänkt över alternativen. Kan man åka buss/cykla så gör man nog det.
 

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Kan man ändra i sin befintliga skuldsaneringsansökan? Har inte fått något samtal från handläggare än nämligen och ser inte ut som man kan göra några ändringar på den vi KF´s hemsida iaf. Tänker om man lyckas bli av med bilen så vill man ju lägga in det innan dom ringer att man inte har någon bil. Sen gjorde jag en uppskattad värdering på huset, men ser nu via Booli att deras uppskattade värdering var bra mycket lägre så jag skulle vilja ändra den också. Men kanske ingen ide att göra något innan man fått handläggare utan man tar detta med hen då när dom ringer ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp