• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Dags att ansöka skuldsanering

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Kapar tråden lite.

Hur fungerar det, ifall man har huslån och söker skuldsanering?

Ingår huslånet då?

Eller får man lov att flytta, så man kan betala huslånet. Tänker att de flesta har ju huset som säkerhet för huslånet.

Har svårt att tro att man kan få behålla både hus och slippa betala ev huslån.
Får man skuldsanering med huslån så fortsätter man betala som vanligt på huslånet i 5 år. Men behöver varken flytta eller sälja, utan boendekostnaden ingår i förhållsbeloppet som vanligt.

Risken är om det är större övervärde på huset och man blir nekad skuldsanering och släppt sina skulder. Då blir det utmätning om man inte kan komma ikapp asap och huset kan bli för försäljning illa kvickt.

Men har man säg: 1.5 miljon skulder och 100.000 övervärde på huset så är det oftast ingen fara. Det är däremot stort problem om det handlar om flera hundra tusen i övervärde som jag förstår det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Får man skuldsanering med huslån så fortsätter man betala som vanligt på huslånet i 5 år. Men behöver varken flytta eller sälja, utan boendekostnaden ingår i förhållsbeloppet som vanligt.

Risken är om det är större övervärde på huset och man blir nekad skuldsanering och släppt sina skulder. Då blir det utmätning om man inte kan komma ikapp asap och huset kan bli för försäljning illa kvickt.

Men har man säg: 1.5 miljon skulder och 100.000 övervärde på huset så är det oftast ingen fara. Det är däremot stort problem om det handlar om flera hundra tusen i övervärde som jag förstår det.
Det bör ju också spela in hur mycket huset är värt och hur stor kostnad man har för bolånet. Det borde inte vara skäligt att sitta på ett bolån på typ 8 miljoner även om övervärdet är litet så att det inte finns några pengar över till att betala till skuldsaneringen.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Det bör ju också spela in hur mycket huset är värt och hur stor kostnad man har för bolånet. Det borde inte vara skäligt att sitta på ett bolån på typ 8 miljoner även om övervärdet är litet så att det inte finns några pengar över till att betala till skuldsaneringen.
Ja det såklart också. Man måste alltid förhålla sig till boendekostnaderna per månad som räknas som skäligt. Det gäller oavsett om man hyr eller har köpt.

Sida 2 på denna:

https://www.forsakringskassan.se/do...godtagbara-boendekostnad-avseende-ar-2024.pdf
 

skulden2023

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Här pratar vi om ett radhus värt ca 1,5 som vi köpte det för (för 5år sedan), lån på 1,3 så det beror ju på vad dom skulle värdera det till, är ju inget man kan styra över direkt heller men ser man till vad andra hus i området gått för senaste åren så är det under 1,5. Lån & amortering är idag under 4000kr/mån
 

skulden2023

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nu har man fyllt i alla uppgifter på KF´s hemsida om skuldsaneringen, inte tryckt på "skicka in"-knappen än dock, klumpen i magen är för stor just nu.
En fundering som någon kanske kan svara på, tar dom kreditupplysning på min fru i samband med detta också? Eller hur får dom reda på hennes inkomst/utgifter/lån? Litar dom på det jag skriver in under ansökan ? Vill hålla henne utanför mina misstag så mycket det går, att hon ska få en upplysning från KF på sin UC är kanske inte något man önskar.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Nu har man fyllt i alla uppgifter på KF´s hemsida om skuldsaneringen, inte tryckt på "skicka in"-knappen än dock, klumpen i magen är för stor just nu.
En fundering som någon kanske kan svara på, tar dom kreditupplysning på min fru i samband med detta också? Eller hur får dom reda på hennes inkomst/utgifter/lån? Litar dom på det jag skriver in under ansökan ? Vill hålla henne utanför mina misstag så mycket det går, att hon ska få en upplysning från KF på sin UC är kanske inte något man önskar.
Nej KFM tar ingen upplysning. KFM ser ju via SKV om inkomsten stämmer.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Nu har man fyllt i alla uppgifter på KF´s hemsida om skuldsaneringen, inte tryckt på "skicka in"-knappen än dock, klumpen i magen är för stor just nu.
En fundering som någon kanske kan svara på, tar dom kreditupplysning på min fru i samband med detta också? Eller hur får dom reda på hennes inkomst/utgifter/lån? Litar dom på det jag skriver in under ansökan ? Vill hålla henne utanför mina misstag så mycket det går, att hon ska få en upplysning från KF på sin UC är kanske inte något man önskar.
Hennes inkomst ser de på Skatteverket. Hennes utgifter för lån är ointressanta eftersom de inte tar någon hänsyn till dem. Hennes övriga utgifter som resor till och från jobb tittar de nog på att det verkar rimligt. Utgifter för vård och mediciner är enligt schablon.
 

niclin

Kunnig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
20 September 2011
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
2
Poäng
32
Om man har skuldsanering, kan vem som helst gå in och se exakt belopp och finns uppgifterna i POIT kvar under 5 år ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Får man skuldsanering med huslån så fortsätter man betala som vanligt på huslånet i 5 år. Men behöver varken flytta eller sälja, utan boendekostnaden ingår i förhållsbeloppet som vanligt.

Risken är om det är större övervärde på huset och man blir nekad skuldsanering och släppt sina skulder. Då blir det utmätning om man inte kan komma ikapp asap och huset kan bli för försäljning illa kvickt.

Men har man säg: 1.5 miljon skulder och 100.000 övervärde på huset så är det oftast ingen fara. Det är däremot stort problem om det handlar om flera hundra tusen i övervärde som jag förstår det.
Du kan också bli nekad skuldsanering om det finns ett övervärde i huset och ej sålt det till förmån för skulderna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp