• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Dags att ansöka skuldsanering

niclin

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
20 September 2011
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
9
Poäng
52
Inga belopp syns, och uppgifterna försvinner efter 2 år.
Vilka typ av yrken använder POIT? Eller vilka personer ? Jag är så orolig att det ska synas och hatar tanken på att finnas med i ett register
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

niclin

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
20 September 2011
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
9
Poäng
52
Vill inte kapa tråden, bara flika in en fråga till. Vad hade ni gjort i min sits.

jag har totalt skulder på 1 mkr, en del utanför UC. 34000 brutto i månadslön

det är väldigt tight ekonomiskt varje månad

jag är 40 år, två barn, separerad.

skulderna har uppkommit som en snöbollseffekt fast negativt, lånat för att släcka ett annat lån och hela tiden betalt så lite som möjligt för att få det att gå runt så skulderna minskar aldrig.

jag har 6000 kvar att leva på och det ska räcka till transport mat övriga kostnader.

borde jag försöka samla mina lån eller söka skuldsanering ? man blir så låst och finns med i register om man har skuldsanering, svårt att hyra bostad om man vill flytta. Känns som om man blir livegen.

Om jag ska betala av det själv tar det 12-15 år innan allt är betalt.
 

llesrof

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Maj 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ja jag är rädd för huset, dock är vi två på det så det är ju "bara" 50% som räknas som mitt, plus att läste något om man har barn osv så kan det bli så att man ändå får behålla det men man vet ju inte och det är just den här osäkerheten som gör mig så nojjig över allt.

Hade det varit enkelt att bara lämna tillbaka bilen hade jag gjort det men eftersom det kostar skjortan att avsluta ett leasingavtal i förtur så finns ju inte den möjligheten och bil är ett måste om jag ska kunna behålla jobbet, när jag tog leasingbilen så valdes den då jag räknade ut att det blir billigare med en elbil på leasing än att köpa en bensin/diesel av äldre modell om man räknar in alla kostnader runt om som service, däck, reperationer, drivmedel etc. men det är kanske svårt att förklara det för KF.
KF kan sälja huset även om du är 50/50 ägare
Mitt bästa tips är att höra med Bluestep om de kan hitta lösning
Lycka till
 

llesrof

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Maj 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Vill inte kapa tråden, bara flika in en fråga till. Vad hade ni gjort i min sits.

jag har totalt skulder på 1 mkr, en del utanför UC. 34000 brutto i månadslön

det är väldigt tight ekonomiskt varje månad

jag är 40 år, två barn, separerad.

skulderna har uppkommit som en snöbollseffekt fast negativt, lånat för att släcka ett annat lån och hela tiden betalt så lite som möjligt för att få det att gå runt så skulderna minskar aldrig.

jag har 6000 kvar att leva på och det ska räcka till transport mat övriga kostnader.

borde jag försöka samla mina lån eller söka skuldsanering ? man blir så låst och finns med i register om man har skuldsanering, svårt att hyra bostad om man vill flytta. Känns som om man blir livegen.

Om jag ska betala av det själv tar det 12-15 år innan allt är betalt.
Haft samma scenario som du i flera år
Blev spiken i kistan när jag inte blev kvar på nya jobbet och hamnade i projekt träsket
Banken kunde tänka sig hjälpa lägga om skulder på bolån men bara om jag var fast anställd vilket jag inte var
Långa konsultuppdrag inom projekt var inte nog för banken
Till sist kunde jag inte betala överenskomna avbetalningar och första ärendet hamnade hos KF
sen ramlade allt inom 4-5 veckor och nu 4 skulder hos KF
Först fick jag en bra handläggare som sa att det var lång handläggning att vi hade god tid på oss att sälja huset själva
Det visade sig att De jag är skyldig pengar kan tvinga KF att utmäta och plötsligt var det bråttom
Jag fick ansöka om anstånd för att själv kunna låta mäklare sälja huset på våra villkor och inte till undervärde
Skulle jag göra om allt skulle jag sagt som det var för nära och familj för länge sedan
Skammen gjorde att jag ville klara mig själv
Tyvärr hamnar man bara längre ner i hålet
Ta hjälp av skuldrådgivaren i kommunen samt sälj allt av nåt värde
Byt till billigaste av allt
Jag skulle verkligen gjort det tidigare
Nu har jag andan i halsen stressad om huset blir sålt och skulden blir betald
Önskar jag hade en verksamhet där jag kunde hjälpa andra drabbade
Det är verkligen inte bara ens eget fel
så många omständigheter
Men stoltheten kunde jag varit utan
Lycka till
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 309
Mottagna reaktioner
884
Poäng
717
Jag har aldrig haft löneutmätning, släppte mina skulder när jag skickade in ansökan om skuldsanering. Men eftersom väntetiden är ca 5 månader för att få besked om skuldsanering och utmätning förmodligen 7-10 månader så han jag få skuldsanering först och undvek utmätning. 5-6 månader väntetid på skuldsanering är faktiskt perfekt som det är nu om man släpper sina skulder. Dom hinner inte gå till utmätning om man blir beviljad och under det halvåret hinner man spara upp ett startkapital och få ett andrum.

Förhållsbeloppet beräknas på samma sätt vid skuldsanering men är lite högre. Delvis man får behålla pengarna för hyra, resekostnader, barnomsorg, medicin etc. Men i skuldsanering får man behålla ca 700-1000 kr mer i månaden än utmätning, för att man får det dom kallar buffert som man får behålla.
Dessutom så är Juni och December betalfria månader på skuldsanering. Sen vet jag inte hur det är med utmätning, men under skuldsanering så kan man tjäna i snitt ca 3000 kr mer i månaden är man har sagt utan problem. Omprövning behöver bara göras om man taktar 4000-5000 kr mer i månaden i genomsnitt än vad man angett i ansökan.
Ok så det är så lång tid för löneutmätning. Trodde det var längre tid innan ansökan
granskades än det är att få löneutmätning
 

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Måste skriva av mig lite här nu. Skickade ju in ansökan om skuldsanering så nu är det bara att vänta på samtalet från handläggare men ca 6mån är låååång väntan och eftersom jag släppte alla lån i samband med ansökan så blir man verkligen bombarderad med mail, sms, samtal, brev så man mår ju inte direkt bättre av att släppa allt. Visst lite mer pengar som gör att jag betalar av de senast tagna lånen men man får ju en klump i magen efter varje påminnelse där dom nämner inkassokrav, kronofogden osv. hur hanterar ni andra denna tid?! Jag blockar nummer hela tiden men dom verkar ju ha oändligt med nummer dom ringer från. Jag läste att man ska undvika att svara och prata med dom när man väl bestämt sig för att släppa men många gånger har jag velat säga till dom att man sökt sanering och släppt allt bara för dom ska sluta jaga en.

Men nu innan KFM kontaktar mig ang. saneringen så kommer ju alla lånen hinna gå till inkasso och även KFM, hur hanterar man det när det kommer till inkasso? Ska man inte svara dom heller? Eller svara och lägga upp en plan med dom som man förmodligen ändå inte kommer kunna följa? När nu skulderna strax hamnar hos inkasso, får man sådant delgivningsmeddelande då? Kan det även vara i det tillfället dom gör hembesök om dom beslutar sig för det?

Kanske lite röriga frågor men mår piss av detta nu när man släppte och man vågar ju inte svara alls på telefon längre när det ringer någon, men hur ska jag veta när det är inkasso om man nu ska svara dom eller KFM? Hade varit så skönt att bara få detta undanstökat nu, antingen med löneutmätning eller sanering bara så man slipper allt detta jagande från långivarna.
 

nowayback

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
20 Oktober 2022
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Måste skriva av mig lite här nu. Skickade ju in ansökan om skuldsanering så nu är det bara att vänta på samtalet från handläggare men ca 6mån är låååång väntan och eftersom jag släppte alla lån i samband med ansökan så blir man verkligen bombarderad med mail, sms, samtal, brev så man mår ju inte direkt bättre av att släppa allt. Visst lite mer pengar som gör att jag betalar av de senast tagna lånen men man får ju en klump i magen efter varje påminnelse där dom nämner inkassokrav, kronofogden osv. hur hanterar ni andra denna tid?! Jag blockar nummer hela tiden men dom verkar ju ha oändligt med nummer dom ringer från. Jag läste att man ska undvika att svara och prata med dom när man väl bestämt sig för att släppa men många gånger har jag velat säga till dom att man sökt sanering och släppt allt bara för dom ska sluta jaga en.

Men nu innan KFM kontaktar mig ang. saneringen så kommer ju alla lånen hinna gå till inkasso och även KFM, hur hanterar man det när det kommer till inkasso? Ska man inte svara dom heller? Eller svara och lägga upp en plan med dom som man förmodligen ändå inte kommer kunna följa? När nu skulderna strax hamnar hos inkasso, får man sådant delgivningsmeddelande då? Kan det även vara i det tillfället dom gör hembesök om dom beslutar sig för det?

Kanske lite röriga frågor men mår piss av detta nu när man släppte och man vågar ju inte svara alls på telefon längre när det ringer någon, men hur ska jag veta när det är inkasso om man nu ska svara dom eller KFM? Hade varit så skönt att bara få detta undanstökat nu, antingen med löneutmätning eller sanering bara så man slipper allt detta jagande från långivarna.
Stå på dig. Aktivera "stör ej" på din telefon och tillåt bara samtal från de nummer du vill prata med (du kan lägga upp en lista). Alternativt kan du använda Truecaller för att filtrera dina samtal.
Undvik all kontakt med borgenärer och inkassoföretag. Svara inte på deras telefonsamtal, mail eller sms.
Var förberedd på att inkassoföretag kan ringa och sms vid udda tider, som klockan 6 på morgonen eller 22 på söndagskvällar. De kan också lämna röstmeddelanden som varnar om "hemska konsekvenser" om du inte betalar i tid, inklusive risker för att förlora din bostad eller ditt jobb.
Ett bra tips är att skapa en pärm där du har en flik för varje skuld. I pärmen kan du häfta in alla påminnelser, notera när och om du fått samtal, och hålla reda på vilka lån du har betalat av. Alla dokument och kommunikationer (diarier) med Kronofogden (KFM) och skuldrådgivare ska också finnas där.
KFM skickar de flesta dokument via Kivra, så svara eller bekräfta mottagna delgivningar så sent som möjligt.
Jag betalade av de snabba - mindre och nyare lånen och ignorerade de större (det hade inte givit något). Lägg undan alla andra pengar för att bygga en buffert.
Det kan ta upp till sex månader efter du har släppt innan du får ett utmätningsbeslut. Då kontrollerar KFM om du har något att utmäta eller om din lön ska utmätas. Om KFM planerar ett hembesök får du veta det i förväg.
Här är min tidslinje:
  • Augusti 2022: Ansökte om skuldsanering.
  • Oktober 2022: Släppte alla andra betalningar.
  • November 2022: Fick avslag.
  • Mars 2023: KFM blev riktigt aktiva med förelägganden och delgivningar.
  • Juni 2023: Beslut om löneutmätning som började i juli.
  • Augusti 2023: Ansökte om skuldsanering igen.
  • Januari 2024: Fick avslag och överklagade.
  • April 2024: Tingsrätten gav mig rätt och jag fick inledande skuldsanering 10 dagar senare.
 

llesrof

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Maj 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ja jag är rädd för huset, dock är vi två på det så det är ju "bara" 50% som räknas som mitt, plus att läste något om man har barn osv så kan det bli så att man ändå får behålla det men man vet ju inte och det är just den här osäkerheten som gör mig så nojjig över allt.

Hade det varit enkelt att bara lämna tillbaka bilen hade jag gjort det men eftersom det kostar skjortan att avsluta ett leasingavtal i förtur så finns ju inte den möjligheten och bil är ett måste om jag ska kunna behålla jobbet, när jag tog leasingbilen så valdes den då jag räknade ut att det blir billigare med en elbil på leasing än att köpa en bensin/diesel av äldre modell om man räknar in alla kostnader runt om som service, däck, reperationer, drivmedel etc. men det är kanske svårt att förklara det för KF.
Samma här hus 50/50
men tyvärr görs ingen hänsyn där
Vi satte igång försäljning själva men efter någon vecka fick vi brev om utmätning
Jag kontaktade kf och de sa att enda sättet att själv kunna sälja i detta läge är att begära anstånd annars blir det tvångsförsäljning och då blir det bara till det värde som dina skulder är och det är alltid sämre
Vi lyckades sälja och nu har delar av skulden avbetalats med handpenningen resterande vid slutreglering och överlämning av nycklar till nya ägarna.
Går allt som vi tänkt är jag skuldfri i höst
 

llesrof

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Maj 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Då har jag kommit till den punkten när det inte funkar längre. Skulder på ca 1,7mkr i blandat med krediter och blanco.
Nu kunde jag inte betala till alla förra månaden och dom har blivit dubbla denna och även nu går det inte betala längre. Ligger typ 20k back varje månad så nu är det väl lika bra att släppa allt?
Det tråkiga är att jag har två lån, ett på 150k och ett på 100k med medlåntagare/borgenär, dessa är fortfarande inbetalda då det känns fördjävligt att man sätter någon annan i skiten även om dom ställde upp och visste villkoren.

De flesta lån är 2-3 år gammla, iaf de största, sen är det ett gäng krediter senaste året som man fått ta för att ens kunna betala in de andra lånen (jag vet det är helt sjukt) men när räntan stack iväg på de stora lånen (från 5.x% till 11.x%) så hade man inte mycket val, gått i hoppet att räntan skulle gå ner men händer ju aldrig och nu går det inte hålla ut mer då man inte får samligslån osv.

Chanserna till att skuldsanering går igenom är väl 50/50 känns det som, att man är överskuldsatt till öronen och inte kan betala inom 10-15 år kvalificerar man sig in på utan problem men rädd att de nyare lånen ställer till det. Har 4 barn och fru, bor i villa med ett övervärde på kanske 150-200k bara, leasar bil (hur funkar det med den vid skuldsanering?), och inget annat av värde kvar hemma. Gjort det jag kan för att få in mer pengar genom sälj och dubbla jobb men kroppen börjar lägga av nu så vet inte hur länge till man orkar det. Vad tror ni om chanserna?

Ska jag sluta betala de flesta lånen men fortsätta på de jag har medlåntagare och de allra senaste för att kanske kunna bli av med ett par? Om jag ansöker om en skuldsanering nu, ska jag då ta med alla även om jag kanske klarar betala bort några närmsta 1-2mån?

Detta är något jag verkligen velat undvika men har gått med konstant huvudvärk och magont senaste månaden och pallar inte mer nu, ingen vet om min sits heller och är för jävla feg för att tala om det, är så jävla rädd att förlora hus, fru och barn.. :(

Skulderna började med spelande för 5 år sedan, varit spelfri sedan 2år tillbaka, har spelpause osv, men skulderna man tog då sätter sina spår för hela livet känns det som.

Sorry för långt inlägg med knäppa "frågor" men behövde skriva av mig lite nu innan jag tar modet till mig att skicka in ansökan. Vet man nu hur lång tid det tar innan dom hör av sig efter man skickat till dom?
Hus o bil gör att de inte beviljar skuldsanering
Sälj allt nu
Begär anstånd om dina låne/kreditföretag jagar dig och begär utmätning - ha nära kontakt med din kf handläggare, var brutalt ärlig
Vi sålde själva - med anstånd, och fick okej marknadsvärde
Idag är nästan halva min skuld betald
handpenningen blev insatt direkt från mäklarkontot till kf
I höst hoppas jag vara nästan skuldfri när huset blir fullbetalt.
 

skulden2023

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Hus o bil gör att de inte beviljar skuldsanering
Sälj allt nu
Begär anstånd om dina låne/kreditföretag jagar dig och begär utmätning - ha nära kontakt med din kf handläggare, var brutalt ärlig
Vi sålde själva - med anstånd, och fick okej marknadsvärde
Idag är nästan halva min skuld betald
handpenningen blev insatt direkt från mäklarkontot till kf
I höst hoppas jag vara nästan skuldfri när huset blir fullbetalt.
Har inte fått någon handläggare från KF ännu (är det det som tar 6mån att få?) tänker så man får prata med någon kring sin sanering.
Kollade marknadsvärdet via Booli lite snabbt och där värderas huset till 1.1mkr och vi har lån på 1.3mkr så att sälja ser ju inte ut att vara ett alternativ? Varken om vi säljer eller om KF säljer så blir det ju inga pengar till borgenärerna. Bilen är svårt att bli av med då det är en leasing, den kostar mig runt 3k i mån men är en elbil så totalt sett blir det billigare att köra den än någon annan diesel/bensin men fattar att det ser illa ut även om det är ett billigare alternativ.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp