• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Dags att ansöka skuldsanering

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
I detta fallet får man först tänka på dom två största hindren, bilen och huset. Det är nog dessa två saker som sätter käppar i hjulet vid en skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

skulden2023

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
I detta fallet får man först tänka på dom två största hindren, bilen och huset. Det är nog dessa två saker som sätter käppar i hjulet vid en skuldsanering.
mm skulle tro det också, samtidigt två svåra saker att åtgärda. Bilen är det 1,5år kvar på leasing och kostar för mycket att lämna tillbaka i förtid, kanske går att överlåta om bilfirman tillåter, dock står man då inför nästa problem att man behöver bil för jobbet/barnen vilket det då inte finns kapital till, moment 22.

och när det gäller huset, även om vi säljer så skulle det kanske innebära en "vinst" för mig på 50 max 100k vid en bra försäljning, om man då lägger det på lånen, vart ska man då bo? Hitta en hyresrätt för 2 vuxna och 4 barn med en hyra som går att betala, ja vet ni om någon så säg till men vi pratar om belopp på över 15k i mån. och det finns inte ens någon tillgänglig så att göra vad man kan tycker jag inte kvalar in där då man inte bor billigare än man bor just nu, att ev. kanske få loss 50k för att sedan inte har någonstans att bo vet jag inte om ens KF tycker är någon ide?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
mm skulle tro det också, samtidigt två svåra saker att åtgärda. Bilen är det 1,5år kvar på leasing och kostar för mycket att lämna tillbaka i förtid, kanske går att överlåta om bilfirman tillåter, dock står man då inför nästa problem att man behöver bil för jobbet/barnen vilket det då inte finns kapital till, moment 22.

och när det gäller huset, även om vi säljer så skulle det kanske innebära en "vinst" för mig på 50 max 100k vid en bra försäljning, om man då lägger det på lånen, vart ska man då bo? Hitta en hyresrätt för 2 vuxna och 4 barn med en hyra som går att betala, ja vet ni om någon så säg till men vi pratar om belopp på över 15k i mån. och det finns inte ens någon tillgänglig så att göra vad man kan tycker jag inte kvalar in där då man inte bor billigare än man bor just nu, att ev. kanske få loss 50k för att sedan inte har någonstans att bo vet jag inte om ens KF tycker är någon ide?
Kanske ni ska kolla på annat boende redan nu innan du släpper. Säljs huset utav Kfm är det ju bra att ha en plan
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Jag tror ni har fel: Huset med ett övervärde på 50.000-100.000 gör ingen skillnad i skuldsaneringsansökan på 1.7 miljoner blanco + någon miljon i ränta. Med barn får ni med stor säkerhet behålla huset under skuldsanering utan några försäljningar. Det finns fler som fått skuldsanering och fått behålla kåken/lägenheten här när övervärde vart lågt.

Bilen möjligvis om den är ny på leasing kan ses som större problem. Jag hade försökt göra mig av med den.

@MRR du hade ett par hundratusen i övervärde på bostaden bland annat och det var ju inga problem vid skuldsanering?
 
Senast ändrad:

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
64
Poäng
196
Ja, du argumenterar korrekt tycker jag. Vad jobbigt att släppa skulderna först för min del med. Men jag märkte snabbt att jag mådde ganska mycket bättre när det väl var gjort. Med skuldsanering kommer du spara otroligt många år också som skuldfri så jag tycker du gör rätt som släpper och söker. Antingen blir du beviljad på första försöket eller på 3e försöket.

Prata dock inte med några borgenärer och svara dom inte på mail. Blir du beviljad så vill du inte ha någon kommunikation i närtid med dom som kan sätta käppar i hjulet om någon mot förmodan skulle motsätta sig ett beslut. Bättre bara blocka alla nummer som ringer i ett par månader.

Oavsett så kommer du att betala 5 år och ha ett slutdatum på alla skulder istället för att betala räntekostnader för alla pengar du kommer åt och leva i missär i 40 år. Man får tänka på att 1.7 miljoner i skulder är i verkligheten flera miljoner i ränta också om man inte har råd att amortera och bara betala det minsta enligt betalplan.

Gör så att du räknar på det och om du hinner betala bort det absolut senaste så tar du inte med
dom skulderna alls i ansökan. Resten släpper du (är vad jag tycker)
Behövs lite förtydligande när det gäller släppa allt om det är okej?

Så du har fått först löneutmätning medan du väntade på beslutet om skuldsanering? Var det samma summan betalas till skuldsanering samt löneutmätning? Alltså man har samma förbehållsbelopp pm jag förstår rätt. Låt säga du har hyra, barn, resekostnader till jobb mm, och kf dragit typ 3k från din lön. Blir det samma summan då när saneringen beviljas? Då kan man andas och har det bra även med löneutmätning istället för att gå back som TS här.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
957
Mottagna reaktioner
300
Poäng
497
Behövs lite förtydligande när det gäller släppa allt om det är okej?

Så du har fått först löneutmätning medan du väntade på beslutet om skuldsanering? Var det samma summan betalas till skuldsanering samt löneutmätning? Alltså man har samma förbehållsbelopp pm jag förstår rätt. Låt säga du har hyra, barn, resekostnader till jobb mm, och kf dragit typ 3k från din lön. Blir det samma summan då när saneringen beviljas? Då kan man andas och har det bra även med löneutmätning istället för att gå back som TS här.
Men vid skuldsanering ansökan kan han inte förlora huset (den bara nekas)och om han släpper allt och får löneutmätning blir det också utmätning av tillgångar och kan förlora huset.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 865
Mottagna reaktioner
1 633
Poäng
1 117
Behövs lite förtydligande när det gäller släppa allt om det är okej?

Så du har fått först löneutmätning medan du väntade på beslutet om skuldsanering? Var det samma summan betalas till skuldsanering samt löneutmätning? Alltså man har samma förbehållsbelopp pm jag förstår rätt. Låt säga du har hyra, barn, resekostnader till jobb mm, och kf dragit typ 3k från din lön. Blir det samma summan då när saneringen beviljas? Då kan man andas och har det bra även med löneutmätning istället för att gå back som TS här.
Jag har aldrig haft löneutmätning, släppte mina skulder när jag skickade in ansökan om skuldsanering. Men eftersom väntetiden är ca 5 månader för att få besked om skuldsanering och utmätning förmodligen 7-10 månader så han jag få skuldsanering först och undvek utmätning. 5-6 månader väntetid på skuldsanering är faktiskt perfekt som det är nu om man släpper sina skulder. Dom hinner inte gå till utmätning om man blir beviljad och under det halvåret hinner man spara upp ett startkapital och få ett andrum.

Förhållsbeloppet beräknas på samma sätt vid skuldsanering men är lite högre. Delvis man får behålla pengarna för hyra, resekostnader, barnomsorg, medicin etc. Men i skuldsanering får man behålla ca 700-1000 kr mer i månaden än utmätning, för att man får det dom kallar buffert som man får behålla.
Dessutom så är Juni och December betalfria månader på skuldsanering. Sen vet jag inte hur det är med utmätning, men under skuldsanering så kan man tjäna i snitt ca 3000 kr mer i månaden är man har sagt utan problem. Omprövning behöver bara göras om man taktar 4000-5000 kr mer i månaden i genomsnitt än vad man angett i ansökan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp